محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران روز دوشنبه در دیدار با حیدر اسداف وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان، توسعه روابط و همکاری دو کشور در حوزه های مختلف کشاورزی را مورد بررسی قرار داد.

توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در بخش کشاورزی بررسی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، محمود حجتی در نشست خبری مشترک در پایان دیدار با همتای آذربایجانی خود بر ضرورت تلاش مشترک جهت تقویت روابط در حوزه های مختلف کشاورزی از جمله تولید، تجارت، آموزشی، امور فنی، تحقیقاتی و مبادله ژن پلاس تاکید کرد.
حجتی گفت: در نتیجه بررسی های که در جلسات قبلی و نیز امروز صورت گرفت پی بردیم که میان دو کشور زمینه همکاری فوق العاده گسترده چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی وجود دارد که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است . 
وزیر جهاد کشاورزی انتقال متقابل تجربیات و توانمندی های موجود در هر دو کشور را از جمله موضوعات مورد مذاکره در دیدار با همتای آذربایجانی خود اعلام کرد و گفت: تولید و پرورش کرم ابریشم، تخم نوغان، مبادله نهال های که تولید برگ بیشتر داشته باشد، همکاری در صنعت طیور از جمله پرورش بوقلمون و شتر مرغ، دامداری صنعتی و انتقال توانمندی های ایران در این زمینه ها به جمهوری آذربایجان و نیز مبادله ژن پلاس، گاوهای ژنومیک و گاومیش، از جمله مسایلی بود که در دستورکار این دیدار بوده و مورد علاقه همکاران آذربایجانی قرار گرفت . 
وی افزود: توافقاتی که در این دیدار حاصل و از سوی هر دو کشور پیگیری خواهد شد شامل همکاری زیر ساختی ایران و جمهوری آذربایجان در ارتباط با موافقنامه های بستر ساز همکاری اقتصادی، تولیدی و تجاری در بخش کشاورزی می باشد . 
محمود حجتی همکاری در زمینه توانمند کردن بخش های تولیدی قابل رقابت و مطابقت آنها با استانداردهای جهانی از لحاظ سلامت، میزان تولید و هزینه تمام شده را از جمله توافقات حاصل شده در این دیدار اعلام کرد و گفت: در این زمینه بخش کشاورزی دو کشور مکمل یکدیگر خواهند بود . 
وزیر جهاد کشاورزی کشورمان اعلام کرد: در این دیدار همچنین درباره مبادله کالا و استفاده ایران و جمهوری آذربایجان از امکانات یکدیگر برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای ثالث توافق شد . 
محمود حجتی، کشت فراسرزمینی را از جمله موضوعات مورد مذاکرات در این سفر اعلام کرد . 
وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان نیز مذاکرات انجام گرفته در جریان سفر محمود حجتی به باکو را بسیار ثمر بخش خواند و گفت: هر دو طرف علاقه مند به گسترش همکاری در بخش کشاورزی هستند و ما از نتایج این دیدار بسیار راضی هستیم .
حیدر اسداف افزود: باور دارم که در نتیجه این مذاکرات روابط و همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در بخش کشاورزی وارد مرحله جدید خواهد شد . 
وی ضمن قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه نوغانداری در کشورش گفت: در این راستا در آینده نزدیک هیات کارشناسی جمهوری آذربایجان برای کسب تجربیات بیشتر در این حوزه به ایران سفر خواهد کرد . 
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران روز گذشته (یکشنبه) برای انجام یک دیدار سه روزه به جمهوری آذربایجان سفر کرد و در اولین روز این سفر با الهام علی اف رییس جمهوری این کشور دیدار کرد . 
دیدار با وزیر اقتصاد و مقامات دیگر جمهوری آذربایجان و شرکت در همایش اقتصادی کارفرمایان دو کشور فعال در بخش کشاورزی در باکو از جمله برنامه های سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به جمهوری آذربایجان است . 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.