قدس آنلاین/ تربت جام : معاون تربيت بدني وسلامت اداره آموزش وپرورش استان گفت : برنامه ریزی ایده آل در حوزه ورزش دانش آموزی می‌تواند منجر به کشف استعدادهای ناب در رشته‌های گوناگون ورزشی شود، به این شرط که توجه کافی به این حوزه از سوی سیاستگذاران کلان دستگاه ورزشی صورت گیرد، آن گاه می‌توانیم در سال‌های آینده شاهد خلق موفقیت‌های جدید و منحصر به فرد در میادین داخلی و بین المللی از سوی دانش آموزان ورزشکار باشیم.

کمبود نیروی انسانی و منابع مالی؛ دو معضل ورزش دانش آموزی

 جواد پورجاهد در حاشیه برگزاری مسابقات فوتسال قهرمانی آموزشگاه‌های استان خراسان رضوی در مقطع متوسطه که در تربت جام برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: «درحال حاضرحدود400 هزار دانش آموز به صورت مستقيم وارد المپياد ورزشي درون مدرسه‌اي شدند و در دو رشته فوتسال و واليبال بازي‌ها به صورت مدرسه ای با هم رقابت خواهند کرد تا چهره تیم‌های قهرمان مشخص شود. برابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته در پايان این رقابت‌ها، منتخبان آن‌ها به مسابقات قهرماني كشور اعزام خواهند شد که این مسأله می‌تواند توانمندی‌های دانش آموزان خراسانی را بخوبی نشان دهد.

 فضاي ورزشي استان از كشور عقب‌تر است
معاون تربيت بدني وسلامت اداره كل آموزش و پرورش استان درخصوص فضاهاي ورزشي خراسان رضوی گفت: در بحث فضاهاي ورزشي، استان از ميانگين كشور عقب‌تر است و در حال حاضر سرانه ورزشي ما دراستان 12 صدم درصد مترمربع است و اين در حالي است كه در كشور17 صدم مترمربع است، در حالي كه در نواحي مشهد، سرانه فضاي ورزشي ما زير10 صدم درصد است و اين يعني هرچندكه فضاي ورزشي ماكم بوده، است همان كمبودهم به صورت كارشناسي جانمايي نشده است و در بعضي از شهرستان‌هاي ما مثل منطقه تبادكان اين تغيير رسيده به دو صدم مترمربع، ولي بعضي از شهرستان‌ها از ميانگين كشوري هم بالاتر رفته است، چون جمعيت دانش آموزي ما مورد ارزيابي قرارگرفته است.
وي درادامه گفت: در اين مدت دو سالي كه من مسؤول معاونت تربيت بدني و سلامت هستم 17 سالن ورزشي و استخر به فضاهاي ورزشي استان اضافه شده كه اين يك صدم درصدبه فضاي ورزشي ما افزوده که رقم قابل قبولی نیست. ضمن اينكه در حال حاضر 28 استخر ورزشي و 38 سالن ورزشي در حال ساخت داريم كه اميدواريم وقتي كه اين فضاهاي ورزشي به بهره‌برداري مي‌رسند، سرانه ورزشي استان نيز افزايش یابد.
پورجاهد به احداث پروژه بزرگ ورزشي دراستان اشاره كرد و گفت: ساخت يك پروژه بزرگ ورزشي به نام دهكده المپياد ورزشي را در منطقه گلبهار در دستوركار داريم. اين پروژه كه بزرگ‌ترين پروژه ورزشي شرق كشور است، در كشور نمونه است و زمين اين پروژه به مساحت 25 هكتار است که از شركت عمران گلبهار مشهد گرفتيم و اعتباری در حدود 10 ميليارد تومان قرار است به اين پروژه از سوي وزارت تخصيص داده شود.

 پروژه‌هاي نيمه تمام ورزشي
وي سپس به پروژه نيمه تمام استخرسرپوشيده تربت جام پرداخت وگفت : اين استخرهم جزو همان 28 استخري است كه به آن اشاره شد كه درسال 88 فدراسيون اقدام به احداث آن کرده، اما به دليل كمبود اعتبار هنوز كاري صورت نگرفته است، ولي بتازگی طرحي از سوي وزارت به ما ابلاغ شده كه آن دسته از فضاهايي را كه درحدود75 درصدپيشرفت فيزيكي داشته‌اند و با حدود مبلغ 250 ميليون تومان اعتباربه بهره برداري مي‌رسند، به مرکز معرفی کنیم تا زودتر به بهره برداری برسد.
وي همچنين مي‌گويد: ما در آموزش و پرورش باید روی بودجه اختصاص یافته از وزارتخانه و اعتبارات داخل استان و همچنين استفاده از ظرفيت خيران برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم کمبودها را برطرف سازیم.

 جايگاه ورزش آموزشگاه‌هاي استان در كشور
وي در پاسخ به اين پرسش كه جايگاه ورزش آموزشگاه‌هاي استان را در سطح كشور چطور ارزيابي مي‌كنيد، توضیح داد: به لحاظ رقابتی و قهرماني ما در سال جاري در بخش ارزشيابي انضباطي و اخلاقي و اجتماعي مقام اول كشور را داريم و در بخش قهرماني و فني و جشنواره‌ها مقام دوم كشور را كسب كرديم. اين در صورتي است كه در سال گذشته مقام پنجم را كسب نکردیم، اما با این حال امسال ما سه پله صعود كرديم و در بخش آموزش درس تربيت بدني به لحاظ داشتن نيروهاي توانمند و علمي ما از جايگاه خيلي خوبي نيز برخورداريم.
پورجاهد همچنين افزود: يكي از طرح‌هايي كه از نظر ما بسیار مهم است، اين است كه خانواده‌هاي دانش آموزان همان طوري كه به بحث آموزش فرزندانشان اهميت مي‌دهند وبراي آنان كلاس‌هاي خصوصي و جبراني مي‌گذارند، در بحث تربيت بدني و سلامت فرزندانشان هم سرمايه‌گذاري كنند، چون از يكسو فعاليت‌هاي آموزش و پرورش متنوع است و از سوي ديگر آن قدر در تنگناي مالي هستيم كه وزارت آموزش و پرورش به تنهايي نمي‌تواند اين فعاليت‌ها را انجام بدهد، بنابراين خانواده‌ها بايد مشاركت كنند.

 كمبود نيروي انساني و مالي
معاون تربيت بدني وسلامت اداره كل آموزش و پرورش استان در پايان به كمبودها اشاره كردوگفت : ما در حال حاضر هم در نيروي انساني و هم در منابع مالي کمبود داریم، ولي درمنابع مالي مشكل ما زيادتر است، چون در آموزش و پرورش 99 درصد اعتبارات آن جذب حقوق مي‌شود و تنها يك درصدازاعتبارات را مي توانيم در فعاليت‌هاي فوق برنامه، نه تنها ورزش، بلكه دربحث پرورش، جشنواره‌ها و همين مسابقاتي كه ما در حال برگزاري آن‌ها درشهرستان‌ها هستیم، هزینه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.