رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: اهدای خون در آستانه نوروز به علت مشغله مردم کاهش محسوسی پیدا کرده است در حالی که نیاز بیماران به خون کم نمی‌شود بنابراین از مردم نوعدوست کشور می‌خواهیم در این ایام اهدای خون را فراموش نکنند.

اهدای خون در آستانه نوروز افت کرد/مردم بیماران نیازمند را فراموش نکنند

به گزارش قدس آنلاین غلامرضا توگه در گفت و گو با فارس،افزود: معمولاً در برخی مواقع سال مانند ایام سرد زمستان به علت شیوع بیمارها و سرماخوردگی و ایام نوروز که مردم مشغله های زیادی برای تعطیلات دارند با افت و کاهش اهداکنندگان خون در کشور مواجه می شویم که امسال هم این مشکل تکرار شده است در حالی همزمان کار بیمارستانها و اورژانسها و نیاز بیماران نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش نسبی هم دارد.

وی ادامه داد: در ایام پایانی سال معمولاً به علت کاهش خدمات بیمارستانهای خصوصی فشار مضاعفی به بیمارستانهای دولتی وارد می‌شود و وضعیت بسیاری از این بیماری به شکلی است که نمی توانند درمان خود را به بعد از این روزها موکول کنند به همین علت با کمبود خون در کشور مواجه می‌شویم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در زمان حاضر با کمبود خون در مراکز درمانی مواجه هستیم و ذخایر خونی کشور از حدود 5 روز کمتر شده و در برخی مراکز تا 3 روز هم رسیده است به همین علت از مردم نوعدوست کشور که همواره با توجه به آموزهای دینی و اخلاقی الگوی نیکوکاری و اهدای خون هستند می خواهیم در این روزها زمانی هم برای اهدای خون و کمک به بیماران نیازمند اختصاص دهند و این بیماران را فراموش نکنند.

توگه افزود: خون اهدای افراد نیکوکار به صورت خون کامل یا پلاسما، پلاکت یا گلبول قرمز در اختیار بیماران نیازمند قرار می گیرد.

وی گفت: طی سال 90 میزان اهدای خون در کشور با رشدی حدود 5.8 درصد به یک میلیون و 800 هزار واحد رسید که راضی کننده است اما در برخی مواقع مانند روزهای اخیر با کمبود نسبی خون مواجه می شویم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: مسئله دیگر میزان پایین مشارکت بانوان در اهدای خون است که به علت مسائل فیزیولوژیک تا حدی قابل توجیه است ولی زنان ایرانی به هیچوجه ضعیف‌تر از زنان سایر کشورها نیستند. در زمان حاضر فقط 5 درصد اهداکنندگان خون کشور را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که انتظار ما این است که با تغییر نگاه زنان این میزان به دوبرابر یعنی حدود 10 درصد کل خونهای اهدایی افزایش یابد.

وی گفت: به علت اخلاق مدار بودن زنان ایرانی خون اهدایی بانوان ایمن تر و سالم‌تر از مردان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.