افغانستان در حالی از روز جهانی آزادی مطبوعات تجلیل کرد که در سال گذشته ۶۲ خبرنگار کشته شدند و بر اساس گزارش رده‌بندی وضعیت آزادی مطبوعات، این کشور در سال جاری میلادی رتبه ۱۲۰ را کسب کرده است.

 آزادی بیان به قیمت خون خبرنگاران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزای تسنیم، امروز سوم ماه می برابر است با روز جهانی آزادی مطبوعات؛ از این روز در بیشتر کشورهای جهان تجلیل می‌شود اما افغانستان در حالی این روز را پشت سر گذاشته که هنوز هم خبرنگاران با تهدیدات و حملات خشونت‌بار روبرو هستند.

گزارش رده‌بندی وضعیت آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز در میان 180 کشور در جهان نشان می‌دهد که افغانستان در سال جاری میلادی با داشتن 37.44 امتیاز در جایگاه 120 قرار دارد.

«عبدالباری جهانی» وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی آزادی مطبوعات با اشاره به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز گفت که این کشور از ردۀ 122 در سال 2012 میلادی به ردۀ 120 در سال 2016 میلادی دست یافته است که بیانگر بهبود وضعیت آزادی بیان است.

وی ادامه داد: حمایت‌های دولت از رسانه‌ها بیشتر از این خواهد شد و به زودی کمیسیون حل اختلافات رسانه‌ای نیز ایجاد می‌شود.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان تصریح کرد: آزادی بیان به قیمت خون خبرنگاران در افغانستان به‌وجود آمده است و در جریان یک و نیم دهه گذشته، 62 خبرنگار افغان و خارجی در این کشور کشته شده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان نیز به مناسبت این روز با انتشار پیامی اظهار داشت که رشد رسانه‌های آزاد و نهادینه‌شدن آزادی بیان نیاز به همکاری جمعی حکومت، دست اندرکاران رسانه‌ها و مردم دارد.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی افغانستان نیز گفته که آزادی بیان بزرگترین دستاورد در افغانستان محسوب می‌شود و حکومت وحدت ملی حامی آزادی بیان است.

وی افزود: خبرنگاران با تمام چالشها و محدودیت‌ها تسلیم نمی‌شوند و اطلاع رسانی می‌کنند.

از روز جهانی آزادی مطبوعات در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که در سال 2016 میلادی خونین‌ترین حملات علیه خبرنگاران انجام شد.

بر اساس گزارش نهاد دید‌ه‌بان رسانه‌های افغانستان، در سال 1394 خورشیدی 12 خبرنگار کشته و 23 خبرنگار نیز زخمی شدند همچنین سه نفر دیگر بازداشت شدند.

از سوی دیگر در این گزارش 15 مورد سوء قصد و زد و خورد، 63 مورد تهدید و اهانت در برابر خبرنگاران نیز به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.