قدس آنلاین/ احمد فیاض: همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛ ائمه جمعه خراسان رضوی به منظور بررسی موضوع « نهاد نماز جمعه و برنامه‌ها‌ی ماه رمضان» در مشهد مقدس گرد هم آمدند.

 ائمه جمعه مراقب دعوت‌ها‌ی افطاری اشرافی باشند


به گزارش خبرنگار ما، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در جمع ائمه جمعه استان با قرائت حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در تقسیم بندی مردم خاطرنشان کرد: اگر امروز کسی از دیروزش، بهتر و بالنده تر باشد؛ مورد غبطه است و اگر بدتر از روز گذشته باشد، ملعون است. در صورتی که دو روز انسان نیز برابر و یکسان باشد؛ وی مغبون است. البته منظور از دو روز در این حدیث شریف؛ عهد و روزگار است، زیرا تحول آدمی در یک روز امکان پذیر نیست.
آیت الله علم الهدی اظهار داشت: بر این اساس، باید روزگار ما و ماه مبارک رمضان امسال در مقایسه با سال گذشته دارای رشد و بالندگی باشد.
 نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این گردهمایی که دیروز در دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی برگزار شد، با تشبیه حیات بشری به کوهنوردان تصریح کرد: همان گونه که کوهنوردان در مسیر فتح قله به دنبال رفع موانع و یافتن بهترین مسیر صعود هستند؛ زندگی انسان‌ها‌ نیز این گونه است و گاهی باید در مسیر سیر به کمال، یک تنازل تاکتیکی داشته باشیم تا راهی هموار،            صاف تر و بی خطرتر برای تعالی فراهم شود.
امام جمعه مشهد با تشریح اهمیت منبر در ماه شریف رمضان افزود: در همین راستا باید ماه رمضان امسال علما و روحانیان در مقایسه با سایر مردم نسبت به سال گذشته دارای تغییر و تحول در عرصه ترویج و بیان معارف و اندیشه‌ها‌ی اسلام باشند. مردم روزه دار در این ماه عبادات شخصی و فردی را مدنظر قرار می‌دهند، اما از آنجایی که این ماه؛ ماه بهار تبلیغ نامیده شده و دل‌ها‌ی مردم آماده پذیرش معارف اسلامی است، باید علما و روحانیون به صورت تخصصی در امر ترویج و گسترش فرهنگ و معارف و احکام اسلامی همت گمارند؛ در غیر این صورت مغبون بوده و شرمنده امام زمان(عج) خواهیم شد.
وی ادامه داد: کار علما و روحانیون در این ماه مبارک تنها عبادت روزمره، ختم قرآن و شب زنده ‌داری و تهجد نیست، بلکه پویایی و زنده نگه داشتن فرهنگ تبلیغ و استفاده بهینه از کرسی و منبر است.
آیت الله علم الهدی با ذکر خاطره ای از تشرف به کربلا در دوران تبعید امام خمینی(ره) افزود: در این تشرف معنوی؛ حضرت امام(ره) پرسیدند برای چندمین بار به کربلا مشرف می‌شوید و پس از آنکه در پاسخ گفتم برای اولین بار؛ توصیه کردند همین یک سفر شما را کفایت می‌کند و به امر تبلیغ و ترویج فرهنگ، معارف و احکام دین اسلام بپردازید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی  با تأکید بر حفظ ارتباط با محرومان و اقشار نابرخوردار جامعه بویژه در ماه مبارک رمضان بیان داشت: ائمه جمعه، روحانیون و طلبه‌ها‌ در این ماه باید از نشستن بر سفره‌ها‌ی افطاری تجملی و اشرافی که به طور معمول از سوی مرفهان و متولیان پهن می‌شود، خودداری نمایند.
وی ادامه داد: این افطاری‌ها‌ که فقرا و اقشار ضعیف جامعه معمولا در آن حضور ندارند، از نوع افطاری‌ها‌ی تجاری و اشرافی است.
حجت الاسلام والمسلمین معادی، مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تفسیر قرآن و نهج البلاغه، بیان احکام، دعوت از خطبا و وعاظ محلی و کشوری، تشویق مردم به برگزاری محافل قرآنی در مساجد، محلات، دوره ای و... از اهم ویژه برنامه‌ها‌ی ائمه جمعه خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.