مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از کاهش میزان ذخیره آب سد مرزی دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان، نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کاهش ۰۰۱ میلیون متر مکعبی ذخیره آب سد دوستی

سیدعلیرضا طباطبایی افزود: بارش های اخیر به دلیل رگباری بودن تأثیری بر افزایش منابع آبی استان و مشهد نداشته و میزان ذخیره آب سدها نسبت به سال قبل کمتر شده است.
وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب سد دوستی نسبت به مدت پارسال حدود یکصد میلیون متر مکعب کاهش یافته، تصریح کرد: هم اکنون میزان ذخیره آب سد دوستی حدود 400 میلیون متر مکعب است.
وی تصریح کرد: برای گذر از تنش آبی تابستان جاری اقدام‌های مختلفی در حوزه‌های مدیریت تأمین، مدیریت توزیع و مدیریت مصرف آب در دست انجام است.
وی جابه جایی و تجهیز 40 حلقه چاه برای حفظ ظرفیت موجود، اجرای پروژه های منتج به افزایش ظرفیت و اجرا و اصلاح خطوط انتقال را از مهم‌ترین اقدام‌های در دست انجام در بخش مدیریت تأمین آب برشمرد.
وی افزود: سرانه مصرف در مشهد در بخش خانگی حدود 13 مترمکعب در ماه برای هر اشتراک است که باید با نهادینه کردن مدیریت مصرف و هدایت مشترکان پرمصرف به سمت استفاده از ابزار کاهنده، کاهش یابد.
وی با اشاره به شناسایی مشترکان پرمصرف گفت: در مرحله نخست روی قبض این مشترکان اخطار صادر می‌شود و در مراحل بعدی برخورد قانونی با آن‌ها انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: با فرهنگسازی مدیریت مصرف و کمک مشترکان می‌توانیم، تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.
گفتنی است، سد خاکی دوستی، با هسته رسی در منطقه مرزی ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه هریرود در 75 کیلومتری سرخس و شمال شرق خراسان رضوی 78 متر ارتفاع و 650 متر طول تاج دارد و گنجایش مخزن آن هزار و 250 میلیون مترمکعب است. این سد که بخش عمده آب آشامیدنی مشهد را تأمین می‌کند، در سال 1384 توسط رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان مورد بهره برداری قرار گرفت. یک میلیون و 180هزار مشترک در کلانشهر 5/3 میلیون نفری مشهد زیر پوشش شبکه آبرسانی و حدود نیمی از این تعداد زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.