دبیر انجمن داروسازان با اشاره به اینکه یازده هزار داروخانه ای که در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات دارویی هستند، به چاه نفت یا یارانه بانک مرکزی اتصال ندارند، گفت: ا با افزایش بیشتر تعرفه‌ها، به دنبال افزایش هزینه‌های درمانی مردم نیستیم.

داروخانه‌ها به چاه نفت متصل نیستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید مهدی سجادی ضمن انتقاد از افزایش 10 درصدی تعرفه‌های درمانی، آن را مایه شگفتی فعالان دارویی دانست و اظهار داشت: یازده هزار داروخانه ای که در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات دارویی هستند، به چاه نفت یا یارانه بانک مرکزی اتصال ندارند که بتوانند افزایش هزینه های خود را با 10 درصد رشد تعرفه پوشش دهند.

دبیر انجمن داروسازان ادامه داد: همه دنیا به این نتیجه رسیدند که برای رشد و ارتقاء نظام درمانی کشور خود، چاره ای جز گسترش خدمات داروسازان ندارند و باید زمینه‌های لازم برای بهره برداری حداکثری از پتانسیل و ظرفیت داروسازان را فراهم کنند و حال ما خودمان، تیشه به ریشه خدمات دارویی در کشور می‌زنیم.

سجادی اضافه کرد: هزینه‌های ثابت و متغیر داروخانه‌ها در سالهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. تورم سالهای گذشته، توان و بنیه داروسازان را در خود بلعیده است. بسیاری از داروخانه‌ها در نقطه سر به سر قرار دارند و با سختی و در پیش گرفتن استراتژی صرفه جویی توانستند روی پا بایستند و قطعاً افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها نمی‌تواند هزینه‌های آنها را جبران کند و این به معنای آن است که با مرز ورشکستگی فاصله ای ندارند.

دبیر انجمن داروسازان تصریح کرد: با توجه به اینکه مالیات داروخانه‌ها در طول دو یا سه سال گذشته نزدیک به سه برابر شده و همچنین هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های تامین شرایط نگهداری دارو و ... افزایش چشمگیری داشته، انجمن داروسازان ایران به منظور ایفای رسالت خود در جهت صیانت از دستاوردهای دارویی کشور بر خود ضروری می‌داند که نسبت به تبعات چنین تصمیاتی اطلاع رسانی کرده و خواستار تجدید نظر فوری باشد.

به گفته سجادی، با اتخاذ چنین تصمیماتی، در آینده نزدیک شاهد سونامی ورشکستگی داروخانه‌های کشور خواهیم بود و آثار و تبعات آن دامنگیر سایر بخش‌های درمانی کشور خواهد شد.

سجادی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً ما با افزایش بیشتر تعرفه‌ها، به دنبال افزایش هزینه‌های درمانی مردم نیستیم. اما مسئله این است که این دو موضوع را نباید با هم خلط مبحث کرد. به هر حال داروخانه باید هزینه‌های خود را از محل درآمدهای خود تامین کند و مسیر این تامین باید کاملاً قانونمند و شفاف باشد تا سلامت نظام دارویی کشور خدشه دار نشده و منحرف نشود. موضوع حمایت از مردم هم مسئله حساس و حیاتی است که نیازمند ابزارها و اهرم‌ها حمایتی خاصی است که در همه جای دنیا تعریف شده و تجربه شده است و موضوع عجیب و غیر پیش بینی شده ای نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.