قدس آنلاین/ مسعود بصیری: برگزاری انتخابات شورای شهر در لبنان نشان داد که با وجود همه فشارها و سرمایه گذاری های عربستان و غرب علیه نیروهای مقاومت، مردم نه تنها از این تفکر دور نشده اند بلکه به اشکال مختلف حاضر به حمایت از آنها هستند.

 شکست مخالفان حزب الله در انتخابات لبنان

بسیاری از تحلیل ها اذعان دارند که به خصوص بعد از درگیری های چند ساله اخیر در غرب آسیا، موضوع حزب الله و حمایت از این جریان بیشتر مورد توجه مردم منطقه قرار گرفته است.  براساس شمارش آرا در مرحله دوم انتخابات در استان جبل لبنان لیست‌های وابسته به حزب الله لبنان و جنبش امل و جریان آزاد ملی با تمامی اعضای خود در شهرک‌های ضاحیه جنوبی بیروت (الغبیری، حاره حریک، برج البراجنه) و لیست مورد حمایت حزب الله لبنان در کیفون در شهرستان علایه و لاسا در جبیل نیز پیروز شد. سایت العهد اعلام کرد که نتیاج انتخابات پیروزی قاطع جریان آزاد را در جونیه نیز نشان داد. چندی پیش روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به عدم اقبال مردم به جریان المستقبل نوشت:  سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان یکی از سخت‌ترین شرایط خود از زمان ورود به دنیای سیاست را پشت سر می‌گذارد. این اولین باری است که هواداران و مجموعه متحدانش وی را کنار گذاشته‌اند. نتایج انتخابات شورای شهر که یک شنبه برگزار شد، بسیاری از شکاف‌های موجود را که تا حد رسوایی پیش رفته است، به وی نشان داد. لیست البیارته که حریری خودش در خیابان‌های پایتخت تبلیغ برای آن را برعهده گرفته بود و بیشتر احزاب موجود در حاکمیت لبنان را در خود جای داده بود ، تنها موفق شد 10درصد از رأی‌های اهالی پایتخت را به خود اختصاص دهد.
یکی از شخصیت‌های برجسته در میان جریان سیاسی وابسته به حریری می‌گوید: نیاز جدی برای بازبینی وجود دارد. این بازبینی در زمینه عملکرد حریری و تیمش مطرح است، وی دیگر نمی تواند مردم لبنان را با ادعاها و شعارهائی مانند اعتدال ، مناصفه، مخالفت با سلاح حزب الله و حمایت از سقوط نظام سوریه بخرد. حریری صلاحیت ها و اعتبار سیاسی و اجتماعی خود را در کنار ورشکستگی مالی که به شدت از آن رنج می برد، از دست داده است. حریری از زمان ورود به دنیای سیاست هیچ ابتکاری برای توسعه کشور یا حتی در سطح تبلیغات انتخاباتی نداشته و به نظر می‌رسد کسانی که در تیم وی هستند ، تفکراتی در مسیر روند سیاسی سنتی کشور مبتنی بر بهبود شرایط مسیرهای مواصلاتی و ایجاد شبکه های آب و فاضلاب و بهره برداری از درآمدهای دولتی در مسیر رفاه مردم ندارند.

 شوک بزرگ برای 14 مارس
محافل سیاسی وابسته به جریان 14 مارس در گفت‌وگو با روزنامه کویتی الرأی اذعان کردند، این جریان به شدت نگران پیامدهای انتخابات شورای شهر در لبنان است.
همچنین نتایج حوزه انتخاباتی «عرسال» را می‌توان «شوک» انتخابات شورای شهر لبنان برشمرد، چون به نوشته مطبوعات این کشور «آنچه عرسال نتوانسته بود، بر زبان بیاورد، با آرای خود بیان کرد»، منطقه‌ای که سودجویی و منفعت طلبی حزب المستقبل به ریاست سعد الحریری و حاکمیت «علی الحجیری» به عنوان رئیس شورای شهر آن و جولان گروه‌های تکفیری در آن، نفس ساکنانش را بریده بود.

 برتری حزب الله بر گروه های سیاسی
ثبت میزان 54 درصد مشارکت نشان داد، «تغییر» اولین خواسته مردم عرسال است. بر اساس نتایج به دست آمده فهرست «عرسال تَجمَعُنا» از 21 کرسی 20 کرسی را از آن خود کرد تا المستقبل و الحجیری جایی در شورای شهر آینده نداشته باشند. اکنون حزب الله بار دیگر تفوق خود بر دیگر نیروهای سیاسی در بسیج توده‌هایش جهت شرکت در انتخابات و ریختن آرای خود به صندوق این حزب و قدرتش در ائتلاف با جریان‌های دیگر در برخی از حوزه‌های انتخاباتی را ثابت کرد.
نتایج انتخابات در حوزه‌های بعلبک  هرمل تاکید مجدد بر تاثیرگذاری سیاسی حزب الله در مناطق تحت نفوذش بود و ثابت کرد، این حزب با قدرت انتخاباتی‌اش می‌تواند، معارضان داخلی را از پیش رو بردارد و تهدید کننده دوایر انتخاباتی مختلط باشد.
انتخابات شورای شهر لبنان درحالی در چند مرحله برگزار می‌شود که این کشور از چند سال قبل شاهد برگزاری آن نبوده است. براساس اعلام مرکز ملی اطلاع رسانی لبنان، تعداد واجدان شرایط در این انتخابات به 834.768 نفر می‌رسد.
انتخابات شورای شهر در لبنان هر 6 سال یک‌بار برگزار می‌شود و در شهرهای بزرگ نفوذ احزاب و رهبران طوایف بر انتخابات غلبه دارد، اما در شهرها و شهرک‌های کوچک، علاوه بر نفوذ احزاب و رهبران طوایف، انگیزه‌های خانوادگی نیز دخیل است.
مرحله نخست انتخابات شورای شهر لبنان از 8 مه جاری در استان‌های البقاع، بعلبک- الهرمل (شرق) و بیروت (پایتخت) برگزار شد. این انتخابات در چند مرحله در 5 استان دیگر لبنان تا 29 ماه مه جاری برگزار خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.