یک مدرس دانشگاه گفت: اگر جوامع غربی نظیر فرانسه برای استفاده از تکنولوژیهای جدید مشکلی ندارند به این دلیل است که ارتباط میان تکنولوژی و فرهنگ استفاده از آن در غرب کاملاً مشخص است؛ مهارتهای استفاده از تکنولوژی‌های نوین را باید به عموم مردم آموزش دهیم.

 لزوم آموزش مهارت‌های استفاده از تکنولوژی‌

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»؛ محمد‌مهدی فتوره‌چی در نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه همزمان با ایجاد هر تکنولوژی در غرب فرهنگ استفاده از آن هم تولید می‌شود گفت: اگر جوامع غربی نظیر فرانسه برای استفاده از تکنولوژیهای جدید مشکلی ندارند به این دلیل است که ارتباط میان تکنولوژی و فرهنگ استفاده از آن در غرب کاملأ مشخص است اما در کشور ما ابتدا تکنولوژی همراه با فرهنگ حاکم بر آن وارد می‌شود و ما در حوزه فرهنگی معمولأ پس از رواج گسترده استفاده از تکنولوژیها به فکر مطالعات فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی و فرهنگسازی می‌افتیم.

وی در رابطه با ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای تأکید کرد: تولید و بازتولید فرهنگ بومی استفاده از هر تکنولوژی یکی از وظایف دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی جامعه در حوزه سواد رسانه‌ای است.

این عضو هیئت علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، ایجاد فضایی امن برای استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی را نیازمند آموزش سواد رسانه‌ای خواند و افزود: در جشنواره و همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی باید تلاش شود تا با کمک بخش خصوصی و انجمنهای علمی، مهارتهای استفاده از تکنولوژی را به عموم مردم آموزش دهیم و از این طریق فضایی امن را برای استفاده از رسانه‌های مجازی ایجاد کنیم.

وی افزود: دبیرخانه همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی باید تلاش کند تا از نتایج پژوهشها و تحقیقات کشورهای همسایه در خصوص سواد رسانه‌ای، گونه‌شناسی مخاطبان فضای مجازی و بررسی چالشهای فضای مجازی استفاده کند و لازم است از طریق انجام فراتحلیل به دستاوردهای علمی مناسبی دست یابیم.

فتوره‌چی در پایان خاطر‌نشان کرد: مهمترین آفت فعلی در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای، فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده است که نیازمند هم‌افزایی تمامی علاقه‌مندان سواد رسانه و پرهیز از موازی‌کاریها است.

لازم به ذکر است همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با حضور صاحب‌نظران دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مدیران و کارشناسان سازمانهای مرتبط با رسانه‌های دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای و سایر رسانه‌های جمعی در روز فرهنگ عمومی در تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.