قدس آنلاین/حسن احمدی فرد: تولیت آستان قدس رضوی در جمع فعالان فرهنگی جهادی کشور از خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای مقاومت، تجلیل کرد.

 تمدن اسلامی را تشکل های دینی می سازند

شرکت کنندگان در همایش «اهل بیت(ع) جوانان و نهضت حمایت از محرومان» روز گذشته در تالار اماکن متبرکه با حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی دیدار کردند و در این دیدار، از خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای مقاومت، تجلیل شد.
همایش «اهل بیت(ع) جوانان و نهضت حمایت از محرومان» که با هدف بررسی تخصصی بندهایی از پیام مقام معظم رهبری در حکم تاریخی تولیت آستان قدس رضوی و با حضور نمایندگان تشکل های فرهنگی جهادی کشور از روز سه شنبه آغاز شده بود، دیروز با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

  عاشورا، در امتداد راهبردی
 پیامبر اکرم(ص)
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در این مراسم با تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، این شخصیت برجسته عاشورا را در امتداد راهبردی پیامبر اکرم(ص) دانست.
وی در تفسیر جمله ای که حضرت امام حسین(ع) روز عاشورا در حق حضرت علی اکبر(ع) بیان کرد، «اشبه الناس» بودن حضرت علی اکبر از نظر خلقت را طبیعی دانست و گفت: ایشان فرزند نوه پیامبر خداست و چندان دور نیست که از نظر خلقت، شبیه ایشان باشد. افزون بر آن، این موضوع که حضرت علی اکبر(ع) از نظر خلق و خو هم شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) باشد عجیب نیست، زیرا در دامان پرمهر امام حسین(ع) پرورش یافته است. همه برجستگی این جمله تاریخی در عبارت «منطقا» نهفته است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، عبارت «منطقا» در بیان متداول جامعه را معادل «گفتمان» دانست و گفت: اگر برجستگی در این شخصیت والا وجود دارد، از این جهت است که گفتمان این جوان، همان گفتمانی است که رسول خدا(ص) مطرح کرده است.
وی ادامه داد: سپاه کفر و نفاق در روز عاشورا کوشید بظاهر خود را مبادی آداب مسلمانی نشان بدهد، چنانکه در لشکریان کوفه نمازخوان و قاری قرآن و روزه دار فراوان بود، اما این بیان حضرت امام حسین(ع) و اینکه نشان داد علی اکبر(ع) همان امتداد راهبردی پیامبر عظیم الشأن است، به تاریخ ثابت کرد آن‌هایی که در برابر عاشوراییان صف بسته اند، در مقابل گفتمان پیامبر(ص) قرار دارند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: حضرت علی اکبر(ع) تجلی گفتمان پیامبر اسلام(ص) در روزگار واقعه عاشورا بود و هر که در برابر علی اکبر(ع) صف آرایی کرد، به جنگ با گفتمان پیامبر پرداخت و در صف دشمنان رسول الله(ص) قرار گرفت.

 انقلاب اسلامی
امتداد راهبردی نهضت عاشورا
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امتداد راهبردی گفتمان پیامبر(ص) را در روزگار معاصر، تجلی یافته در انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: هر که امروز در کنار جمهوری اسلامی قراردارد، در صف مدافعان گفتمان رسول الله(ص) جای گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: دشمن هم در ارزیابی های خود به همین نتیجه رسیده است و به همین خاطر هر جا حمایتی از اندیشه انقلاب اسلامی می شود، با تند ترین و خشن ترین رفتارها، سعی در سرکوب آن دارد.
وی ادامه داد: امروز اگر «شیخ نمر» در حجاز به شهادت می رسد یا «شیخ عیسی قاسم» در بحرین و «شیخ ابراهیم زکزاکی» در نیجریه به بند کشیده می شوند، به آن خاطر است که دشمن می داند این اتفاقات امتداد راهبردی انقلاب اسلامی ایران و امتداد راهبردی نهضت امام حسین(ع) در عاشوراست.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمن امروز در سرزمین های اسلامی به دنبال امکاناتی می گردد که به خیالش از ایران به آنجا ارسال شده است، غافل از آنکه آنچه در این سرزمین‌ها در حال روی دادن است، «بیداری اسلامی» و «بازگشت ملت ها به هویت خود» است. وی ادامه داد: استکبار شاید بتواند به کمک ابزار دنیایی و ثروتی که انباشته است، جریان‌های سست عنصر را بفریبد و حاکمیت ها را تغییر بدهد، اما اصل بیداری اسلامی، جریانی است که از بین نخواهد رفت.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: لشکریان یزید هم که دشمنان امروز ما، در امتداد راهبردی همان ها قرار دارند، خیال می کردند با به شهادت رساندن علی اکبر(ع) و دیگر عاشوراییان، پیام خون آن‌ها خاموش خواهد شد، غافل از آنکه این خون در طول تاریخ ادامه خواهد یافت. وی ادامه داد: دشمن می خواست روز عاشورا روز فوت و موت باشد، اما عاشورا به روز تولد عاشوراییان بدل شد، چنانکه امروز تاریخ، علی اکبر(ع) و زهیر و بریر و دیگر یاران امام حسین(ع) را از روز عاشورا می شناسد.

 تشکل ها آمر به معروف باشند
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به نقش افراد آگاه در رشد بیداری تأکید کرد و گفت: حضرت رضا(ع) که مأمون از سر نفاق و با حیله ایشان را ولیعهد معرفی کرد، توانست از تهدید دشمنان، فرصتی برای رشد و آگاهی جامعه اسلامی بسازد، چنانکه مأمون گرفتار حیله خود شد و چاره را در شهادت حضرت رضا(ع) دید.
وی نقش تشکل های اسلامی را در گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مهم دانست و گفت: هر جا تشکلی اسلامی است، باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.
وی ادامه داد: امروز تشکل های اسلامی در کنار یکدیگر می توانند آن تمدن اسلامی را بسازند که در کلام ولایت از آن یاد شده است.  تولیت آستان قدس رضوی از اعضای تشکل های اسلامی خواست خود را وقف گره گشایی مشکلات  کنند و اگر خود را شیعه ائمه معصومین(ع) می دانند، به نام این بزرگان و بنا بر سیره آن‌ها، از گرفتاران و محرومان جامعه گره گشایی کنند.  تولیت آستان قدس رضوی در ادامه مراسم از 10 خانواده شهید مدافع حرم تجلیل کرد. این خانواده ها از جمع اعضای تشکل های اسلامی از شهرهای تبریز، اهواز، سمنان، کرمان، یزد، اراک و مشهد به نمایندگی از جامعه خانواده های شهیدان مدافع حرم انتخاب شده بودند.
در این مراسم همچنین از خانواده شهیدان عراقی، لبنانی و افغانستانی نیز تجلیل شد. پایان بخش این مراسم، تجلیل از دختر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر محسن قناویزچی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    0 0
    از ارکان پویایی تمدن اسلامی افزایش مشارکت مسلمانان در امور اجتماعی خود است و تشکل های مذهبی تبلور این مشارکت است. تقویت تشکل های مذهبی پیوند و پایداری باورهای دینی و مردم سالاری را تضمین می سازد.