۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
کد خبر: 376049

آخرین آمارهای منتشر شده نشان دهنده آن است كه جمعیت چین با اختصاص بیش از ۱۶ درصد از افراد بالای ۶۰ سال به خود، همچنان روند پیری را در پیش گرفته است.

بیش از ۱۶ درصد جمعیت چین بالای ۶۰ سال دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، پیر شدن سریع جمعیت یكی از علت هایی بود كه باعث شد مقام های چین سال گذشته در سیاست تك فرزندی تغییراتی داده و اجازه دهند بسیاری از خانواده های جوان این كشور صاحب كودك دوم شوند.
وزارت امور مدنی چین روز چهارشنبه در گزارش مربوط به سالمندان در تارنمای خود آورده است: شمار سالمندان در این كشور هم اكنون به 222 میلیون نفر می رسد كه معادل 16.1 درصد از كل جمعیت چین است.
این وزارتخانه افزوده است كه این حجم زیاد سالمندان نیاز به خدمات بهداشتی، پزشكی و مسكونی دارند و تامین خدمات برای این همه افراد كار بسیار دشواری است.
در همین حال تارنمای چاینا ارگ نیر گزارش كرده است كه چین در بسیاری از زمینه ها از جمله ارائه اینگونه خدمات با چالش روبرو است و پیرشدن سریع جمعیت با امكانات موجود كشور سازگاری ندارد.
آمارها نشان می دهد كه چین فقط شش میلیون و 800 هزار تخت پرستاری ویژه سالمندان دارد كه با این حساب برای هر یكهزار نفر سالمند در این كشور فقط 30 تخت موجود است.
پیر شدن جمعیت چین همواره به عنوان یكی از نگرانی های اصلی دولتمردان این كشور محسوب می شود كه باعث شده برنامه های راهبردی دولت از جمله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی دستخوش تغییرات جدی شود.
از سوی دیگر در شرایطی كه دولت چین می كوشد تا اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را به پیش سوق دهد، ركود اقتصادی همراه با بالا رفتن سن شمار قابل توجهی از مردم این كشور می تواند برنامه های تولیدی و صنعتی این كشور را نیز دچار اختلال كند.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین اخیرا هشدار داد كه برای حل مشكلات پیری جمعیت و سالمندان باید چاره اندیشی شود در غیر این صورت منافع میلیون ها نفر دیگر از مردم چین به مخاطره خواهد افتاد.
روند پیر شدن جمعیت در چین سرعت پیدا كرده و با توجه به روند كنونی رشد جمعیت، پیش بینی می شود جمعیت این كشور تا سال 2050 میلادی به حدود 1 میلیارد و 450 میلیون نفر رسیده و از هر 3 نفر، 1 نفر بالای 60 سال سن داشته باشد كه نیروی كار بزرگسال برای حمایت و جایگزینی این افراد وجود نخواهد داشت.
چین حتی در سال 1990 نیز اعلام كرد نزدیك به 10 درصد از كل جمعیت را سالمندان تشكیل می دهد اما مشخصا تفاوت اینجاست كه جامعه چین با سرعت بیشتری در مقایسه با دیگر كشورهای بزرگ در حال پیر شدن است و هنوز برای این تعداد سالمند امكانات لازم مهیا نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.