قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: کارگرانی را تصور کنید که مالیات نمی پردازند و نگران سرویس‌های مالیاتی نیستند. زمان ناهار ندارند و اضافه کاری هم دریافت نمی کنند. حتی برای سرماخوردگی هم مرخصی نمی گیرند و با همکارانشان تضاد شخصیتی ندارند. حالا روباتی را دریک جایگاه شغلی تصور کنید.

 روبات ها رقیب کارگران می شوند

 آیا با جایگزین شدن روبات‌ها به جای انسان ها، یک تحول بزرگ با عواقب بین المللی در راه است؟ به گزارش روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست»، گزارش تازه ای که توسط شرکت مشاوره ای «پرایس واتر هاوس کوپرز» ارایه شد، حاکی از آن است که روبات‌ها در طول چند دهه آینده می‌توانند جایگزین فرصت‌های شغلی به ارزش 127 میلیارد دلار شوند.
براساس گزارش هافینگتون پست، می‌توان از این رقم براحتی نتیجه گرفت که روبات‌ها بزودی خواهند توانست شمار زیادی از افراد را از شغل شان اخراج کنند، اما کارشناسان معتقدند، واقعیت کمی پیچیده تر از این‌هاست.
به گفته کارشناسان، روبات‌ها فقط از طریق کاهش هزینه‌های کاری، سبب صرفه جویی در هزینه شرکت‌ها نمی شوند، بلکه آن‌ها می‌توانند خدمات تجاری، نظیر تحویل بسته‌ها را به شکل کارآمدتری انجام دهند. این بدان معناست که استفاده از روبات‌ها لزوماً به معنای اخراج شمار زیادی از نیروی کار انسانی نیست. درحالی که با ظهور روبات‌ها برخی از صنایع، بسیاری از فرصت‌های شغلی شان را از دست می‌دهند، صنایعی هم هستند که از فناوری روباتیک تأثیر زیادی نمی‌پذیرند.
«مایکل مازور» از نویسندگان یک تحقیق در این زمینه، به هافینگتون پست می‌گوید: «با ظهور هرگونه فناوری تازه، برخی از انواع شغل‌ها که توسط انسان‌ها انجام می‌شوند، در آینده کمتر مورد نیاز خواهند بود، بویژه آن دسته از مشاغل که تکرارشونده و خطرناک هستند.»
مازور می‌افزاید: «با این حال ما شاهد آن هستیم که همزمان با از بین رفتن برخی مشاغل، نیاز به شمار فزاینده‌ای از حرفه‌های جدید احساس می‌شود، از جمله طراحان روبات‌ها و تحلیلگران اطلاعات.»
این‌ها البته به معنای آن نیست که روبات‌ها جایگزین نیروی کار انسانی نخواهند شد. به طور کلی جای تردید نیست که فناوری‌های نوین به شکل چشمگیری درحال تغییر شیوه کاری انسان‌ها طی چند دهه آینده هستند. «رندی بیتمن» مدیر و رئیس تحقیقات سرمایه گذاری «بالکنز» اعتقاد دارد: «علم روباتیک، انقلابی در صنعت و شیوه تفکر و عملکرد ما ایجاد خواهدکرد.» به گفته بیتمن برای افراد دارای مشاغل خطرناک نظیر آتش نشانان، مأموران پلیس، ماهیگیران، چوب برها و سربازان احتمال جایگزینی بیشتری وجود دارد. همچنین مشاغلی نظیر مأموران دفع زباله و کارکنان کشتارگاه‌ها از مشاغل قابل جایگزینی به شمار می‌آیند.
«آدام کیپر»، سردبیر «نیوآتلانتیس» و مدیر مرکز «اخلاق و سیاست عمومی» نیز می‌گوید: «25 درصد شغل‌هایی که امروز وجود دارند، در 25 تا 30 سال آینده وجود نخواهند داشت.»
براساس گزارش شرکت مشاوره‌ای «مک کینزی»، تقریباً نیمی از فعالیت هایی که انسان‌ها بابت انجام آن‌ها دستمزد دریافت می‌کنند هم اکنون می‌توانند توسط فناوری جایگزین شوند. این گزارش همچنین می‌گوید، فقط مشاغل ارزان نیستند که از بین می‌روند. در حالی که مشاغلی با کمتر از 20 دلار درآمد در ساعت، بیشتر در معرض خطر از بین رفتن قرار دارند، حتی مشاغل پردرآمدتر نیز دربرگیرنده فعالیت هایی هستند که می‌توانند توسط ماشین‌ها انجام شوند.
با این حال گزارش مک کینزی تأکید می‌کند، ورود روبات‌ها به برخی از صنایع و حرفه‌ها به معنای جایگزین شدن تمام نیروی انسانی آن‌ها نیست: «در آینده نزدیک جایگزینی‌های معدودی در کلیت این مشاغل صورت خواهد گرفت. البته «فعالیت‌ها»ی خاصی هم هستند که احتمال ماشینی شدن آن‌ها بیشتر است.
«جی. پی گوندر» تحلیلگر بخش فناوری شرکت «فارستر» در این زمینه می‌گوید، حتی اگر روبات‌ها مشاغل قدیمی را به دست بگیرند، اغلب فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال روبات ها  به افرادی نیاز دارند که آن‌ها را تعمیر و نگهداری کنند، فرصت‌های شغلی ای که نیاز به مهارت‌ها و آموزش‌های مهمی دارند.
گوندر در گزارش خود می‌نویسد: «درحالی که فناوری‌های جدید، واقعی و مهم هستند و برخی از فرصت‌های شغلی توسط آن‌ها از بین خواهند رفت، اما آینده کلی مشاغل، آن چنان که برخی پیش بینی می‌کنند، تاریک نیست.» گوندر می‌افزاید: «واقعیت این است که ماشینی شدن، بذر رشد بسیاری از مشاغل جدید را خواهد پاشید؛ مشاغلی که در  دسته بندی‌های کاملاً جدیدی قرار خواهند گرفت.»
به نظر می‌رسد، تحولی بزرگی که روبات‌ها ایجاد خواهندکرد، قطعاً تحولی اجتناب ناپذیر است، اما تا زمانی که دقیقاً ندانیم این تحول به چه شکلی خواهد بود، زیاد جای نگرانی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.