قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: طبق نقشه زمین شناسی کاربردی یکپارچه ، خراسان رضوی ۱۴هزار و ۹۸۲ گسل نامشخص ، سه هزار و ۱۱۰ گسل رانده و ۸۲۵ گسل امتداد لغزنده دارد که در آن پهنه بندی دقیق خطر زمین لرزه و مکان هندسی دقیقِ تمامی گسل‌ها با دقت ۲۵ تا ۵۰ متر مشخص شده است.

 زلزله بیخ گوش مشهدی‌ها!

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی پیشتر اعلام کرده بود، ۹۰ گسل فعال و لرزه‌زا در این استان شناسایی شده است.
به گفته حجت علی شایان فر، 65 درصد این گسل‌ها در خطر نسبی لرزه‌خیزی بالا و ۳۵ درصد در خطر متوسط قرار دارد، بنابراین توجه بیشتر به امر ایمن سازی، بخصوص در روستاها را می‌طلبد.

 3 گسل فعال در مشهد
وی در خصوص گسل‌های شهر مشهد هم به گسل‌های فعال سنگ بست- شاندیز، کشف‌رود و توس اشاره می‌کند.
دکتر خاتمی، مدیر پژوهشی سازمان نظام مهندسی اما حرف تازه ای دارد.
 وی می‌گوید: در حریم یکی از گسل‌های شهر مشهد، بلند مرتبه سازی داریم.
او می‌افزاید: گسل شمالی شناسایی شده و گسل جنوبی که 30 سال پیش باید شناسایی می‌شد همچنان بدون مطالعه باقی مانده و با اینکه بررسی آن وظیفه راه و شهرسازی است، اما سازمان نظام مهندسی با معاونت پژوهشی دانشگاه فردوسی قراردادی منعقد کرده تا با بررسی آن به برنامه ریزی شهری برای مقابله با آسیب‌ها کمک کند.

 مسیر گسل جنوبی از توس گستر تا چناران
مهندس رضا مهردوست، مسؤول کمیته زلزله نظام مهندسی، مسیر گسل جنوبی مشهد را از توس گستر تا خیابان پیروزی و چناران عنوان می‌کند.
وی به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه با اینکه نباید روی گسل‌ها ساخت و ساز صورت بگیرد، اما بدون توجه به این مهم در حال حاضر انجام شده و اینکه این گسل لرزه زا هست یا نه، در حال تحقیق است.
وی خاطر نشان می‌کند: هیچ گسلی در مشهد فعال نیست، اما همه آن‌ها لرزه زا هستند، یعنی ممکن است یا امروز زلزله بیاید یا حتی 100 سال دیگر. یعنی این ظرفیت را دارند که موجب بروز زلزله شوند.

 آموزش همگانی راهی برای کاهش آسیب‌های زلزله
اما مهندس عزیزی، مدیر ساماندهی و مهندسی بحران‌های شهرداری- از یک اتفاق خوب خبر می‌دهد.
او می‌گوید: در اغلب کشورهای پیشرفته مانند ژاپن که زلزله خیز است، برای کاهش آسیب به مردم آموزش می‌دهند و در همین راستا ما هم کار آموزش گروه‌های داوطلب اضطراری محلات را تشکیل داده ایم. او بیان می‌دارد: این گروه که فعالیتش در منطقه 10 شهرداری به صورت آزمایشی انجام شد، نتیجه خیلی خوبی داشت و از این رو کار ثبت نام مردم را برای آموزش آغاز کرده‌ایم.
به گفته او، این گروه‌های آموزشی از کار امداد و نجات تا اهمیت بیمه کردن ساختمان‌ها پیش از خرید را به مردم آموزش می‌دهند. بعد تبدیل می‌شوند به گروه‌های مردمی که در زمان بروز زلزله می‌توانند ارایه خدمت کنند. او خاطر نشان می‌کند: در خصوص بحران زلزله آنچه از اهمیت برخوردار است آیتم آموزش است و ما  با این کار پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال 95 بیش از دو هزار نفر آموزش‌های مورد نیاز را فرا گیرند.
عزیزی این را هم یادآور می‌شود که با این وضعیت، بافت فرسوده در مناطق حاشیه شهر و مناطق یک، دو و سه شهرداری در صورت وقوع زلزله بیشترین آسیب را خواهند دید.
وقتی منطقه 9 شهرداری را که به گفته مهندس مهردوست روی گسل است به این مناطق اضافه کنیم، خواهیم دید شهر مشهد هنگام بروز زلزله با چه شرایطی روبه رو خواهد شد!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.