معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ارتباط وزارت بهداشت با نظام پزشکی ایده‌آل نیست،درباره ویروس زیکا گفت: هیچ محدودیتی به جز برای زنان باردار برای سفر به برزیل وجود ندارد. همچنین وی به شوخی همه استعفاهای وزارت بهداشت تا یک ماه آینده را تکذیب کرد.

شوخی آقای سخنگو با وزیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم، ایرج حریرچی در یازدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص بحث سیاست‌های جمعیتی، اظهار داشت: چالش جمعیت در کشور ما فقط به مسئله افزایش جمعیت محدود نیست، بلکه ترکیب جمعیت نیز حائز اهمیت است؛ چرا که جمعیت ما از نظر سنی دوره‌ای را تجربه می‌کند که از جوانی به سمت پیری می‌رویم. بنابراین هدف ما این است که ترکیب سنی مناسبی را حفظ کنیم تا جوانانی باشند که تولید کشور را پیش برند.

حریرچی ادامه داد: این اقدامی است که کشورهای اروپایی و ‌آمریکایی با سیاست‌های تشویقی جمعیت یا مهاجرپذیری از کشورهای جهان سوم انجام می‌دهند. البته ما در این زمینه نه سیاستگذاریم و نه عامل اصلی. ما در این زمینه وظایف بهداشتی خود را انجام می‌دهیم. موفقیت و شکست در یکی دو دهه گذشته در بحث جمعیت منتسب به ما نیست، فرزند آوری و فاصله فرزندآوری را پاسخگو نیستیم بلکه سلامت جمعیت به ما مربوط است، ما سیاست‌گذار جمعیت نیستیم.

وی ادامه داد: اگر اختلاف نظری وجود دارد برای وقوع آن است و این بحث پیچیده‌ای است چون به خانوارها مربوط می‌شود و از طرفی خانوار استاندارد هم نداریم و در روستا و شهر است، در دهه 60 مشکل بهداشت زنان، نوزادان و مدارس را داشتیم اما اکنون برای اشتغال آنها بحث می‌کنیم و با بیماری میانسالی آنها مواجه می‌شویم بنابراین نگرانی ما برای سال‌های آینده است.

ابلاغ تعرفه‌ها در چند روز آینده

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت تعرفه‌های پزشکی سال 95، گفت: بارها تاکید کردیم که از نظر ما مطلوب این است که بر اساس قانون هشت ساله، قبل از آغاز سال و حتی قبل از تصویب بودجه، موضوع تعرفه‌ها تعیین تکلیف شود اما حدود هشت سال است که این قانون وجود دارد، ولی به دلیل محدودیت‌ها در سیستم بودجه نویسی، تامین منابع و ... همه ساله شاهد تاخیر در تعیین تکلیف تعرفه‌ها بوده ایم به طوریکه گاهی این موضوع تا انتهای تیرماه نیز به طول انجامیده است.

حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه، وزارت رفاه و مجلس از این تاخیر ناراحت هستند، گفت: بر این اساس امیدواریم در چند روز آینده سرنوشت تعرفه‌ها مشخص شود.

گسترش تخلف با شکستن قبح آن!

وی درباره برخی گفته‌ها مبنی بر افزایش تخلف تعرفه‌ای در بخش خصوصی، گفت: یکی از تکنیک‌هایی که برای گسترش تخلف در جامعه به کار می‌رود، شکستن قبح آن است. در زمینه زیرمیزی نیز شاهدیم که این موضوع را بسیار اعلام می‌کنند اما درست نیست که چنین جوی ایجاد شود. باید توجه کرد که در حوزه بستری در بخش دولتی و خصوصی حتی یک ریال افزایش تعرفه‌ها را نداشتیم، اما در حوزه سرپایی شاهد برخی تخلفات هستیم که البته تعداد آنها زیاد نیست. از طرفی ما و رییس سازمان نظام پزشکی درخواست کرده‌ایم که جامعه پزشکی کمی دیگر صبر کند و دندان بر جگر بگذرد تا تعرفه‌ها اعلام شود.

سیستم دولتی در بخش بستری موفق عمل کرد

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: هر ایرانی به طور متوسط 10.2 بار در سال برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه می‌کند؛ بنابراین از آنجاکه بار مراجعات زیاد است و برخی خدمات پارکلینیک نیز هزینه‌های زیادی دارند، شاهدیم که این هزینه‌ها به خانوار تحمیل می‌شود. بنابراین هم قبل از طرح تحول سلامت و هم بعد از اجرای آن حدود 80 الی 82 درصد پرداختی مردم از خدمات سرپایی بوده است؛ یعنی اینکه سیستم دولتی ما در بخش بستری موفق عمل کرده است و تنها 20 درصد پرداختی مردم را شامل می‌شود.

توسعه خدمات سرپایی با تعرفه ای مناسب

حریرچی تاکید کرد: بر این اساس وزارت بهداشت برنامه دارد تا مطابق استطاعت مردم و با تعرفه مناسب خدمات سرپایی را توسعه دهد و ایجاد کلینیک‌های ویژه و قسمت‌های پاراکلینیک به همین منظور است. البته هدف ما توسعه این خدمات فقط در بخش دولتی نیست، بلکه عمدتاً می‌خواهیم با تعرفه مورد استطاعت مردم این خدمات را از بخش خصوصی به صورت خرید خدمت دریافت کنیم. البته باید توجه کرد که نظارت تعرفه‌ای ما یعنی همان گام سوم طرح تحول محدود به خدمات بستری بوده و هنوز به دلایلی به خدمات سرپایی وارد نشده‌ایم.

نظام کارانه

وی گفت: در انتهای سال 93 که پرداخت کارانه‌ها با تاخیر مواجه شده بود، ما اعلام کردیم که به صورت علی‌الحساب 1.4 برابر به رقم کارانه اضافه شود و بعد از آن، این مازاد از افراد کسر شود. اما در برخی از شهرها 2.4 برابر افزایش دادند و این فیش را به دست تعدادی دادند. خودشان هم می‌دانند که این مازاد کم شده چرا که به صورت علی‌الحساب پرداخت شده بود.

حریرچی ادامه داد: مثلا در حال حاضر در رادیولوژی و برخی خدمات ما 10 الی 15 درصد تعرفه را می‌گیریم؛ حال وقتی که درآمد را نگاه کنید 5 تا 6 برابر این میزان روی فیش آورده می‌شود، اما آن رقم که پرداخت نمی‌شود. در عین حال باید توجه کرد که ما در برخی استان‌ها تنها یک جراح داریم که کار چند نفر را انجام می‌دهد به همین دلیل دو تا سه ماه درآمدش بالا می‌رود. البته برخی از دانشگاه‌های ما نیز خودشان سقفی را در این زمینه تعیین کردند. به عنوان مثال ما اعلام کردیم که برای کارکرد زیر 10 میلیون، 80 درصد آن را پرداخت کنیم، اما اگر این میزان به 50 میلیون برسد می‌گوییم 40 درصدش را پرداخت کنید که البته برخی از دانشگاه‌ها روی همین سیستم هم یک سقف تعیین کردند.

حریرچی تاکید کرد: از کل 21 هزار نفر ما در ماه‌های منتهی به تابستان سال 94 فقط دریافتی 20 نفر قبل از کسور اعمالی دانشگاه، به بالای 100 میلیون رسیده است که در پنج دانشگاه بودند که در این زمینه سه دانشگاه اعلام کردند که ما این میزان را پرداخت نمی‌کنیم.

انتظار از مجلس، اجرایی کردن سیاست های کلی سلامت

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتظارات وزارت بهداشت از مجلس آینده، گفت: مجلس‌های 9گانه به حوزه بهداشت و درمان کمک کردند. انتظار ما از مجلس جدید در گام اول حمایت از حوزه سلامت و اجرایی کردن سیاست‌های کلی سلامت است؛ چرا که سیاست‌های کلی سلامت بعد از سال‌ها ابلاغ شده و میثاقی کلی است. بنابراین انتظار داریم که اجرا شود و به شاه بیت‌های آن یعنی کلیت سلامت، پایداری منابع و ... توجه شود. همچنین انتظار داریم که برخی مسائل مبهم نیز تعیین تکلیف شود.

همه استعفاهای وزارت بهداشت تا یک ماه آینده تکذیب می‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شایعه استعفاهای وزارت بهداشت با جمله ای مزاح گونه مبنی بر اینکه تا یک ماه آینده هر گونه استعفا در وزارت بهداشت را تکذیب می‌کنم، گفت: ما در این زمینه با انگیزه‌های افراد کاری نداریم اما این شایعات بی‌مبناست. متاسفانه همان روزی که وزیر بهداشت بازدیدهای وسیعی از محروم‌ترین مناطق خوزستان داشته است، شایعه استعفای وزیر را منتشر می‌کنند. تاکید می‌کنم که ما جان، مال و آبرویمان را گذاشتیم تا بتوانیم سلامت مردم را تامین کنیم و تا زمانی که شرایط فراهم است به وظایف‌مان ادامه می‌دهیم و حداکثر استفاده را از این فرصت می‌بریم، بنابراین

سفر وزیر بهداشت به ژنو

قائم مقام وزیر بهداشت درباره سفر وزیر بهداشت به ژنو، گفت: در ژنو اجلاس سالیانه‌ای برگزار می‌شود که وزرای بهداشت و درمان کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند و ما نیز همه ساله در این اجلاس حضور داریم و دیدارهای دوجانبه با وزرای بهداشت متعدد و نشست‌های چندجانبه‌ای نیز خواهیم داشت.

وی افزود: اخیراً سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که طرح تحول سلامت ایران یک مدل موفق و یک شاهکار بزرگ است و این باعث شد که از ما درخواست‌های ملاقات زیادی در این اجلاس انجام شود. البته باید گفت که ما هنوز در مرحله یادگیری و استفاده از تجربیات دیگران هستیم. در عین حال وزیر بهداشت هم در اجلاس عمومی ژنو و هم در نشست‌های چندجانبه سخنرانی می‌کند.

ارتباط وزارت بهداشت با نظام پزشکی ایده‌آل نیست

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی، گفت: ارتباط ما با سازمان نظام پزشکی از اکثر دوره‌های مختلف گذشته بهتر است و با درایتی که در دو طرف وجود دارد، ارتباط‌مان مناسب است، اما ایده‌آل نیست. البته سازمان نظام پزشکی بنا بر وظایف ذاتی خود چالش‌ها و درخواست‌های متعددی از ما دارد و ما هم علاوه بر توجه به منافع صنف، منافع مردم را در نظر می‌گیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نزدیکی به مسابقات المپیک که قرار است در برزیل برگزار شود و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه با توجه به شیوع ویروس زیکا در این منطقه، گفت: ویروس زیکا یک مسئله مهم بهداشتی است و ما پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده و مکاتباتی را هم با وزارت ورزش انجام دادیم. بنابراین اعلام می‌کنم که هیچ محدودیتی به جز برای زنان باردار یا در معرض حاملگی برای سفر به برزیل وجود ندارد و در آنجا نیز آموزش‌های لازم به افراد ارائه می‌شود.

حریرچی خاطرنشان کرد: در همین زمینه در ششم خرداد برنامه علمی مفصل درباره زیکا در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با مشارکت سازمان بهداشت جهانی اجرا می‌شود. در عین حال ما مختصات منطقه را می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که ناقل ویروس زیکا در مناطق ما وجود ندارد، البته رسانه‌ها باید توجه کنند که به مسائل مهم‌تری بپردازند؛ چرا که ما سالانه 700 هزار مرگ زودرس را به دلیل بیماری‌های غیرواگیر تجربه می‌کنیم و این نشان می‌دهد که باید به این موضوعات توجه بیشتری کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.