امروز ۵ ژوئن مصادف با چهل و نهمین سالروز «یوم النکسه» یا فاجعه اشغال شرق قدس، کرانه باختری، نوار غزه، شبه جزیره سینا و جولان سوریه است.

 ۵ ژوئن؛ یادآور آوارگی دیگر برای فلسطینیان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، فلسطینیان و مردم سوریه امروز یکشنبه به مناسبت چهل و نهمین سالروز یوم النکسه و اشغال کرانه باختری، شرق قدس، نوار غزه، شبه جزیره سینا و جولان سوریه مراسمی را برگزار می کنند.

جنگ ژوئن سومین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی بود که در آن ارتش این رژیم آغازگر جنگ ویران کننده ای بود که به آوارگی جمعیتی از فلسطینی ها، سوریها و مصریها منجر شد.

در جنگ 6 روزه ژوئن ارتش اسرائیل کرانه باختری رود اردن ، نوار غزه، بیت المقدس شرقی، ارتفاعات جولان سوریه و صحرای سینای مصر را به اشغال درآورد و ساکنان این مناطق را آواره ساخت.

این در حالی است که اکنون 49 سال از اشغال بیت المقدس سپری شده است و این شهر تاریخی و مقدس همچنان آماج ساخت و سازها و عملات تخریبی ارتش اسرائیل و شهرک نشینان صهیونیست است.

احداث بیش از یکصد شهرک در قدس شرقی، اسکان صدها هزار صهیونیست در این شهرکها، عملیات تخریبی و ایذایی در صحن و اطراف مسجد تاریخی الاقصی، مصادره اراضی و منازل فلسطینی ها، ساخت دیوار حائل و قدس و ترغیب شهرک نشینان به منظور تعدی به اماکن مقدس قدس، تنها بخشی از اقدامات اسرائیل طی نزدیک به 5 دهه اخیر در قدس اشغالی بوده است.

روشن است که سیاست رژیم صهیونیستی، سیاست توسعه طلبی و یهودی سازی قدس شریف است .
سیاست نسل کشی، کوچاندن اجباری و تهی ساختن قدس از جمعیت فلسطینی آن طی حدود 5 دهه اخیر گام به گام دنبال شده است تا جمعیت قدس را صهیونیستی نماید.

اسرائیل، قدس را پایتخت خود می داند . درحالی که مصوبات و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، بیت المقدس را منطقه ای اشغالی می داند که اسرائیل ملزم و موظف به خروج بی قید و شرط از قدس شریف است.

رژیم صهیونیستی بر آن است تا با از میان بردن آثار ملی و مذهبی قدس، هویت این شهر را از میان ببرد .از این روست که به تازگی به موازات نابودی اماکن تاریخی و باستانی آن، جعل تاریخ قدس نیز آغاز شده است.

بر پایه این گزارش در جنگ ژوئن که از 5 تا 10 ژوئن ادامه داشت، حدود 300 هزار فلسطینی از کرانه باختری، نوار غزه و اردن آواره شده و نزدیک به 20 هزار عرب و 800 اسرائیلی کشته شدند و علاوه بر آنه 70 تا 80 درصد مهمات جنگی کشورهای عربی و 2 تا 5 درصد مهمات جنگی اسرائیل نابود شد.

به دنبال این جنگ و اشغال اراضی عربی توسط رژیم صهیونیستی، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 242 را در نوامبر سال 1967 صادر و طی آن اسرائیل را به عقب نشینی از اراضی اشغالی فراخواند.

از آن زمان تا کنون اراضی اشغالی سال 1967 در کرانه باختری و نوار غزه همچنان تحت اشغال رژیم صهیونیستی است در حالیکه فلسطینیان خواهان تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.