۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 381255

همزمان با فرا رسيدن ۲۸ ارديبهشت روز ملي خيام، آرامگاه اين شاعر، رياضي دان و حكيم فرزانه ايران زمين در مراسم با شكوهي در نيشابور گلباران شد.

آرامگاه خيام نيشابوري گلباران شد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، در اين مراسم با شكوه حسين زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، مظفري معاون استاندار و فرماندار نيشابور، شهردار، منتخب مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي، جمعي از اعضاء شوراي اسلامي شهر نيشابور، فرزند مهندس هوشنگ سيحون و تعدادي از معاونين و مديران اين اداره كل حضور داشتند.
در اين مراسم با شكوه آرامگاه حكيم عمرخيام توسط مسئولان، پژوهشگران، شاعران، اساتيد دانشگاه، دانشجويان و اقشار مختلف مردم گلباران شد.
زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در حاشيه اين مراسم گفت: توجه به شخصيت هاي علمي و فرهنگي در استان مي تواند باعث رونق و توسعه گردشگري فرهنگي در استان شود.
وي با بيان اين كه خراسان رضوي در حوزه گردشگري زيارت و گردشگري فرهنگي نسبت به ساير استان هاي كشور پيشرو است افزود: حكيم عمر خيام يكي از شخصيت هاي غني فرهنگي ايران زمين است كه آرامگاه وي سالانه پذيرايي تعداد زيادي از گردشگران و علاقه مندان به اين حكيم فرزانه است.
وي خاطر نشان كرد: اين اداره كل آمادگي كامل دارد تا در خصوص توسعه و تجهيز زير ساخت هاي مورد نياز گردشگري شهرستان نيشابور برنامه ريزي كند.
حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری در 28 اردیبهشت 427 در نیشابور دیده به جهان گشود.
وی از ریاضیدانان، ستاره‌شناسان و شاعران بنام ایران در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و حجةالحق لقب داشته است ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.
یکی از برجسته‌ترین کارهای خیام اصلاح گاهشمار ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک است.
وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتاش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نیز نام او را به عنوان ریاضیدانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده ‌است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.