۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
کد خبر: 385574

معاون نخست وزیر ترکیه امروز شنبه گفت: اظهارات بیان شده توسط نخست وزیر انگلیس درباره شانس ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، شرم آور است.

محکومیت اظهارات کامرون توسط ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پیش از این در اظهارنظری درباره احتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفته بود که بعید است ترکیه تا سال 3000 میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شود.

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: اگر کسی بگوید که روند پیوستن به ترکیه تا سال 3000 میلادی طول خواهد کشید، این یک ننگ برای ترکیه نیست بلکه ننگ برای کسانی است که این گونه تفکرات را مطرح می کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر پایبندی ترکیه به تعهدات خود برای دستیابی به توافق سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه ای، گفت: ترکیه به اتحادیه اروپا وابسته نیست.

بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا همه مهاجران خارجی به اروپا را که از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند. در مقابل، اروپا نیز هزاران مهاجر سوری را که مستقیم از ترکیه آمده اند، قبول خواهد کرد و مذاکرات بر سر سفر به اروپا بدون نیاز به ویزا و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، پیشرفت خواهد داشت.

اتحادیه اروپا خواستار اصلاح قوانین مبارزه با تروریسم ترکیه شده ولی مقام های ترکیه حاضر به اجرای این درخواست نیستند. اوایل ماه جاری نیز کمیسیون اروپا از پارلمان اروپا خواست تا در خصوص رژیم سفر بدون ویزا برای اتباع ترکیه رای گیری کند.

ترکیه باید 72 معیار مورد نظر اتحادیه اروپا را تامین کند. آنکارا تاکنون بخش زیادی از شرایط مورد درخواست اتحادیه اروپا برای پذیرش رژیم سفر بدون ویزا را اجرا کرده ولی هنوز 5 مساله دردسرساز وجود دارد.

آزادی مطبوعات و قانون مبارزه با تروریسم از مهمترین این موانع به شمار می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.