عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی مازندران گفت: کشاورزی به‌عنوان یک عنصر مهم در تأمین سبد غذایی کشور سزاوار این همه مشکلاتی که می‌توان با اندکی تفکر و مطالعه حل شود، نیست.

لازمه رفع مشکلات کشاورزی مازندران اقدامات کارشناسی‌شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،مازندران با وجود زمین‌های حاصلخیز و آب‌و هوای معتدل یکی از بهترین قطب کشاورزی در کشور به‌شمار می‌آید، بهره‌مندی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای کشاورزی که بخش زیادی از مواد غذایی کشور را تأمین می‌کند، امری مهم و ضروری است.

با تأکید شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری که به سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شد، در نتیجه می‌طلبد که به مشکلات تولیدکنندگان داخلی و رفع معضلات توجه بیشتری شود.

اقدام برای رفع مشکلات و عملی کردن برنامه‌ها برای پیشرفت و توسعه در نهایت پایه‌های اقتصادی کشور را مقاوم کرده و تولیدکنندگان به‌ویژه کشاورزان با آمادگی بهتری برای تولید محصول اقدام می‌کنند.

*آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی برای تولید محصول

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی مازندران با بیان اینکه این روز‌ها کشاورزان مشغول آماده‌سازی زمین برای کشت برنج هستند، گفت: تولید محصولات نیازمند تأمین آب کشاورزی است که در این زمینه مسؤولان مربوط، لازمه استفاده از سوخت را به خرید آب کشاورزی می‌دانند.

رسول خلیلی اظهار کرد: کم‌آبی و در برخی مواقع نیز پرآبی در مازندران هر روز خودی نشان داده و هر دو به‌عنوان بحران در این منطقه شناخته می‌شود که کشاورزان با آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه کم‌کاری و نبود کنترل کافی از سوی ادارات مربوط که کشاورز در مورد استفاده از آب کشاورزی غیرمجاز جرم شناخته می‌شود، اضافه کرد: در صورتی که بیش از 60 درصد از آب‌ها از بارندگی و آب‌های مانده در نهرها است اما باز هم کشاورز با مشکل کم‌آبی مواجه است.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی مازندران با بیان اینکه مازندران در هدر رفت باران‌ها و سیلاب‌ها رتبه نخست کشور را دارد، تصریح کرد: در این زمینه کارشناسان فقط نظاره‌گر مسیر این آب‌ها به سمت دریا هستند.

خلیلی یادآور شد: در چند سال اخیر امور آب با همکاری جهاد کشاورزی دستور‌العملی به ظاهر قانونی نسبت به ایجاد فیلتر تأییدیه آب قبل از دریافت سوخت قرار دادند که این امر بدون کارشناسی جای تأسف دارد.

وی با اعلام اینکه باید راهکار کارشناسی در این زمینه ارائه شود، افزود: افراد مورد نظر راحت‌ترین کار را ایجاد فیلتر آن هم در بدترین زمان پیشنهاد کرده در صورتی که این موضوع قطع بر یقین بی‌انصافی بیش نیست.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: کشاورز نمی‌داند که نگران کدام مشکل از جمله سیل و سیلاب، کم‌آبی، قیمت کم محصولات پس از برداشت و مهم‌تر از همه تأمین سوخت باشد.

* رفع مشکلات کشاورزان با اقدامات کارشناسی

خلیلی با اشاره به تعهدات ادارات مرتبط نسبت به کشاورزان، خاطرنشان کرد: جلوگیری از استفاده آب و ایجاد فیلتر گزینه‌های خوبی نیست و نکته قابل توجه دریافت پروانه با تعهد محضری یک‌ساله که در بحران کم‌آبی حق اعتراض نداشته و اداره مربوط تعهدی نسبت به تأمین آب ندارد.

نماینده مردم میاندورود در شورای استان با اعلام این پیشنهاد که اداره امور آب با همکاری شورا و دهیار نسبت به صدور بدون ساختار پیچیده در دریافت آب‌بها اقدام کند، اضافه کرد: صدور کارت هوشمند سوخت برای کشاورز قبل از شارژ نسبت به تسویه‌حساب گزینه مهندسی و کارشناسی است.

وی ادامه داد: تسویه آب‌بها در قیمت نهایی بازار کسر شود و نسبت به برق‌رسانی مزارع کشاورزی آن هم در قالب طرح ملی اقدام و هزینه آب‌بها در فیش قرار داده شود.

خلیلی در پایان با اعلام اینکه ادارات مربوط از قبیل جهاد کشاورزی و امور آب باید نسبت به این موضوعات تدابیر کارشناسی و علمی ارائه دهند، گفت: کشاورزی به‌عنوان یک عنصر مهم در تأمین سبد غذایی کشور شناخته می‌شود، سزاوار این همه مشکلاتی که می‌توان با اندکی تفکر و مطالعه حل شود، نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.