۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 375847

رئیس جمهور گفت: معلمین امروز مصلحت کشور را به منافع زودگذر چند روزه ترجیح ندهند.

 در پی اسلام انقلابی نیستیم!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت روز معلم که در روز چهارشنبه 15 اردیبهشت در محل اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به تالیفات و آثار بجا مانده از شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: امروز نیز با کتاب‌ها، مقاله‌ها و نوارهای بجا مانده از ایشان تعلیم نسل حاضر ادامه دارد. شهید مطهری همواره سرمایه بزرگی برای کشورمان بود و امروز نیز آثارش سرمایه بزرگ است.

وی افزود: شهید مطهری به حق فقیهی به معنای آنکه به اعمال فرهنگی و اسلامی دسترسی پیدا کرده بود، دانش عمیقی نسبت به فرهنگ وسیع کشور داشت و به حق یک متفکر بود و کاملا به زمان آشنا بوده و جامعه و نسل جوان را می‌شناخت.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه معلمین امروز باید همیشه شرایط فردا را ببینند، اظهار داشت: معلمان افرادی را تربیت می‌کنند که برای 20 سال آینده می‌خواهند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را به دوش بگیرند.
روحانی تصریح کرد: شهید مطهری به حق شجاع بود، به گونه‌ای که مصلحت جامعه، نسل جوان و کشورش را به منافع زودگذر چند روزه ترجیح می‌داد و آنچه را که لازم بود به جامعه می‌گفت و زجرها کشید تا دانشش را به عموم جامعه برساند.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه شخص متفکر باید اندیشه‌اش با شهامت و شجاعت توامان شود، گفت: آن زمان است که یک معلم نمونه مانند علامه مطهری ساخته می‌شود. براین اساس بی‌جهت نبود که امام راحل ایشان را خلاصه و عصاره زندگی خود می‌دانست و خودم شاهد بودم که امام (ره)به مطهری به عنوان بهترین شاگردش احترام می‌گذاشت.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه شهید مطهری همواره مولفه انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی را در مقاله‌ها و آثارش مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: ایشان در آثارش همواره به این خطر بزرگ اشاره کرده و می‌گوید؛ انقلاب اسلامی را دریابید، نه اسلام انقلابی. انقلاب اسلامی به معنای این است که در جامعه تحرک بزرگی را به وجود آوریم و انقلابی را در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برپا کنیم که هدف آن اسلام و ارزش‌های اسلامی باشد.
وی افزود: اما اسلام انقلابی به معنای این است که اصل را به مبارزه ترجیح می‌دهد و بخشی از اسلام را قبول دارد و همواره ما را به جهاد و مبارزه دعوت می‌کند، براین اساس یکی از مشکلات ما قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر برخی گروهک‌های تروریستی این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته بودند و اسلام انقلابی را قبول داشتند و می‌گفتند آنجا که مبارزه است، اسلام را قبول کنید و آنجا که مبارزه نیست، اسلام را قبول نکنید.
روحانی اظهار داشت: به تعبیر دیگر اسلام احکام بیشماری دارد که یکی از آنها جهاد و مبارزه است و اگر ما انقلاب را می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلامی است. استقرار اهداف نظام و همچنین فرهنگ اسلامی باید سرلوحه قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: ما باید کتاب‌های شهید مطهری را بازخوانی کنیم و معلمان باید برای جوانان تشریح کنند که انقلاب اسلامی داریم ما درپی اسلام انقلابی نیستیم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه کسانی که معتقد به اسلام انقلابی بودند افزود: این افراد حاصل این معلم بزرگوار و همان گروهکی بودند که او را به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری درد را به خوبی می‌شناخت و مرحم دردها را به خوبی می‌دانست، گفت: این شهید بزرگوار هرکجا مشکلی می‌دید با قدرت و شهامت بپامی‌خواست در جلسات جامعه روحانیت مبارز او از بزرگان جمع بود، شهید مطهری با شهید بهشتی بعنوان بزرگان جامعه روحانیت مبارز بودند. در همه مسائل انقلاب اسلامی شهید مطهری با صراحت در آن جمع نظرات خود را تبیین می‌کرد.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه نیاز به تشریح ابعاد فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی داریم، خاطر نشان کرد: کتاب‌ها و آثار شهید مطهری بعنوان بزرگترین مرجع برای مراجعه به افکار و اندیشه او بوده همچنین برای فهم فرهنگ اسلام و راه صحیح انقلاب اسلامی است.

رئیس جمهور کشورمان شهید مطهری را به عنوان سرمایه بزرگ برای جامعه دیروز امروز و فردا دانست و گفت: ما از این سرمایه‌ها بعنوان سرمایه‌های بزرگ برای عدم انحراف نسل جوان انقلابی و نسل جوان عاشق کشور و فداکار برای پیشرفت کشور از آن منابع و مأخذ به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما توسعه، تحول، پیشرفت می‌خواهیم منشأ آن و یا بزرگ‌ترین عامل آن معلمان سراسر کشور هستند، معلم به معنای عام کلمه هر کسی است که در زندگی کلمه‌ای را به ما می‌آموزد. شاید پدر و مادر بزرگترین معلمین ما هستند، هر کس به ما چیزی می‌آموزد او معلم ماست، معلم به اصطلاح امروزی ما به مفهوم مربی و معلم هم آموزش و هم پرورش بار سنگینی بر دوش دارد. 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه معلمی شغلی نیست که ما بخواهیم با حقوق و مزایای فوق‌العاده کار او را پاس بداریم و جبران کنیم، افزود: معلمی از مقوله عشق است. اساسا شرف انسان بر فرشتگان در سایه تعلیم و تعلم است، این انسان است که جایگاه و ظرفیتی دارد که به خوبی بیاموزد، جذب کند و اندیشه او در حال تحول است، اگر معلم اول خداست، معلم ثانی ما هم انبیاء و به ویژه پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

روحانی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) معلم انسانها در مسیر آشنایی آنها با وحی آسمانی، کتاب، خرد و حکمت است، خاطرنشان کرد: پیامبر به ما راه عقلانیت، راه الهی و صراط مستقیم را می‌آموزد. اگر امروز می‌خواهیم کشورمان متحول شود، آمارها و شاخص‌ها به ما می‌گویند که کجا هستیم.
رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شعار دهیم و خود بزرگ ‌بینی داشته باشیم، ولی در عین حال نمی‌خواهیم خود کم بینی داشته باشیم، پیشرفت‌های بزرگ کشور را نباید از دید و ذهن دور داشته باشیم.
روحانی گفت: به آن روزی ما افتخار می‌کنیم که در کشور ما هیچ بیسوادی نباشد و در سایه مقایسه با دیگر کشورها برترین باشیم، به آن روزی ما افتخار می‌کنیم که دانش آموختگان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ما نسبت به آنهایی که در دیگر کشورهای درس خوانده‌اند دارای امتیاز بالاتری باشند.
 
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: خداوند استعداد و هوش ذاتی بالایی را به ما ایرانیان داده و ما یک فرهنگ غنی از گذشته داریم که مربوط به هزاران سال است و به آن هم می‌بالیم. ما اسلام را به جان و دل پذیرفتیم و در تعالی فرهنگ اسلام نیز ایرانیان کوشش کردند.
 
روحانی عنوان کرد: امروز شرایط بسیار خوبی برای رشد جامعه‌مان داریم، ولی در عین حال باید همه توان و کوشش خود را برای توسعه کشور به کار گیریم، این توسعه هم از دبستان و دبیرستان و آموزش و پرورش شروع می‌شود و هرچه در این مسیر سرمایه‌گذاری کنیم، حاصل آن را در سنین بالاتر و در جامعه‌مان خواهیم دید.
 
وی با بیان اینکه جای هیچ تردیدی نیست که سن ساخته شدن انسان در مسیر فرهنگ مطلوب طبق روایات اسلامی مربوط به 7 سال اول و 7 سال دوم می‌شود، گفت: آغاز پایان 7 ساله اول در اختیار معلمین ما است، همه 7 سال دوم هم در اختیار معلمین ما هست و هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم، باید در همین سن‌های آغازین انسان‌ها انجام شود.
 
روحانی ادامه داد: وقتی سبک زندگی، ذهنیت، اخلاق و رفتار انسانی شکل می‌گیرد، خیلی سخت است که بخواهیم آن را تغییر دهیم.
 
رئیس قوه مجریه عنوان کرد: در علم و دانش‌ هم بیشترین یادگیری‌ها در آغاز نوجوانی و جوانی و خیلی چیزهایی که در دوران دبستان و دبیرستان آموختیم، نه از یادمان رفته و نه خواهد رفت، اما آنچه که در دوره دانشگاه یاد گرفتیم را فراموش کرده‌ایم، چرا که بعد از دوران دانشگاه هرچه سن انسان بالاتر می‌رود، یادگیری سخت‌تر می‌شود و ثبت آن هم در حافظه به آسانی امکانپذیر نیست.
 
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های جلسه دیشب شورای عالی فرهنگی مربوط به مقوله یادگیری زبان‌های خارجی بود، گفت: چگونه است که دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی در اروپا به دو زبان خارجی مسلط می‌شوند، ولی ما در این زمینه یک قدم عقبیم.
 
وی افزود: اگر جوان‌هایمان به چند زبان آشنا شوند، یک دریچه جدید علم و دانش و شناخت و فهم جهانی به روی آنها باز خواهد شد.
 
روحانی با بیان اینکه هیچ‌وقت ترجمه نمی‌تواند کار یک زبان را انجام دهد، یادآور شد: کسی که به زبان عربی آشناست، از خواندن قرآن لذت دیگری می‌برد و نسبت به کسی که تنها ترجمه‌های آیات را می‌خواند، درک دیگری خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.