قدس آنلاین/ محمدرضا غلامی: فرماندار سرخس گفت: بیست سال است چشم انتظار تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد اقتصادی هستیم، زیرا با ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان زمینه اشتغال ۳۵ هزار نفر فراهم می‌شود.

 ۴۰ روستای عسلویه دوم ایران گاز ندارد!

حسین سنجرانی در نشست خبری با رسانه های استانی، کشوری و محلی که در محل فرمانداری سرخس برگزار شد پالایشگاه گاز و نفت، منطقه ویژه اقتصادی، گمرک، راه‌آهن بین‌المللی، فرودگاه الماس، سد دوستی، مناطق گردشگری مانند دریاچه بزنگان، غار مزدوران، رباط شرف، غار کرکس، جنگل پسته و دشت لاله را از ظرفیت ها و فرصت‌ها و زیرساختارهای منحصر به فرد این شهرستان برشمرد.
وی با تأکید بر ضرورت آزاد شدن منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار داشت: اگر منطقه ویژه اقتصادی سرخس، به منطقه آزاد تبدیل شود همه استان بویژه مشهد از مزایای آن بهره‌مند می‌شود.
فرماندار سرخس افزود: بررسی‌های کارشناسان نهاد ریاست جمهوری نشان می‌دهد که از مجموع 100 شاخص مورد نیاز برای ایجاد منطقه آزاد تجاری، این شهرستان بیش از 90 شاخص را دارا می‌باشد، در حالی که برخی شهرستان‌ها در استان‌های دیگر که قرار است به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود، حداکثر 40 شاخص دارند.
وی با اشاره به رشد 230 درصدی ترانزیت ریلی دراین شهرستان و کسب رتبه‌های اول تا سوم کشور و استان تصریح کرد: این شهرستان دروازه‌ای برای ورود به کشورهای آسیای میانه می‌باشد که جامعه هدف خوبی برای صادرات است، که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با موضوع تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد موافقت کند.
این مقام مسؤول همچنین درتشریح محرومیت این شهرستان از ظرفیت‌های موجود خود، گفت: سالانه 170 میلیون متر مکعب آب شرب سد دوستی از این شهرستان به مشهد منتقل می‌شود، اما مردم سرخس که در مجاورت سد دوستی قرار دارند از آب شرب بی‌بهره‌اند و برای انتقال آب شرب به سرخس نیازمند تأمین اعتبار هستیم؛ همچنین با اینکه این شهرستان گاز طبیعی 6 استان کشور را تأمین می‌کند اما 40 روستای سرخس از نعمت گاز بی بهره اند.
وی درباره وضعیت راه سرخس نیز گفت: کار قطعات محور مشهد- سرخس تا پیش از رسیدن به مزداوند انجام شده اما در گردنه‌های مزداوند به دو تونل خورده است که تونل اول به طول 300 متر بازگشایی شده و تونل دوم به طول 500 متر تنها 300 متر آن بازگشایی شده و 200 متر آن باقی مانده است.
فرماندارسرخس با بیان اینکه وزارت نفت حاضر به پرداخت 30 درصد از اعتبارات جاده سرخس- مشهد به دلیل استفاده 20 هزار نفر از خانواده وزارت نفت ازاین جاده شده است، افزود: اعتبار درخواستی برای جاده سرخس- مشهد 90 میلیارد تومان است که 27 میلیارد تومان آن در سال گذشته مصوب شده است.
وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست وزارت راه در سال 95 چقدر از سهم خود را در این اعتبار می‌پردازد، گفت: با تزریق این بودجه به پیمانکار پروژه راه سرخس و پایان آن، این مسیر 10 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.
سنجرانی همچنین درباره دو منطقه گازی جدید کشف شده دراین شهرستان گفت: منطقه گازی توس که در 70 کیلومتری سرخس قرار دارد بر اساس بررسی‌ها یک بیست و هفتم عسلویه بوده و منطقه گازی عطار نیز منطقه دیگری است که بتازگی کشف شده است.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی وزارت نفت برداشت از میدان‌های گاز مشترک است، افزود: این دو منطقه گازی در نقطه صفر مرزی قرار نگرفته، بنابراین برداشت از این دو منطقه گازی جزو اولویت‌های وزارت‌ نفت نیست، اما دو سرمایه‌گذار عمانی و چینی برای کار در این پروژه اعلام آمادگی کردند.
فرماندار همچنین خاطرنشان کرد: درصورت سرمایه گذاری در منطقه گازی توس برای 2 هزار نفر اشتغال مستقیم و برای 10 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد  می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.