سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی که مهر تأیید بر ترس بانک‌های اروپایی برای معامله با ایران به شمار می‌رود، گفت که «جان کری» در دیدار با نمایندگان بانک‌های اروپایی از اقدامات ایران در منطقه ابزار نگرانی کرده است.

سیگنال های آمریکایی علیه بانک های اروپایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، جان کربیسخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت که «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نمایندگان بانک‌های اروپایی، چندین بار نگرانی واشنگتن از آنچه به زعم این کشور اقدامات ایران در منطقه است را مطرح کرد. وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه با مدیران ارشد 8 بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس دیدار کرد. واشنگتن مدعی است این نشست با هدف اطمینان خاطر به این بانک‌ها برای از سر گرفتن مبادله بانکی با ایران انجام شده است.
با وجود این، بانک‌های اروپایی، بعد از دیدار با «کری» در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که اظهارات دیپلمات آمریکایی نتوانسته آنها را به از سرگیری مبادله با ایران متقاعد کند.
بانک «استاندارد چارترد»، روز پنجشنبه بعد از نشست لندن در بیانیه‌ای ایمیلی به شبکه خبری «CNN» گفت که مطابق روال گذشته هیچ مشتری ایرانی نخواهد پذیرفت و تراکنش‌های مالی مربوط به هیچ فردی از این کشور را انجام نخواهد داد.
«دویچه‌بانک» آلمان هم پنجشنبه در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرد: «این بانک کماکان به محدود کردن عمومی مبادلات مربوط به ایران ادامه می‌دهد.»
اما واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ای روز جمعه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر می‌کند. «استوارت لوی» با اشاره به «ارزیابی منفی» وزارت دارایی آمریکا و «کارگروه اقدام مالی» (نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی) از بازار ایران، یادآوری می‌کند که دولت آمریکا مکرراً درباره تسلط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اقتصاد ایران هشدار می‌دهد- عواملی که در نهایت باعث می‌شوند بانک‌های اروپایی عدم معامله با ایران را ترجیح بدهند. پیش از این هم مقام‌های بانک‌های اروپایی، بیم و انذارهای مقامات واشنگتن درباره حمایت ادعایی ایران از تروریسم و سیاست‌های این کشور در منطقه را از جمله دلایلی دانسته بودند که بازگشت به ایران در دوران بعد از اجرایی شدن «برجام» را دشوار می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز جمعه به تلویح به ارسال سیگنال‌های منفی از طرف مقام‌های کشورش به بانک‌ها درباره بازگشت به ایران اعتراف کرد. وی تصریح کرد کری در دیدار با نمایندگان بانک‌های اروپایی در لندن از سیاست‌های ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده است. «کربی» گفت: «ما خاطرنشان کرده‌ایم که ایران حامی دولتی تروریسم است و آنها به حمایت از این گروه (حزب‌الله) که در فهرست سازمان‌های خارجی تروریستی است، ادامه داده‌اند.» وی افزود: «و دقیقاً به همین دلیل است که وقتی کری در لندن با نهادهای بانکی اروپایی صحبت می‌کرد، به طور بسیار مشخص و در بیش از یک مورد، تداوم نگرانی‌ها ما از اقدامات ایران در منطقه را مطرح کرد.» کربی اشاره‌ای به دلیل طرح این موضوع در نشستی که به ادعای آمریکا برای اطمینان خاطر به بانک‌های اروپایی برای از سرگیری رابطه با ایران برگزار شده بود نکرد. وی در ادامه با متهم کردن ایران به انجام اقدامات ثبات‌زدا در منطقه گفت: «ما این را می‌دانیم و کری این را بسیار با صراحت عنوان کرد.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز پنجشنبه در گزارشی به کارشکنی واشنگتن در مسیر اجرای «برجام» اشاره کرد و امتناع دولت اوباما از صدور توضیح کتبی درباره معامله با ایران را عامل اکراه شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای رابطه با ایران دانست. این رسانه نوشت: «دولت‌ها، بانک‌ها و سایر شرکت‌های خارجی خواستار توضیح کتبی از وزارت خزانه‌داری آمریکا - یعنی اساساً ضمانتی مبنی بر عدم مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا - هستند. اما واشنگتن تمایلی به انجام این کار ندارد، زیرا نمی‌خواهد اینطور به نظر برسد که در زمینه جریمه‌های قاطعانه‌اش درباره رفتارهای غیرهسته‌ای، نرمش به خرج می‌دهد.»
دولت اوباما، علی‌رغم این، اتهامات درباره کارشکنی در مسیر توافق هسته‌ای با ایران را رد می‌کند. واشنگتن می‌گوید به تمامی تعهداتش تحت «برجام» پایبند مانده است. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.