۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 375434

رئیس جمهور گفت: وقتی کشوری مثل ایران وعده‌ای به دنیا می‌دهد، روی وعده خود تا آخر می‌ایستد.

 دنیا امروز به ایران و تعهدات آن اعتماد دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسن روحانی در مراسم افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیای ما در پسابرجام با زندگی ما قبل از برجام کاملا متفاوت است و ما وارد صحنه و صفحه جدیدی شده‌ایم.

 
رئیس جمهور کشورمان افزود: از آنجا که من همواره در جریان امور مسئله هسته‌ای بوده‌ام، هربار که با روسای جمهور دیگر کشورها دیدار می‌کردم و آنها ابعاد جدیدی از موفقیت ایران در این مذاکرات را به من انتقال می‌دادند، توجه مرا بیشتر جلب می‌کرد.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ملت ما در یک واقعه مهم تاریخی و در مذاکرات پیچیده‌ای در برابر قدرت‌های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هردوی ما بود، یادآور شد: معمولا در مذاکرات یکی پیروز و دیگری شکست می‌خورد، ولی این مذاکرات به نفع ما، منطقه، طرف مقابل و جهان بود.
 
وی با بیان اینکه مراجعه شرکت‌ها و مقامات خارجی و همچنین سرازیری اعتبارات بانکی خارجی به سمت کشور نشان از موفقیت ما در مذاکرات است، خاطرنشان کرد: اگر کشوری در ایران یک کار عظیم زیربنایی را می‌سازد، قطعا هم به نفع اوست و هم به نفع ما.
 
روحانی اضافه کرد: برخی از پروژه‌ها وجود دارند که اگر سرمایه و یا شرکت خارجی ورود نکند، ممکن است ساخت آن 40 سال دیگر طول بکشد، اظهار داشت: یکی، دو کشور هستند که از نتیجه این مذاکرات احساس ضرر می‌کنند، به هرحال ممکن است نتیجه یک مذاکرات به نفع 188 کشور باشد و دو کشور هم متضرر شوند که این طبیعت دنیاست.
 
رئیس شورای امنیت ملی گفت: آنها خیلی عصبانی هستند و هر روز به دنبال کارشکنی در این مسیرند، اما من مطمئنم ملت بزرگ ایران این موفقیت را به هدف می‌رساند و در ادامه مسیر هم با همان توان و قدرت کار را ادامه خواهد داد.
 
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه امروز دنیا کاملا به تعهدات ایران اطمینان دارد بیان کرد: آنچه مهم است، اعتماد جهانی است و البته در داخل هم آنچه که مهم است، اعتماد بین مردم و دولت است.
 
روحانی افزود: اعتماد یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور و یک سرمایه بین‌المللی در سطح جهان است.
 
وی تصریح کرد: اینکه روسای جمهور کشورهای دیگر به ایران می‌آیند و قراردادهای بلندمدتی را امضاء می‌کنند که بازپرداخت آنها 10، 12 و یا شاید 15 سال دیگر است، همگی آنها به معنای اعتماد به ایران است.
 
رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: وقتی کشوری مثل ایران وعده‌ای به دنیا می‌دهد، روی وعده خود تا آخر می‌ایستد.
 
روحانی اظهار داشت: ما حتی به آن کسانی که 8 سال جنگ به ما تحمیل کردند و هم بر ملت خود و هم بر ملت ایران جنایت کردند، آن روز هم گفتیم که صلح می‌کنیم، گرچه از نظر حقوقی هنوز صلح تحقق پیدا نکرده و ما در آتش بس هستیم، ولی از نظر اجتماعی_ سیاسی معنای صلح تحقق پیدا کرده است.
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه برخی در آن دوران گفتند که آتش‌بس تاکتیک است افزود: امام راحل فرمودند صلح ما صلح واقعی است، ما اگر به دشمن و قاتل جوان‌هایمان هم قول دادیم، به آن عمل خواهیم کرد.
 
روحانی با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی که فرموده بودند اگر قاتل جدم امیر المومنین (ع) همان شمشیری که بر فرق او نواخته، آن را پیش من به امانت بگذارد، من او را پس خواهم داد یادآور شد: ما اعتقاداتی داریم بر مبنای اعتقادات خودمان در قول‌مان، در امانتداری‌مان، در عهدمان وفادار خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: حالا که فضای جدید برای ما ایجاد شده، پس برای ادامه آن نیاز به یکسری زیرساخت‌هایی مانند همین نمایشگاه بین‌المللی داریم.
 
روحانی گفت: ما به نمایشگاه‌هایی نیاز داریم که بتوانیم محصولات خوب و دیگران را در آنجا عرضه کنیم.
 
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مکانی برای تعامل نویسندگان و محققین مختلف است، اینجا مکان دیدار، تبادل فکری، محل تبادل فرهنگی و تبادل اندیشه است.
 
رئیس شورای امنیت ملی تاکید کرد: امروز در جهان شهرهایی هستند که معروفیت آن شهرها به مراکز علمی آنهاست.
 
وی افزود: امروز شهرهایی در دنیا وجود دارد که مرکزی فرهنگی برای آن شهر، برای آن ملت، برای آن منطقه و گاهی هم برای جهان است.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم اقتصاد فقط در صنعت است، یادآور شد: فرهنگ و سرای مربوط به فرهنگ یک بازار خلاق است که می‌تواند بازاری اقتصادی برای یک کشور باشد.
 
روحانی در ادامه با اشاره به گذشته چاپ کتاب در ایران اظهار داشت: در گذشته صنعت چاپ کتاب باعث می‌شده است که مشاغل زیادی به وجود آید. زمانی که یک کتاب درحال انتشار است هم صنعت کاغذ و هم صنعت چاپ به حرکت درآمد.

وی ادامه داد: همین کتاب باعث بوجود آمدن مشاغل زیادی می‌شود که این مسئله در سایر زمینه‌های فرهنگی نیز وجود دارد. هنر و فرهنگ می‌توانند در بخش‌های مختلف فعال باشند و اشتغال ایجاد کرده و تولید را افزایش دهند ما باید به بخش اقتصاد و فرهنگ نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

 

رئیس جمهور کشورمان افزود: کتاب قدرت بین‌المللی ماست، بنده در سفرهایی که به کشورهای همسایه داشتم دیدم که جوانان ما با اشعار شعرای کشورما آشنا هستند که همین امر موجب نزدیکی فرهنگ کشور ما با آنها شده است. کتاب و فرهنگ بعنوان قدرت برایمان می‌تواند باعث ایجاد ارتباط ما با ملت‌ها و دولت‌های دیگر شود.

 

روحانی با اشاره به جمله امیرالمومنین درباره کتاب تصریح کرد: امیرالمومنین فرموده‌اند که کتاب به ما آرامش می‌دهد و آرامش به ما آسایش می‌دهد، کتاب آرام کننده ماست. ملتی که با کتاب آشناست قدرت تحلیل و تفکرش درباره مسائل مختلف بیشتر است اگر ما انس با کتاب داشته باشیم قدرت جهانی خود را افزایش داده‌ایم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما باید به مؤلفان کشورآزادی بدهیم. مقام معظم رهبری فرمودند که نباید به سینه منتقد مشت زد. ما نباید با منتقد مقابله سخت داشته باشیم باید کاری بکنیم تا مؤلفان کتابشان را به راحتی چاپ کنند، من بارها گفته‌ام که باید کار را به کاردانش بسپاریم مانند همین نمایشگاه که باید آن را نهادها و ناشران واگذار کنیم تا بهتر برگزار شود.

 

روحانی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: دولت باید فقط نقش نظارتی را از طریق مختلف اجرا کنند امروز زمانی است که باید به مؤلفان آزادی دهیم و به ناشران حق رقابت تا بتوانند در فضای سالم به نشر فرهنگ کمک کنند، دولت وظیفه دارد به مؤلفان و ناشران کمک کند فضای پسابرجام فقط با تفکر و تعمق به هدف می‌رسد و در عین حال این نکته را باید بدانیم که میتوان از روش‌های مختلفی اقتصاد کشور را به حرکت درآورد. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.