قدس آنلاین-شهرکرد، آناهیتا موجودی؛ پارک علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت است که در نهایت تکنولوزی را وارد بازار می کند.

شرکت های دانش بنیان یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، رئیس پارک علم و فناوری استان گفت: توسعه پایدار و اشتغال  در گرو پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری فن آوریست.در یک دهه گذشته بیشتر تولیدات بصورت نرم افزاری و تولید کالاهای سبک با تکنولوژی بالا و ارزش افزوده بالا می باشد.امروزه توسعه دنیا در راستای فروش ایده و توسعه نیروی انسانی و توسعه دانش است و همچنین تجارت از شکل سنتی قبل خارج شده و به تجارت الکترونیک تبدیل گردیده ،بنابراین باید همگام با کشور های دیگربه توسعه تکنولوژی بپردازیم.

دکتر پیرعلی اظهار داشت : سوابق تحقیقاتی دانشگاهها ،پایان نامه ها و رساله ها باید نمود خود را درجامعه نشان دهد و ثروت از علم تولید گردد.با ایجاد پارکهای علم و فناوری حلقه مفقوده بین تولید علم و بکارگیری آن در صنعت ،یافت شد. بدین ترتیب با هماهنگی با پیشرفت تکنولوژی در دنیا ،ماحصل تولید علم باید منجر به پیشرفت تولید،اقتصاد و صنایع شود.

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن اقتصاد مقاومتی اشاره به این نکته ضروری است که شرکتهای دانش بنیان رکن اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.در این صورت اقتصاد ما میتواند رقابت کند و جایگاه مناسبی در تولید و صادرات داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان ،اقتصادی درون زاست و شالوده آن توان فکری نخبگان جامعه است و به دنبال ان باید منابع مالی و معنوی باید در اختیار نخبگان قرار گیرد.

رئیس پارک علم  و فناوری استان گفت:  2200 شرکت دانش بنیان در کشور در حال فعالیت و تولید هستند،4000 شرکت دانش بنیان در کشور در مرحله داوری و ارزیابی و تعدادی دیگر در حال ثبت نام برای آغاز کار هستند.در حال حاضر 11 شرکت در استان ما جز شرکتهای دانش بنیان بوده و  طبق برنامه ریزی های انجام شده تعداد این شرکت ها تا پایان سال به 20 عدد افزایش خواهد یافت.

دکتر پیرعلی عنوان کرد: پارکهای علم و فن آوری بستر حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را فراهم و ایده های نخبگان جامعه (فارغ التحصیلان دوره های تکمیلی دانشگاهها) را شناسایی می نماید.این نهاد ایده ها را به سمت مشاوره،آموزش، داوری و فراهم اوردن فضای فیزیکی ،حمایت های مالی ،دریافت تسهیلات ،آموزش،ایجاد فضای کارگاهی،آزمایشگاهی و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی هدایت می کند.

وی افزود، در این پروسه فرد نخبه در صورت داشتن ایده با تکنولوژی سطح بالا ،همراهی و هدایت می شود و ابتدا به مراکز رشد معرفی شده ،سپس به پارک علم و فناوری هدایت شده و در نهایت ایده تبدیل به شرکت فعال با گردش مالی بالا میگردد.

وی در ادامه تصریح کرد : پارک علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت است که در نهایت تکنولوزی را وارد بازار می کند.زمینه فعالیت پارکهای علم و فناوری در کشاورزی،الکترونیک ، IT، برنامه نویسی و نرم افزار ،فنی و مهندسی ،تجهیزات پزشکی و صنعت می باشد.

رئیس پارک علم و فناورس استان  گفت: جهت توسعه پارک علم و فناوری در شهرکرد ،رایزنی هایی با استانداری صورت پذیرفت که با حمایت استاندار از این مجموعه زمینی به وسعت 4.3 هکتار در نظر گرفته شد که زیربنای سازه مورد نظر 12000 متر مربع خواهد بود و برای انجام این پروزه 200میلیارد ريال از محل اعتبارات ملی و بخشی از آن نیز از اعتبارات استانی تامین خواهد شد.

وی اظهار داشت، از مزایای شرکت های دانش بنیان می توان به : 1-معاف بودن از مالیات 2- اخذ تسهیلات با بهره کم (5%) اشاره نمود. لازم به ذکر است شرکت های دانش بنیان از صندوق شکوفایی و نوآوری و شرکت های فناور تا سقف 100میلیون تومان امکان دریافت تسهیلات از پارک علم و فناوری را دارند.همچنین شرکتهای فناور در وارد کردن تجهیزات از خارج از کشور معاف از پرداخت تعرفه های گمرکی هستند و فضایی که در اختیار انان قرار میگیرد رایگان است.

در سال گذشته اعتباری در حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ارائه داده شده است.و در مجموع تا کنون به 35 شرکت تسهیلات تعلق گرفته است.

وی تصریح کرد یکی از اهداف پارک علم و فناوری در استان ما در مورد صنایع بومی بوده است ماننده گیاهان دارویی.

دکتر پیرعلی افزود: پارک علم و فناوری در سال 95 عضو پارک های علم و فناوری آسیا  ASPA شدند که 64 پارک علم و فناوری در آن عضویت داشته و مقر آن در کره جنوبی است.این عضویت زمینه توسعه مبادلات فناوری و علمی را فراهم میکند.مزایای دیگر این عضویت شرکت در دوره های آموزش بین المللی ،شرکت در دوره های سالیانه. همچنین عضویت در اتحادیه جهانی IASP که مقر ان در اسپانیا است .

وی در پایان گفت: مرکز رشد بروجن تا نیمه مهرماه به بهره برداری خواهد رسید و برای شهرستان های دیگر همچون لردگان و فارسان با توجه به ظرفیت هایشان در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است، این پارک در نظر دارد مجمع خیرین فناور را تشکیل داده تا خیرین کمکی به زیرساختها و شرکتها کمک کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.