۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 377830

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: «OLED» ترکیب مخففی است که شما احتمالاً درباره آن یا در واقع در مورد تلویزیون هایی که با دارا بودن بالاترین فناوری راهی بازار شده‌اند، شنیده اید، اما شاید از معنای دقیق کلمه و دلیل علاقه مندی دوستداران سرگرمی‌های خانگی به آن مطمئن نباشید.

درباره تلویزیون‌های OLED چه می‌دانید؟

به طورخلاصه «OLED» فناوری بزرگ بعدی در زمینه تفریحات خانگی است که سرانجام قیمت آن به سطحی رسیده است که می‌توان گفت، مشتریان متوسط، قدرت خرید آن را دارا هستند. این تلویزیون‌ها دارای کیفیت تصویر بهتر و مصرف برق کمتر هستند و زمان پاسخگویی کوتاه تری نسبت به تلویزیون‌های LED قدیمی دارند. در حال حاضر فقط دو شرکت «ال جی» و «پاناسونیک» این فناوری را در قاب تلویزیون‌های خود ارایه می‌کنند. اما «OLED» واقعاً چیست، از چه مزایایی برخوردار است و آیا این مزایا ارزش چنین قیمت بالایی را دارند؟
تفاوت میان «OLED»‌ها و «LCD/LED»‌ها چیست؟
صفحات«OLED»، (مخفف «ارگانیک لایت- امیتینگ دیود» یا لامپ انتشار دهنده نور ارگانیک)، با عبور جریان برق، نورشان را خودشان تولید می‌کنند، در صورتی که نمایش در تلویزیون‌های LCD مستلزم وجود یک منبع نور خارجی مثل یک نور پس زمینه شدید برای روشنایی است. این نور پس زمینه، همان چیزی است که صفحه‌های نمایش «LCD» را با انواع «LED» آن‌ها متفاوت می‌کند. در واقع چیزی که صفحه‌های «OLED» را از انواع «LCD/LED» آن‌ها متمایز می‌کند، این است که در «OLED»‌ها، پیکسل‌ها خودشان همان چیزی هستند که نور تولید می‌کند. بنابراین، هنگامی که نیاز به بیشتر شدن عمق تصاویر و رنگ‌های مشکی تیره احساس می‌شود، پیکسل‌ها به سادگی خاموش شده و سیاه می‌شوند. با توجه به نبود هیچ گونه نور پس زمینه، «OLED»‌ها حتی می‌توانند رنگ‌های مشکی تیره تری را نسبت به پلاسماها تولید کنند، عملکردی که حیرت انگیز محسوب می‌شود. این امکان در کنار توانایی تولید بهتر رنگ‌های سفید سبب می‌شود تا این تلویزیون‌ها، بالاترین میزان کنتراستی را که تاکنون شاهد آن بوده ایم، ارایه کنند، به گونه ای که ال جی و پاناسونیک، به عبارت دیگر تنها شرکت‌های تولید کننده این تلویزیون‌ها در جهان، برای توصیف خاموش شدن کامل نور تولید شده توسط پیکسل‌ها برای ایجاد یک رنگ «مطلقاً» سیاه به جای رنگ «نسبتاً» سیاه، عبارت «کنتراست بی نهایت» را به کار می‌برند.
چه OLED هایی درحال حاضر در بازار وجود دارند؟
تلویزیون‌های OLED از سال 2012 روانه بازار شدند و در طول این مدت، تولید کنندگان گوناگونی این فناوری را در تولیداتشان به کار گرفته‌اند. معمولاً OLED‌ها فقط توسط دو شرکت «سامسونگ» و «ال جی» تولید می‌شدند، اما سامسونگ به دلیل هزینه‌های بالا و مقرون به صرفه نبودن تولید، ساخت و تولید این تلویزیون‌ها را متوقف کرد و در آینده نزدیک قصد از سرگیری تولید این فناوری را ندارد. اما شرکت ال جی به طور مستمر از زمان آغاز تولید تلویزیون‌های «OLED»، به ساخت و ارایه آن به بازار ادامه داده و در سال جاری میلادی چهار خط تولید G6، E6، C6 و B6 آن صفحه‌های «OLED» تولید می‌کنند. با این حال، درحال حاضر شرکت ال جی کاملاً در بازار تنها نیست. درآخرین نمایشگاه «آی اف ای» برلین، شرکت پاناسونیک نخستین سری تلویزیون‌های «OLED» خود را با نام «TX-65CZ950» معرفی و پس از آن نیز تولیدات بعدی این شرکت همه را شگفت زده کرد.
فناوری OLED چه آینده‌ای دارد؟
در حقیقت فناوری OLED در طول مدتی که به بازار ارایه شده، به دلیل بالا بودن هزینه خرید آن، قابل خریداری و استفاده توسط عموم نبوده است تا بدان جا که سال گذشته از توقف تولید آن سخن گفته می‌شد. با این حال این حقیقت که ما هنوز در سال 2016 از «OLED» صحبت می‌کنیم، به معنای آن است که این فناوری با رکود و توقف، فاصله زیادی دارد. هرچند پس از مدت‌ها تلاش برای حل مشکل مقرون به صرفه نبودن تولید «OLED» بسختی می‌توان به قابل ارایه بودن آن برای عموم امیدوار بود، اما برچسب‌های قیمت، نشان می‌دهند محصولات ارایه شده در سال جاری میلادی حتی نسبت به سال گذشته، سطح پایین تری داشته اند. اگر این روند ادامه یابد، می‌توانیم شاهد آن باشیم که این فناوری درطول یکی دو سال آینده به یک فناوری فعال و باب روز تبدیل شود. اما درحال حاضر فناوری «OLED» فقط مخصوص علاقه مندان پرشور آن است.
منبع: techradar.com

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.