قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: ساماندهی «خانه مسافرها» نوعی پدافند غیرعامل و محافظت غیرنظامی از منافع ملی کشوراست.

 نبود نظارت بر «خانه مسافرها» پیامدهای فرهنگی و امنیتی خواهد داشت

رئیس جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد  با ارایه برنامه‌های جدید جهت ایجاد تغییرات مؤثر در این اداره گفت: زائرسراهای تحت پوشش میراث فرهنگی جزو تأسیسات گردشگری تعریف شده اند، اما دستور العمل ساماندهی زائرسراهای وابسته به ارگان‌های دولتی که شمار آن‌ها  هم کم نیست با توجه به ظرفیت بالایی که پوشش می‌دهند تدوین شده و در حال انجام است، با این حال شمار کمی از آن‌ها تحت پوشش میراث در آمده‌اند و لازم است قانون مربوط به زائرسراها با قوت بیشتری اجرا شود.
احمد دیناری گفت: اگر به خانه مسافرها نظارتی نباشد و ساماندهی نشوند پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی خواهد داشت، بدین ترتیب ساماندهی خانه مسافرها یک نوع پدافند غیرعامل و یک نوع محافظت غیر نظامی از منافع ملی کشوراست که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.

 ظرفیت‌های گردشگری مشهد
به گفته او به برکت وجود حرم امام رضا(ع)، مشهد به یک کلانشهر زیارتی و مذهبی تبدیل شده و به همین واسطه سالانه حدود 25 میلیون گردشگر داخلی و خارجی به این شهر سفر می کنند که وقتی این را به نسبت جمعیت ثابت شهر مشهد حساب کنیم، مراجعه حدود 8 برابر جمعیت این شهر در سال را به صورت شناور نشان می‌دهد.
او اظهار داشت: بر این باوریم که از نقطه نظر توسعه گردشگری، شهر مشهد حدود 150 کیلومتر حوزه نفوذ گردشگاهی دارد. یعنی مردمی که در شهر مشهد مستقرهستند می‌توانند برنامه ریزی یک یا دو روزه برای سفر در این محدوده داشته باشند.
وی گفت: افزون بر این یکی از رویکردهای میراث فرهنگی مشهد بحث بوم گردی است. بوم گردی، به تعبیری طبیعت گردی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی، صنایع دستی و میراث مناطق طبیعی و روستاهای دارای قابلیت گردشگری است تا مردم از شهرها به سوی مناطق گردشگری و طبیعت کشیده شوند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد همچنین افزود: این شهرستان در حوزه های گردشگری سلامت یعنی ارایه خدمات درمان به گردشگران بویژه گردشگران خارجی، طبیعت گردی و اکو توریسم، زیارتی، گردشگری روستایی و عشایری و گردشگری ورزشی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ ضمن اینکه مشهد یکسری زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه بین‌المللی در اختیار دارد که در این فرودگاه گردشگران خارجی از اکثر کشورها می توانند بدون اخذ روادید در فرودگاه، روادید ورود به ایران را بگیرند و سالن پروازهای خارجی و داخلی از هم جداست.
او ادامه داد: در این شهر هم حمل و نقل جاده ای داریم هم ریلی و هم هوایی و بیش از 90 درصد سفرها به خراسان رضوی به مقصد مشهد انجام می شود، در نتیجه مشهد مقصدی نهایی است برای گردشگران و از این لحاظ کمتر شهری در ایران این موقعیت را داراست.
وی افزود: حتی در سطح استان هم بیش از 90 درصد تأسیسات گردشگری استان و در سطح کشوری 50 درصد تأسیسات اقامتی در شهر مشهد مستقر شده است و از این رو وضعیت رقابتی و فرصت اشتغالزایی خیلی خوبی متناسب با اهداف و رویکردهای اقتصاد مقاومتی ایجاد می کند.
وی در خصوص برنامه های سال 95 این اداره اظهار داشت:  ابتدا باید بتوانیم این اداره را هم برای مسؤولان و هم برای مردم درست جا بیندازیم و اقلام اطلاع رسانی را از طریق شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط چون نمایشگاه‌های گردشگری  معرفی کنیم. به عنوان مثال قصد داریم در نمایشگاه طراحی، ساخت و تجهیز هتل که از 5 تا 8 خرداد آینده در مشهد برگزار می شود، غرفه ای را برای میراث فرهنگی مشهد بگیریم و توانمندی‌های اداره میراث فرهنگی را در همه حوزه ها معرفی کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد، تأسیس و تقویت انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان، بخش، دهستان و روستاهاست.
این انجمن‌ها با هدف حفاظت و مراقبت از آثار فاخر و ارزشمند تاریخی توسط مردم و نهادهای دولتی ایجاد می شوند و می توانند بخوبی آن محل را معرفی کنند و ارتباط و تعامل آن‌ها را با اطرافشان بیشتر کنند. در راستای تقویت این انجمن ها بنا داریم پس از ماه رمضان همایشی در شهر مشهد با هدف معرفی و اهمیت انجمن های میراث فرهنگی با حضور مسؤولان شهرستان، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها برگزار کنیم.
وی خاطر نشان کرد: تا موضوع اصلی را برای مسؤولان تشریح و نهادینه نکنیم و تا دهیاران با ساختار این انجمن‌ها آشنا نشوند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم در این خصوص همراهی کنند.
او یادآور شد: از جمله برنامه های دیگر این است که بدنه کارشناسی میراث فرهنگی مشهد را در چهار حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی، گردشگری و سرمایه گذاری از طریق ساماندهی نیروهای موجود و جذب نیروهای کارشناسی از ستاد تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید سفرها را از شهر مشهد به شهرستان مشهد و روستاهای هدف گردشگری مشهد متوجه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.