قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: باوجود بارش‌های اخیر، بحران آب همچنان در خراسان رضوی جولان می‌دهد و بر اساس آخرین اخبار ۶۵ درصد حجم سدهای این استان خالی است.

 ۶۵ درصد ظرفیت ذخایر آبی خراسان رضوی هنوز خالی است

با این آمار زنگ خطر خشکسالی در استان شنیده می شود، چرا که بحران آب آن‌قدر خراسان رضوی را در خود فرو برده که نمی‌توان به باران‌های اخیر هم چشم امید بست!
گواه این ادعا نیز آمار اخیر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی است.
به گفته جعفری گرچه میزان بارندگی در خراسان رضوی امسال 71 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته اما حجم آب ذخیره شده در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته در همین زمان یک درصد کاهش داشته است.
گزارشگر ما برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت منابع آب خراسان رضوی سراغ مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی می رود.
قندهاری در گفت وگو با گزارشگر ما با بیان اینکه خراسان رضوی هنوز از شرایط خشکسالی نجات پیدا نکرده است، می گوید: متأسفانه نیمی از شهرهای استان با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.
وی شهرهای تربت جام، تایباد، کاشمر و مزینان سبزوار را گرفتار خشکسالی متوسط اعلام می کند و می‌گوید: در تربت حیدریه و خواف شرایط خشکسالی و گناباد وضعیت خشکسالی شدید است.
به گفته وی تنها نیمه شمالی استان با شرایط ترسالی روبه رو شده که به همین جهت شهرستان کلات وضعیت خوبی به لحاظ ذخایر منابع آبی دارد.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه از سرریز شدن سه سد استان خبر می دهد و می افزاید: با اینکه سدهای چهچه، قره تیکان و زاوین سرریز شده‌اند، اما همچنان حدود 65 درصد مجموع ظرفیت سدهای استان خالی است.
به گفته این مقام مسؤول هم اکنون تنها 35 درصد مخازن سدهای استان پر شده است.
وی با اشاره به بهبود وضعیت بارش در استان می افزاید: خوشبختانه میزان بارندگی امسال مشهد دو درصد از متوسط بیشتر بوده و در سایر حوزه‌های شمالی نیز شرایط نرمال و طبیعی را تجربه کرده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.