۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 387462

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در حالی پنجشنبه در نشست یکصد و شصت و نهم خود شرکت می کنند که کاهش تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه در ماه میلادی گذشته، ضرورت مدیریت بازار و برنامه ریزی برای تثبیت یا کاهش استخراج را رفع کرده است.

کاهش تولید نفت در آستانه نشست اوپک کاهش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، نشست یکصد و شصت و نهم اوپک قرار است فردا (پنجشنبه) با حضور 13 عضو این سازمان در وین اتریش برگزار شود. 
با توجه به رفع تحریم های هسته ای علیه تهران و افزایش تولید و صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، عراق و عربستان، انتظار می رود مجموع تولید این سازمان افزایش یابد.
افزایش قیمت نفت در هفته های گذشته تا مرز بشکه ای 50 دلار، سبب رضایت تولیدکنندگان شده و تمایل آنها برای مدیریت عرضه را کاهش داده است.
در این میان، گزارش ها از افت تولید نفت این سازمان حکایت دارد. کاهش میزان تولید و به تبع آن افت حجم نفت مازاد در بازار نیز سبب می شود برنامه های مربوط به مدیریت بازار از سوی اعضای اوپک پیگیری نشود.
به گزارش وزارت نفت از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، بر اساس آمار شرکت های کشتیرانی و اطلاعات دریافتی از اوپک، منابع شرکت ها و موسسه های مشاوره نفتی، عرضه روزانه ١٣ عضو این سازمان از ٣٢ میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) به ٣٢ میلیون و ٥٢٠ هزار بشکه در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) کاهش یافته است.
بیشترین کاهش تولید ماه مه در نیجریه به علت حملات شبه نظامیان به تاسیسات و صنایع نفت این کشور رخ داد که موجب افت تولید به پایین ترین میزان در ٢٠ سال گذشته شد.
تولید لیبی نیز به علت توقف بارگیری از بندر «حریقه» و تولید ونزوئلا به سبب مشکلات بارگیری و...، دوباره کاهش یافت.
تولید نفت عراق که در سال ٢٠١٥ بالاترین رشد تولید در میان ١٣ عضو اوپک را داشت و در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) به بالاترین میزان رسید، در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) به علت قطع برق در پایانه های جنوبی محدود شد.
این موارد، تاثیر افزایش تولید ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را خنثی کرد و تولید ماه مه اوپک را کاهش داد.
ایران پس از لغو تحریم های هسته ای در ژانویه (بیست و ششم دی ماه 1394)، توانسته است تولید نفت خود را افزایش دهد.
براساس بررسی رویترز، تولید کنونی نفت ایران به سه میلیون و ٥٥٠ هزار بشکه در روز رسیده که از میزان تولید سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای این کشور در پایان ٢٠١١ میلادی (1390 خورشیدی) فراتر رفته است. 
عربستان در ماه مه ١٠ میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه در روز تولید داشت که این میزان در ماه آوریل ١٠ میلیون و ١٥٠ هزار بشکه بود.
تولید روزانه نفت امارات به دنبال پایان عملیات تعمیر میدان های نفتی و تولید کویت پس از پایان اعتصاب سه روزه کارگری در آوریل، افزایش یافت.
افزایش عرضه عربستان و ایران نشان می دهد عرضه کنندگان عمده این گروه در پی شکست طرح تولید کنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای تثبیت تولید به منظور افزایش قیمت های نفت خام، همچنان بر حفظ سهم خود در بازار جهانی پایبند باقی مانده اند.
اختلال های رخ داده در تولید و عرضه نفت، قیمت ها را به بالاترین میزان در سال ٢٠١٦ رساند که ضرورت هرگونه تلاش برای محدود کردن عمدی عرضه را کاهش می دهد.
تولید اوپک از هنگامی اوج گرفت که این گروه سیاست ابتکار عربستان برای کاهش عرضه به منظور افزایش قیمت ها را کنار گذاشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.