دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون امور معادن وصنایع معدنی این وزارتخانه دستور داد، تا موضوع از سرگیری صادرات سیمان ایران به عراق را هرچه سریع تر پیگیری و این مشکل را برطرف سازد .

رایزنی ها برای گشودن بازار عراق به روی صادرات سیمان ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری تشکل مزبور، عبدالرضا شیخان افزود: آمارها نشان می دهد پیش از این جمهوری اسلامی حدود 60 درصد نیاز کشور عراق، به سیمان توسط تولید کنندگان ایرانی تامین می شد. 
وی افزود: هفته های گذشته مسئولان عراقی واردات سیمان به این کشور را برای حمایت از تولیدات داخلی این کشور ممنوع ساخته اند و این موضوع چالش جدیدی را برای صنعت سیمان کشورمان به عنوان بزرگترین صادرکننده سیمان به عراق ایجاد کرده است.
بر پایه آمارهای رسمی، سال گذشته مجموع صادرات سیمان ایران به میزان بیش از 15 میلیون تن اعلام شد، درعین حال بیش از 70 واحد تولید سیمان کشورمان در سال 1394 افزون بر 60 میلیون تن تولیدات خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کردند.
شیخان اضافه کرد: مذاکرات گسترده ای بین مقام های تهران و بغداد برای برطرف ساختن ممنوعیت مزبور در حال انجام است و در واقع امیدواری جدیدی برای از سر گیری صادرات سیمان ایران به عراق به وجود آمده است.
منابع مطلع اعلام کردند: معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت کشورمان دیدارهایی با مسئولان عراقی درباره صادرات سیمان انجام داده و مقام های عراقی برای رفع ممنوعیت ورادات سیمان ایران وعده هایی داده اند.
تولید کنندگان سیمان کشور براین باورند، ایجاد ممنوعیت برای صادرات سیمان ایران در شرایط کنونی با توجه به رکود فعالیت های عمرانی و به وِیژه افت ساختمان سازی، کارخانه های این بخش بشدت با دشواری تداوم فعالیت روبرو هستند.
ظرفیت کنونی تولید سیمان کشور بالغ بر 80 میلیون تن اعلام شده و براساس سند چشم انداز 1404 قرار است ظرفیت این بخش به 120 میلیون تن برسد .
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است ، براساس مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عراقی آنها وعده داده اند که به محض آزاد شدن واردات این کشور، ایران را در اولویت قرار خواهد گرفت.
عراق اکنون واردات سیمان از همه کشورها را ممنوع ساخته و کاهش قیمت نفت و رکود ساختمان سازی سبب شده تا عراق نیاز خود به سیمان را از طریق تولیدات داخلی تأمین نماید.
به گزارش ایرنا،آمار صادرات سیمان ایران به عراق در سال گذشته حدود هفت میلیون تن اعلام شده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.