۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 376986

هزاران تن از ساکنان بانیا لوکا، جمهوری صرب بوسنی امروز (شنبه) گردهم آمدند تا در مراسم بازگشایی مسجد تاریخی که در دوران جنگ تخریب شده بود، شرکت کنند.

بازگشایی مسجدی تاریخی در پایتخت صرب‌های بوسنی

هزاران تن از ساکنان بانیا لوکا، جمهوری صرب بوسنی امروز (شنبه) گردهم آمدند تا در مراسم بازگشایی مسجد تاریخی که در دوران جنگ تخریب شده بود، شرکت کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، بازگشایی این مسجد تاریخی بعنوان یک عامل ترغیب کننده برای بردباری مذهبی میان جامعه به شدت دچار اختلاف جمهوری صرب بوسنی دیده می‌شود.

20 سال پس از جنگ خانمان برانداز در بالکان، بوسنی همچنان دچار اختلاف قومیتی است و برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید این اختلافات را از میان بردارد.

بازگشت مسلمانان به مسجد "فرهاد پاشا" در بانیا لوکا، پایتخت جمهوری صرب بوسنی موجی از امیدواری را برای بسیاری از سکنه بوجود آورده است.

اما تدابیر شدید امنیتی نشان می دهد که هنوز اوضاع امنیتی در این منطقه خوب نیست. در مراسم بازگشایی این مسجد احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه و مقام‌هایی از بوسنی شرکت داشتند.

همچنین 1000 تن از افسران پلیس نیز در خیابان‌ها به گشت زنی پرداختند و اتوبوس‌های حامل مسلمانان از سراسر کشور به سمت مسجد می رفتند.

این مسجد متعلق به قرن 16 میلادی تحت حفاظت یونسکو است و نمونه‌ای واضح از معماری دوران عثمانی تلقی می شود که 23 سال قبل در جریان جنگ بمباران شد.

در سال 2001 و در جریان مراسمی برای گذاشتن سنگ بنای این مسجد، صرب ها به جمعیت تماشاگر حمله کرده و باعث زخمی شده ده ها تن و کشته شدن یک مسلمان شدند.

15 سال طول کشید تا مسلمانان بوسنی اجازه ساخت مجدد این مسجد را دریافت کرده و مبلغ لازم را برای آن به دست بیاورند. هفتم مه روز مسجد در بوسنی است؛ در جریان جنگ 614 مسجد از بین رفتند.

رییس جامعه اسلامی بوسنی گفت: بازگشایی این مسجد نشانه خوبی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.