یادگار امام(ره) گفت: برای تحقق تمدن اسلامی نیازمند فقه هستیم.

امام‌خمینی(ره) و فقه متناسب با دنیای جدید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی خمینی یادگار امام‌خمینی(ره) با اشاره به جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی، گفت: معمولا بر سبک زندگی گروهی از انسان‌ها که در زمان و مکان خاص زندگی می‌کردند، تمدن اطلاق می‌شد و امروز نیز در کتاب‌های جامعه‌شناسی تمدن را این‌گونه معنا می‌کنند.

 وی اظهار داشت: اما امروزه به نظر می‌رسد که باید قید مکان را حذف کرد، چرا که با به وجود آمدن دهکده جهانی دیگر عنصر مکان در تعریف تمدن جایی ندارد و کل دنیا می‌تواند زیرمجموعه یک یا چند تمدن باشد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه هدف، قانون و سبک زندگی از ارکان تمدن می‌باشند، گفت: مجموعه منافع، نظرات، علایق و جهت‌گیری‌های جامعه به عنوان سبک زندگی لحاظ می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی درباره تمدن اسلامی سخن می‌گوییم ذهن‌ها ممکن است به گذشته خصوصا دوره قرن چهار و پنج توجه کند و ممکن است به آینده نظر کند یعنى تمدنى که داشتیم و تمدنى که خواهیم داشت.

یادگار امام(ره) با اشاره به جایگاه فقه در تمدن اسلامی بیان داشت: فقه، قانون زندگی مسلمانی در حیطه شخصی و اجتماعی است و با این تعریف، جایگاه فقه در تمدن اسلامی مشخص خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی اظهار داشت: اگر فقه ما متناسب با جامعه امروز و تمدن اسلامى نباشد، هیچ‌ وقت تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت، لذا تاکیدی که امام بر فقه حکومتی دارند از همین مسئله نشأت خواهد گرفت.

یادگار امام(ره) با اشاره به اینکه دو تعبیر برای فقه حکومتی وجود دارد، ابراز داشت: تعبیر اول مسائل حکومتی فقه است، یعنى احکامى فقهى مرتبط با حکومت را فقه حکومتى مى‌نامند.

وى افزود: در تعبیر دوم فقه حکومتى به این معناست که فقیه به سرتاسر فقه با این دید نظر کند که حکومتى دینى حاکم است و قرار است به آن احکام واقعا عمل شود.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینى خاطرنشان کرد: برخى مدعى شده‌اند که در مسائل قضایى 20 هزار مسئله فقهى وجود دارد که فقه برای آن جوابی نداده و یا در مسئله بانک‌داری نیز همین سخنان مطرح است که فقه برای عدم بانکداری ربوی چه راهکارهایی دارد.

وی گفت: بانکدارى غربى اگر کنار برود آیا ما برایش جانشین مناسبى تعبیه کرده‌ایم؟

یادگار امام‌خمینی(ره) با اشاره به مسئله قوه قضائیه در دوران طاغوت، تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی پدید نمی‌آمد، احکام متناسب با دادگاه‌ها نیز شکل نمی‌گرفت و اسلامی نمی‌شد.

وی بیان داشت: ما اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم باید فقهی جوابگو داشته باشیم تا بتوانیم براساس آن تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم.

یادگار امام(ره) با اشاره به نسبت ما با تمدن غرب، اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز تمدن غالب در جهان غربی است، چرا که آنان در حیطه فرهنگ، علم، معرفت، و علوم اجتماعی و اقتصادی و ... موفق بوده و سبک قالب زندگی در دنیا سبک زندگی غربی است، حتی در چین نحوه آپارتمان‌سازی، زندگی و ... متناسب با تمدن غربی است که قابل انکار نمی‌باشد.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینى با اشاره به اینکه سه راهکار برای مقابله با تمدن غرب وجود دارد، ابراز داشت: نفی تمدنی، جذب تمدنی و اصلاح تمدنی سه راهکار متصور برای مقابله با تمدن غربی است که می‌توان براساس آن تصمیم‌گیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه و در عین حال خطرناک‌ترین راه برگزیدن اصلاح تمدنی است، چرا که بدون دقت در این مسیر  از تمدن غرب مانده و به تمدن اسلامی نیز نخواهیم رسید.

یادگار امام تصریح کرد: اصلاح تمدنی احتیاج به متفکرانی دارد که تمدن اسلامی را شناخته و براساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

حجت‌الاسلام خمینى با اشاره به کتب بعضى از متفکران مغرب زمین، اصلاح تمدنى را همان راهى دانست که غربى‌ها در مواجهه با تمدن اسلامى طى کردند یعنى از تمدن اسلامى بهره بردند و آن را مطابق سبک زندگى و اهداف خود برساختند.

یادگار امام(ره) بیان داشت: شناخت تمدن گذشته یکی از راه های رسیدن به اصلاح تمدنی است که می تواند مثمر ثمر باشد.

وی اظهار داشت: لازمه تمدن اسلامی، اندیشه‌های متناسب با تمدن اسلامی است که در سایه هدف، قانون و سبک زندگی اسلامی شکل می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه توفیق در أم القری از لوازم تفوق تمدن اسلامی است، ابراز داشت: ام‌القری نماد تحقق عینی تمدنی است که قرار است در دنیا محقق شود و مادامی که در أم القرای خود پیروز نشویم، نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم که از تمدن ما درس بگیرند.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی خاطرنشان کرد: هیچ تمدنی نمی‌تواند خود را بر دنیا غالب کند؛ مگر اینکه در حیطه علم و معرفت دستاوردهای مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قدرت قواى نظامى در ساخت تمدن بسیار مهم است، تصریح کرد: لازمه بروز هر تمدن، قوه قهریه‌ای است که بتواند از ام القری و تابعین گفتمانى آن دفاع کند.

این استاد حوزه بیان داشت: امروز آمریکا از آن طرف دنیا به عنوان ام القراى تمدن غربی خود را موظف می‌داند تا از تابعین گفتمانى  خود دفاع کند؛ چرا جمهوری اسلامی ایران نباید این وظیفه را برای خود بداند تا از اتباع گفتمان خود در کشورهای گوناگون برای تحقق تمدن اسلامی دفاع نماید.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی با اشاره به اینکه انجام عملیات‌های ایذایى جزو خصلت‌های تمدن مغلوب است، اظهار داشت: معمولا تمدن‌های غالب، نظمی را در دنیا ایجاد کرده و در مقابل، تمدن های رقیب نیز شکست خورده و مغلوب می‌شوند که یکی از راه‌هایی که تمدن‌های مغلوب انجام می‌دهند، رفتن به سراغ افراطی‌گری و برهم زدن نظم تمدن غالب است.

وی ابراز داشت: تا وقتی که تمدن مغلوب خود را بازسازى نکند و در حیطه اندیشه، قانون و سبک زندگی چیزی برای ارائه نداشته باشد، ضعیف‌تر از گذشته شده و با عملیات‌های ایذایى نیز نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد. 

یادگار امام با تأکید بر اینکه برای تحقق تمدن اسلامی نیازمند به فقه هستیم، خاطرنشان کرد: شخصی که این پایه‌گذاری و ذهنیت را انجام داد که می‌توانیم فقه مناسب با تمدن اسلامى و شرایط دنیاى جدید داشته باشیم، امام خمینی(ره) بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.