سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ هفتگی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران با تسلیت گفتن به حزب‌الله، نشان داد حامی تروریسم است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جان کربیسخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران ادعا کرد: ما می دانیم که ایران کشور حامی تروریسم است و آنها به حمایت از این گروه خاص ( حزب الله ) که در فهرست سازمان های حامی تروریسم قرار گرفته است، ادامه می دهند. خبرنگاری پرسید وزیر امور خارجه آمریکا در دو سال و نیم گذشته روابط شخصی با "محمدجواد ظریف،" وزیرامور خارجه ایران، داشته است، آیا با توجه به شهادت  فرمانده حزب الله و به گفته خبرگزاری رسمی ایران پیام تسلیت ظریف وزیر امور خارجه ایران به "سید حسن نصرالله،" رهبر حزب الله، که در آن ابراز امیدواری کرد شهادت این فرمانده بزرگ موجب تقویت نیروهای مقاومت علیه صهیونیسم و تروریسم شود، این روابط دچار مشکل می شود؟ وزیر امور خارجه آمریکا در اروپا است تا بانک ها را به فعالیت حقوقی با ایران ترغیب کند. بانک ها در حال طفره رفتن هستند. آنها به خاطر دیگر سیاست های غیرهسته ای علیه ایران مقاومت می کنند. دیدگاه وزیرامور خارجه و اگر می دانید کلا دیدگاه دولت درباره تسلیت در مورد فردی که متهم به قتل چندین نفر و قتل "رفیق حریری" بود، چیست؟
جان کربی گفت: شما درست می گویید. منظورم این است که وی در حقیقت به خاطر نقشش در بمب گذاری 12 دسامبر 1983 در سفارت های آمریکا و فرانسه در کویت که منجر به کشته شدن پنج نفر شد، محکوم شده بود و همانطور که می دانید حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار دارد. بنابراین، من این اظهارات را دیده ام. ما مطمئنا در این زمینه یک ذره هم با آنها شریک نیستیم و مایوس کننده است که می بینیم ظریف وزیر امور خارجه ایران چنین احساسی دارد.
وی در ادامه ادعایش افزود: ما همچنین می دانیم که ایران کشور حامی تروریسم است و آنها به حمایت از این گروه خاص که در فهرست سازمان های حامی تروریسم قرار گرفته است، ادامه می دهند و دقیقا به همین جهت زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا در لندن در حال گفتگو با موسسات بانکی اروپایی بود، یک مورد یا بیشتر در این نشست، به صورت خاص نگرانی های مداوم ما را درباره آنچه که ایران در حال انجام آن در منطقه است، بیان کرد و در پاسخ به ترس بسیاری از این بانکداران را تصریح کرد شما با کشوری سروکار دارید که در حالی که به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایبند است، مطمئنا در حال انجام فعالیت های برهم زننده ثبات در جهان و  در منطقه است. ما این مسئله را درک می کنیم و وزیر امور خارجه نیز بسیار واضح در این زمینه صحبت کرده است. جان کربی گفت: ما در اظهارات ظریف وزیر امور خارجه ایران شریک نیستیم و همچنان حزب الله را به عنوان سازمان تروریستی خارجی می دانیم و شما درست می گویید. این فرد کارهای تروریستی  بسیاری مرتکب شده است.
خبرنگار گفت آیا این نوع حرف ها موجب نمی شود شما درباره روابط نزدیک درنگ کنید؟ من نمی خواهم بگویم شراکت؛ بلکه روابط نزدیک وزیر امور خارجه و دیگران در دولت، کاخ سفید که می گویند مذاکرات هسته ای ایران کانالی میان وزیر امور خارجه آمریکا و ظریف وزیر امور خارجه ایران باز کرده است. آیا شما از این روابط معذب هستید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: ما مطمئنا خود را در اظهارات وزیر امور خارجه ایران درباره مرگ "مصطفی بدرالدین" شریک نمی دانیم. به خاطر توافق ایران، کانال ارتباطی از طریق وزیرامور خارجه ایران باز شد که "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، از آن استفاده می کند و به استفاده از آن ادامه خواهد داد. ایران عضوی از گروه بین المللی حامی سوریه است بنابراین انتظار ما این است که در وین حاضر خواهد شد. کانال های ارتباطی باز است و احتمالا باز خواهد ماند. این به هیچ وجه بدان معنا نیست که ما نسبت به آنچه که ایران قابلیت انجام آن را دارد، در حال انجام آن است یا این اظهارات، چشم های خود را می بندیم.
جان کربی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ماجرای مفقود شدن 8 دقیقه از مصاحبه "جن ساکی،" سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، در دسامبر 2013 (آذر 92) با شبکه فاکس نیوز عمیقا نگران هستم. به دلیل مقامی که جن ساکی داشته، مفقود شدن بخشی از مصاحبه او که درباره رایزنی‌های هسته‌ای با ایران بوده است، نمی‌تواند یک ماجرای ساده باشد و به راحتی از کنار آن گذشت. وزارت خارجه با جدیت به دنبال یافتن پاسخی روشن برای توضیح این مسئله است و امیدواریم بتوانیم توضیح دهیم چه اتفاقی برای آن 8 دقیقه جنجالی افتاده است.
ماجرا از جایی آغاز شد که نیویورک تایمز گزارش مشروحی در مورد "رودز" 39 ساله منتشر و نقش او را در مذاکرات هسته‌ای ایران و فرآیند قبولاندن توافق نهایی به افکار عمومی بررسی کرد.
"جن ساکی،" سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به خبرنگار فاکس نیوز که از او در مورد شایعه وجود مذاکرات پنهانی با ایران سوال می‌کند، وجود چنین گفت‌وگوهایی را رد کرده و می‌گوید که برخی اقدامات باید دور از دید رسانه‌ها انجام شود. اما رودز در گفت‌وگوی اخیرش با نیویورک تایمز ادعا کرد که دولت از سال 2012 به رسانه‌ها گفته بود که در حال مذاکره با ایران است. 
بعد از افشای این تناقض، مشخص شد که ویدئوی این نشست هم از سایت وزارت خارجه آمریکا و هم از کانال یوتیوب این وزارتخانه حذف شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.