قدس آنلاین- تبریز: دبير همايش ملي بزرگداشت شيخ محمود شبستري گفت: شيخ محمود شبستري را بايد از نو شناخت و جايگاه اين عارف نامي را به دنيا باز نماياند.

 شيخ محمود شبستري را بايد از نو شناخت و جايگاه اين عارف نامي را به دنيا باز نماياند
به گزارش قدس آنلاین از تبریز، علي اشرف مجتهد شبستري در اين همايش اظهار كرد: شبستر همواره مهد فرهنگ و محل پرورش نو حضور بزرگان و مشایخ صوفیه بوده است و مقبره بسیاری از بزرگان در شبستر و اطراف مزار شیخ محمود شبستری است.

وی افزود: شیخ محمود شبستری از معاریف عرفا و اکابر حکما و شاعران قرن هشتم هجری و در صدر مشاهیر شبستر است و وقتي از عرفان و تصوف آذربايجان سخن به ميان مي آيد در صدر آنها نام وی مي درخشد و بر اين اساس اثر ' گلشن راز ' به مانند ستاره اي درخشان در اعصار تاريخ تلالو مي كند و اين جذابيت موجب ترجمه اين اثر به ده ها زبان دنيا شده است .

وي گفت: شيخ محمود شبستري را بايد از نو شناخت و جايگاه اين عارف نامي را به دنيا بازنماياند .

شبستری تصریح کرد: برگزاری چنین همایشی آرزوی نخبگان فرهنگی و مردم فرهنگ دوست شبستر بود که تحقق یافت و همايش بزرگداشت شيخ محمود شبستري سال آينده بين المللي برگزار مي شود.

همايش ملي بزرگداشت شيخ محمود شبستري در زادگاهش شبستر در آذربايجان شرقي با هدف گراميداشت هفتصدمين سالگرد ثبت تاليف گلشن راز از سوي يونسكو برگزار شده است .

این همایش  با پیام دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مقامات عالی رتبه ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه و همچنین اساتید پیشکسوت و پژوهشگران گلشن راز آغاز شده است.

این آیین در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با برنامه های متنوع و متعددی در کنار مقبره ی شیخ محمود شبستری برگزار خواهد شد که سایر برنامه های  نیز در شانزدهم اردیبهشت ماه با افتتاح مدرسه ی گلشن راز ادامه خواهد یافت.

سعدالدّين محمودبن امين‌الدّين عبدالكريم‌بن يحيي شبستري معروف به شيخ محمود شبستري يكي از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجري‌ است. با توجه به مطالب مندرج در كتاب روضات الجنان جلد 2، وي معاصر شيخ بابا ابي شبستري (متوفي به سال 740) بوده و در همان سال فوت كرد، لذا سن شيخ محود شبستري در زمان فوت بايد 52 يا 53 بوده باشد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.