۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 376431

نایب رئیس انجمن برنج با اعلام "نرخ خرید تضمینی برنج امسال به منزله نخریدن است" گفت:نرخ هرکیلوگرم برنج در بازار ۷ هزار تومان است و "مرده‌خر" نیز ۵ هزار تومان خریداری می‌کند، اما دولت نرخ خرید تضمینی را ۳۶۰۰ تومان تعیین کرده است.

«مرده‌خرها» هم برنج را با قیمت بیشتر می‌خرند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، علی اکبریان اظهار کرد: براساس مصوبه سال 84  نرخ خرید محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم بانک مرکزی افزایش یابد.

وی افزود: در این سال نرخ خرید هرکیلوگرم برنج شیرودی 350 تومان بود که بر اساس تورم سالانه کشور، نرخ خرید تضمینی این محصول اکنون باید به 30 هزار تومان می‌رسید.

نایب رئیس انجمن برنج  ادامه داد: این مشکل یکی از مشکلاتی است که باید توسط انجمن و خارج از بدنه وزارت جهاد کشاورزی مطرح و پیگیری شود.

خرید تضمینی برنج از موج گرانی می‌کاهد

وی با بیان اینکه دولت موقع برداشت برنج باید پای کار بیاید و برنج کشاورزان را خریداری کند، تصریح کرد: دولت در سال 93 در 3 استان شمالی کشور تنها 20 هزار تن برنج به قیمت ناچیزی از کشاورزان خریداری کرد.

اکبریان گفت : خرید همین 20 هزار تن موج و تلاطم بازار را گرفت و هیچگونه افزایش قیمتی در بازار مصرف نداشتیم. اگر دولت در سال 94 نیز 30 تا 50 هزار تن برنج کشاورزان را خریداری می‌کرد می توانست بازار را کنترل کند اما بازار درحال حاضر از دست همه در رفته است.

وی افزود: در شرایطی که مسئولین تنظیم بازار، در برابر افزایش قیمت برنج تسلیم شده‌اند، گناه انجمن برنج در قبال این افزایش قیمت در بازار مصرف چیست؟

این مقام مسئول تاکید کرد: با قیمت‌هایی که دولت برای خرید تضمینی برنج در سال جاری تعیین کرده است، به نظر می رسد که اصلا نتواند این محصول را از کشاورزان خریداری کند و بهتر است که با این نرخ‌ها برای خرید اقدام نکند.

نرخ خرید تضمینی برنج از "مرده‌خر" کمتر است

اکبریان گفت: اعلام نرخ خرید تضمینی 3 هزار 600 تومانی یا 3 هزار و 700 تومانی توسط دولت به منزله نخریدن است.

وی اضافه کرد: قیمت برنج درحال حاضر در بازار مصرف 7 هزار تومان است و  "مرده‌خر" نیز این محصول را 5 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کند. حال روی چه حسابی دولت قصد خرید این محصول به نرخ 3 هزار و 600 تومان دارد؟

اکبریان در پایان گفت:«دولت می گوید اگر بازار(محصول کشاورزان را)  خریداری نکرد، من خریداری می‌کنم اما "مرده خر" که با قیمت بیشتری(برنج را) از کشاورزان می‌خرد.»

 نرخ خرید تضمینی برنج درسال زراعی جاری(94-95) بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ( 11 آبان 94)  افزایشی 5 تا 15 درصدی داشته و نرخ تورم نیز در سال جاری کمتر از 10 درصد پیش بینی شده است.

براین اساس برنج گروه یک 15 درصد، برنج گروه دو  12 درصد، برنج گروه سه 5 درصد افزایش یافته و نرخ این محصولات به ترتیب 36800 ریال، 31635 ریال، 26250 ریال تعیین شده است و نرخ این محصولات در سال زراعی  گذشته به ترتیب 32000 ریال، 28500 ریال، 25000 بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.