"جان لهی" از مدیران ارشد ایرباس در امور مشتریان گفته به دنبال یافتن راهی برای خارج کردن پول از ایران از طریق نظام بانکی هستیم.

ایرباس هشدار داد/ مانعی بزرگ بر سر راه ایران برای خرید ایرباس
به گزارش قدس آنلاین به نقل از سرویس سیاسی جام نیـوز، شرکت هواپیماسازی ایرباس از موانع مالی برای نهایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران خبر داده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال در شماره امروز ۱۲ خرداد (اول ژوئن) از قول یکی از مدیران ارشد ایرباس گفته "نگرانی‌ها از تجارت با ایران" مانع نهایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری به ایران است. ایرباس می گوید قرارداد این شرکت برای فروش هواپیما به ایران کندتر از آنچه که انتظار می رفت، پیش می رود. به نوشته بی بی سی، "جان لهی"  از مدیران ارشد ایرباس در امور مشتریان گفته به دنبال یافتن راهی برای خارج کردن پول از ایران از طریق نظام بانکی هستیم.
اگرچه تحریم های مالی و بانکی علیه ایران رفع شده اما برخی از بانک های بزرگ به دلیل نگرانی های ناشی از تحریم های غیر اتمی آمریکا علیه ایران اشتیاقی برای همکاری با ایران ندارند. به فاصله کمتر از دو هفته بعد از رفع تحریم های اتمی علیه ایران و در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به پاریس قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس، میان دو طرف امضا شد. ارزش این قرارداد ۲۵ میلیارد دلار است که بزرگترین قرارداد تجاری ایران پس از رفع تحریم ها محسوب می شود.
به دلیل تحریم های آمریکا، شرکت های هواپیماسازی غربی که سهامدار آن آمریکایی ها هم هستند، برای بیش از دو دهه از فروش هواپیما یا تجهیزات و قطعات آن به ایران محروم بوده‌‌اند.
به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، جان لهی هشدار داده که اگر این مشکل حل نشود، به معنی این است که "قراردادی اجرا نشده است".
این سایت آمریکایی در ادامه با اتهام زنی به ایران افزوده است: «اگرچه تحریم‌های بانکی مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه ایران لغو یا تعلیق شده و دولت‌های آمریکا و اروپایی هم به بانک‌های بین المللی برای دادوستد با تهران چراغ سبز نشان داده‌اند، اما تحریم‌های حقوق بشری و موشکی آمریکا علیه ایران و نظام بانکی آن همچنان برقرارند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.