قدس آنلاین/ حمید واحدی: چهار روز از برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گذشته است. آیا برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب را باید موفق دانست؟ آیا تداوم روند جاری برای برگزاری نمایشگاه کتاب را می‌توان یک دگردیسی برای برپایی نمایشگاه کتاب دانست؟ آیا بطور قطع مشکل نشر و کتاب در تهران و کشور محل نمایشگاه کتاب بود که با رفتن به خانه‌ای نو حل شود؟ این سؤال با گذشت یک سوم از زمان برگزاری نمایشگاه برای بسیاری از فعالان عرصه کتاب جدی‌تر شده است.

 نگاه شهرآفتــاب  به ‏روزهای روشن‏تر

شهرآفتاب در حالی در روزهای گذشته آغوش خود را به روی نمایشگاه کتاب باز کرده است که این بار حضور مردم در نمایشگاه مسؤولان را با شگفتی روبه‏رو ساخته است. جمعیتی بالغ بر پانصد تا هشتصد هزار نفر در دومین روز از نمایشگاه از آن بازدید کرده‌اند. به گفته مدیرعامل مترو تهران تنها 120 هزار نفر از مترو به شهر آفتاب آمده‌اند و این مسأله تا اینجای کار به معنای آن است که مردم نه از کتاب دلسردند و نه کتاب و نمایشگاه کتاب برای آنها جذابیتش را از دست داده است.
غرفه‌های آکنده از جمعیت، دیدارهای متعدد اهالی قلم با مخاطبان و برپایی جشن‌های متعدد امضا و حتی تعدد مردمانی که در نمایشگاه بدنبال غرفه خاصی هستند و کتاب خاص؛ نشان از این دارد که کتاب و مردم با یکدیگر قهر نکرده‌اند و نمایشگاه نیز فرصت همدلی تازه‌ای را بوجود آورده است. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که شهر آفتاب بستری تازه برای دسترسی و نزدیکی مردم به کتاب خلق کرده است.

 میزبــانی شایســـته از کتاب در شهرآفتاب
چرا شهرآفتاب را می‌توان عاملی مهم در آشتی دوباره و ابراز علاقه بیشتر مردم با کتاب دانست. پاسخ به این سؤال را می‌توان در چند بخش خلاصه کرد. نخست اینکه شهرآفتاب این امکان را فراهم ساخته تا مخاطب کتاب به هر شیوه‌ای که مایل است قدم به نمایشگاه کتاب بگذارد. یا یکی از 7 هزار و 500 پارکینگ خودروهای شخصی را برگزیند یا با مترو بیاید یا با اتوبوس و تاکسی. هر چند که استفاده از هرکدام از این ابزارها در روزهای پیش‌روی نمایشگاه با مشکلاتی برای مخاطبان مواجه بوده که رفته رفته در حال حل شدن است اما این تسهیل و ایجاد امکان انتخاب در جذب مخاطب به نمایشگاه میسر است.
از سوی دیگر امکانات شهر آفتاب بویژه تهویه مطبوع سالن‌ها و نیز جذابیت بصری سالن‌های احداث شده نیز چنان اشتیاقی در میان مخاطبان کتاب خلق کرده که آنها را به سفری نیم‌روزی برای خرید کتاب تشویق کرده است. طراحی و دسترسی تازه، لذت از فضای مناسب برای پیاده‌روی، امکانات جانبی برای جلب رفاه مخاطبان و در نهایت وجود فضای مسقف کافی برای بازدید از نمایشگاه کتاب نیز در این جلب توجه بی‌تأثیر نبوده است.
جدای از این همه شهرآفتاب امکانی را فراهم آورده تا دست اندرکاران نمایشگاه کتاب بتوانند مبالغ نقدی بیشتری را در قالب یارانه در خدمت گروه‌های هدف خرید کتاب قرار دهند و به اصطلاح بودجه و یارانه بیشتری را برای خرید کتاب به دست مخاطب واقعی آن برسانند.
شاید همین مسأله است که عادل طالبی فعال فرهنگی، از دست‌اندرکاران کمیته روابط‌عمومی‌ نمایشگاه کتاب و از نمایندگان بخش خصوصی فعال در نمایشگاه را  وادار به این اعتراف کرده است که بگوید نمایشگاه با زحمات وزارت ارشادی‌ها و ناشران و اتحادیه‌های نشر و انجمن‌ها و بخصوص با استقبال خوب مردم و لطف آنها به حوزه فرهنگ، با وجود جابجایی و با وجود تمام معضلات ناشی از عملکرد غیر قابل قبول شهرداری و معضلات ذاتی شهر آفتاب، از نظر من نمره قبولی می‌گیرد.

 این مشکلات را باید چاره کرد
شهرآفتاب در سه روز گذشته از میزبانی نمایشگاه با مشکلات متعددی روبه‏رو بوده است که باید به رفع آن اندیشید. اولین و نخستین مسأله و شاید اصلی‌ترین آن نبود مسیرهای جاده‌ای و زمینی لازم و مناسب برای هدایت جمعیت کثیر استقبال کننده از نمایشگاه به داخل نمایشگاه است. بسیاری از جاده‌های منتهی به پارکینگ‌های شهرآفتاب به اندازه‌ای باریک تعبیه شده که هجوم خودروها برای ورود و خروج به آنها را مبدل به یک معضل کرده است. همچنین هیچ مسیر بزرگراهی منحصر به فرد برای شهر آفتاب تدارک دیده نشده است و بار ترافیک سنگین مجموعه شهر آفتاب را با بار ترافیکی شاهراه ارتباطی«خلیج فارس» همراه کرده است.
مشکل دوم در شهرآفتاب تاکنون امتحان پس ندادن بخش‌های زیربنایی آن برای میزبانی از نمایشگاه بوده است. مشکلات عدیده در تأمین برق نمایشگاه یا محقق نشدن امکانات اینترنتی و مخابراتی نمایشگاه به صورت مطلوب که منجر به پاسخ‌گو نبوده سیستم کارتخوان‌های نمایشگاه در روزهای اخیر شده است نیز باید به این موارد افزود.
مسأله مهم دیگر فرجام سازه‌های موقت نمایشگاه شهرآفتاب در سال‌های آتی است و اینکه آیا باید کماکان حضور در این سازه‌ها را پذیرفت یا خیر؟

 چند قدم جدی تا یک تجربه ماندگار
در یک نگاه کلی و با برشمردن این اتفاقات مثبت و منفی برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب و با عنایت به رضایت عمومی‌ ناشران ار فروش کتاب در شهر آفتاب می‌توان نتیجه گرفت که تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در صورت بودن عزمی ‌جدی برای اصلاح برخی ایرادات ساختاری شهرآفتاب می‌تواند تجربه برپایی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب را تبدیل به یکی از ماندگارترین تجربه‌های برپایی نمایشگاهی برای کتاب در دنیا کند؛ اتفاقی که چندان دور از دسترسی نیست اما برای رسیدن به آن باید چندین قدم جدی برداشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.