یک شاعر معتقد است هنرهای مختلف همواره وام‌دار ادبیات بوده‌اند و در فقدان برخی هنرها ادبیات به تنهایی توانسته است جامعه فرهیخته ایران را به خود جلب کند.

هنرهای مختلف در ایران وامدار ادبیات بوده‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، برنامه ارغنون با حضور محمد مفتاحی شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر حوزه ادبیات با موضوع بررسی ادبیات و آثار این شاعر، از شبکه رادیویی گفتگو پخش شد.

مفتاحی در این برنامه، با اشاره به آخرین فعالیت‌های خود در حوزه ادبیات گفت: مدتی است که فقط به اشعار نظامی گنجوی می‌پردازم و در کنار آن به همراه یکی از شاگردان نیما یوشیج به نام سیروس نیرو درصدد نشر مجموعه ۵ جلدی از مشروح اشعار این شاعر بزرگ هستیم.

وی همچنین در خصوص آخرین فعالیت خود به همراه سیروس نیرو خاطر نشان کرد: مجموعه شرح‌های اشعار نظامی در کل ۵ جلد است، که از این تعداد در حال حاضر ۳ جلد به چاپ رسیده و ۲ جلد دیگر نیز آماده چاپ و انتشار است. علاوه‌بر مشروح اشعار نظامی مشغول به شرح کتاب هفت اورنگ جامی هستم، با توجه به این که جامی در راه خود پیرو اشعار نظامی بوده بر خود لازم دانستیم که شرحی از اشعار این شاعر را نیز داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که شعر فقط تکمیل کننده و پوشاننده موسیقی نیست، گفت: علاوه‌بر موسیقی، هنرهای دیگری مانند مجسمه سازی و غیره همواره وام دار ادبیات بوده اند. چرا که در هنگام فقدان برخی هنرها ادبیات به تنهایی توانسته است جامعه فرهیخته آن زمان را به خود جلب کند.

مفتاحی درباره نقش و اهمیت ادبیات در تاریخ ایران گفت: نقش ادبیات در دوران مختلف به صورت بسیار کلیدی و مهم ایفا شده و بعد از آن به زمان رسیده است. فردوسی با فعالیت های کثیر خود از فرهنگ زبان فارسی محافظت و حراست کرد. اگر قرار بود ما زبان خود را از دست داده و به زبان دیگر سخن گفته و بنویسیم، در حال حاضر از فرهنگ و هنر کاملا عاری و بی‌اطلاع بودیم.

وی با تاکید دوباره بر این که همواره در تاریخ، ادبیات بار سایر هنرها را بر دوش کشیده است، گفت: در تمام علوم اعم از جفرافیا و غیره نقش و حضور ادبیات کاملا مشهود و ملموس است.شعرای بزرگ تاریخ همواره در حفظ و حراست از فرهنگ چند هزار ساله ایرانی نقش بسیار مهمی داشته اند. اصالتی را که فردوسی در مقابل زبان بیگانه حفظ کرد، تبدیل به مکتبی شد برای زنده نگه داشتن زبان فارسی.

این شاعر در خصوص ادبیات فرامدرن ایران گفت: یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که در این نوع ادبیات مد نظر گرفته می‌شود، اصل بین‌المتن است. آثار پیشینیان و افرادی که قبل از ما در تولید فرهنگ نقش داشته‌اند، در ادبیات فرامدرن حضور داشته و بسیار استفاده شده است.

وی با اشاره به این که یک بخشی از کارکرد ادبیات دوران معاصر ناگزیر به تغییر بود، گفت: در هنگام دوران مشروطه و بعد از آن که ابزار و اندیشه مدرن وارد کشور شد، بخشی از کارکرد ادبیات، دست خوش تغییر بوده است.

مفتاحی با تاکید بر این که متاسفانه جوانان امروزی، از فرهنگ گذشته و نیاکان خود فاصله گرفته‌اند، گفت: اگر از نقش خلق هنر اندکی فاصله بگیریم، می‌بینیم که بیشترین نقش در تکامل هنر بر عهده مخاطبان آن است، مخاطب یک اثر ادبی یا هنری اگر گرایشی به سمت فرهیختگی نداشته باشد، اثر هنری مهجور خواهد ماند. متاسفانه مخاطب امروزی نقش اصلی خودش را در مواجهه با هنر فراموش کرده است.

وی درباره رابطه بین مخاطب و اثر هنری گفت: مخاطبان آثار هنری و مردم هنر دوست جامعه باید نقش خود را در رابطه با یک اثر هنری پیدا کرده و بدانند که چگونه می‌توانند به اثر هنری تکامل و کمال ببخشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.