قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: استاندار خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت پدیده اظهار داشت:در خصوص پدیده با انتخاب سیاست های ۱۶ گانه و مصوبات ۷ گانه تلاش شد از شرایط سال گذشته و آن بی تحرکی مدیریت قبل پروژه پدیده عبور کند.

اگر مصالح مردم نبود تخریب پروژه پدیده اصل کار بود

رشیدیان در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: در همین راستا بر اساس قانون تجارت هیات مدیره جدید و توسط آنان مدیر عامل انتخاب شد. بر اساس اظهارات رئیس هیات مدیره پدیده اولویت راه انداختن چرخ حرکت این واحد است تا بتواند بر اساس آن مطالبات مردم را پرداخت کرد.

*دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای پدیده

وی با بیان اینکه احساس ما بر این بود که هیات مدیره قبلی توان یا انگیزه کافی برای مدیرت مشکلات مردم در حوزه پدیده را نداشت،اضافه کرد:اکنون بعد از انتخاب هیات مدیره جدید این انگیزه ایجاد شده است و تبلیغات در جاهایی که مقام قضایی و ستاد تدبیر اجازه داده است  شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه امید است در مرحله بعد بتوان شاهد شروع عملیات و سرمایه گذاری بود،تصریح کرد:برابر اطلاعات دریافتی بحث جلب و جذب سرمایه گذاران اعم ازداخلی و خارجی در دستور کار هیات مدیره پدیده قرار دارد واز افرادی نیز در این خصوص دعوت شده است که امید است با تسریع در این بخش ها کارهای اجرایی پدیده شروع و موتور حرکتی آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه امید است به زودی هیات مدیره بتواند خبرهای خوبی برای سهامداران پدیده داشته باشد،خاطر نشان کرد: در جلسهای  با هیات مدیره پدیده این موضوع مطرح شد که قرار نیست نسبت به تخلفات که پدیده انجام داده است چهره قانونی داده شود بلکه حداکثر ملاحظه قانونی که توسط شورای عالی شهرسازی می توانست انجام شود صورت گرفته است لذا اجرای موارد 16 گانه و مصوبات باید در دستور کار هیات مدیره باشد.

*توسعه یک شهر فدای یک پروژه

وی ادامه داد:نمی توان بارگذاری روی زمین بدون لحاظ امور زیربنایی مانند آب برق گاز و جاده انجام داد. شهر شانددیز دارای ظرفیتی برای ساخت و ساز و توسعه دارد حال این پرسش مطرح است که آیا باید تمام آینده این شهر،مردم و ساکنان و فرزندان آن  را برای یک پروژه فدا کرد.

وی اذعان داشت:نمی توان مصالح و منافع مردم را فدای منویات و خواسته یک فرد و یا یک پروژه مشخص کرد البته مصالح 130 هزار سرمایه گذار مردمی این پروژه مد نظر است.

*دور زدن قانون ممنوع

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برابر گفته وزیر کشور اگر مصالح مردمی که در این پروژه سرمایه گذاری کردند مد نظر نبود اولویت کاردر خصوص پروژه پدیده  تخریب کل پروژه و کار بود لذا ذکر این نکته ضروری است که حداکثر انعطاف انجام شده است و باید سیاست های 16 گانه و مصوبات 7 گانه  در دستور کار اجرای هیات مدیره جدید پدیده باشد.

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر هیات مدیره و مدیر عامل اعلام کردند که  پایبندی به این مصوبات جزء اصول کار است،گفت: این مصوبات در کمیسیون زیر نظر دولت طراحی شده است.با این حال این مساله هم عنوان شده است که اگر هیات مدیره احساس کرد در خصوص برخی  از این مصوبات برای اصلاح  نیاز به بازنگری است باید سیکل کار را که همان درخواست به کمیسیون زیر نظر وزیر کشور است، طی شود.

وی با اشاره به اینکه باید بدانند به عقب برنمی گردیم،اذعان داشت: جایی برای ایجاد تزلزل و دور زدن قانون نسبت به تصمیمات اتخاذ شده وجود ندارد نباید به لغو مصوبات 16 گانه و مصوبات شورای عالی شهرسازی فکر کرد.

*بانک صادرات ،فقط مسوول اجرا

وی در خصوص میزان نیز یادآورشد: از همان اول گفتم و بازهم تاکید دارم که بانک صادرات فقط مسوولیت اجرایی کار را پذیرفته است نه اینکه از ظرفیت سپرده گذاران خود قرار باشد و بخواهد مطالبات میزان را پرداخت کند.

رشیدیان با بیان اینکه مسلما انجام چنین کاری قانونی نیست و نمی توان انتظار داشت بانک صادرات در این خصوص اقدام کند،گفت: قرار بود کارکنان و وضعیت میزان سر سامانی پیدا کند که با این جابه جایی برخی از حساب ها به بانک صادرات منتقل تا باهمکاری ستاد تدبیر و بانک بتوان با بازگشت  تسهیلاتی اعطاء شده ولی عودت نشده ونیز  با تبدیل املاک و دارایی ها  مطالبات سپرده گذاران میزان را پرداخت کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی تصریح کرد: این اواخر متوجه شدیم یکی از طلبکاران عمده میزان برای دریافت یک رقم سنگین با حکم قضایی اقدام کرده است در حالیکه این پول قلمبه را می شد برای پرداخت مطالبات بیش از 50 میلیون تومان سپرده گذاران میزان پرداخت کرد .

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 95 درصد مطالبات میزان پرداخت شده است،افزود: اگر این رقم سنگین توسط این طلبکار برداشت می شد دیگر چیزی دست بانک صادرات  باقی نمی ماند لذااز ستاد تدبیر خواسته شد که جلوی  این اقدام گرفته شود تا اجازه داده شود پرداخت ها طبق روال طراحی شده انجام شود.که البته با این درخواست موافقت شد.

*موانع انتقال آب از تاجیکستان

وی در خصوص پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی برآخرین خبرها از انتقال آب از دریای عمان و تاجیکستان به استان و مشهد اظهار داشت: انتقال آب از تاجیکستان از مدتها قبل مطرح بود اما موانع جدی از جمله مشکلات آن سوی مرزها بین کشورهای که مدعی بودند و اختلافاتی که وجود داشت و همچین مسائلی مانند انتقال آب و عبور از سه کشور برای رسیدن به ایران و استان مطرح بود لذا قدری این طرح در اولویت برای  پی گیری نیست و قرار ندارد

رشیدیان با اشاره به جلسه برگزار شده در نهاد ریاست جمهوری برای بررسی این موضوع تصریح کرد: مباحثی هم مطرح شد که اولویت انتقال آب از راه دور آنهم از دریای عمان  به عنوان راهکار بلند مدت در تامین آب شرب خراسان رضوی و مشهد است.

*بیشرین کاهش بارندگی درگناباد

وی درباره احتمال قطعی آب در مشهد در تابستان پیش رو به خبرنگار ما گفت: در مجموع با بارش های اخیر حدود 4 درصد نسبت به دوره گذشته وضعیت بارندگی استان بهتر شده است. با این حال در حوزه روان آبها نسبت به دوره بلند مدت 46/8 کاهش داریم و با اینکه برخی از سدها سرریز شده است اما 3/34 درصد سدهای استان نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش را دارد.

رشیدیان بیشرین کاهش بارندگی را با 44 درصد مربوط به گناباد دانست و گفت: در خصوص قطعی آب در مشهد برای تابستان باید گفت شهر مشهد مشکل خاصی ندارد و ظرفیت های لازم برای آب تامین شده است به خصوص با اقدامات انجام شده در سال گذشته مانند انتقال آب از سد ارداک با رعایت مصالح مردم پایین دست لذا مشهد در تابستان قطعی آب نخواهد داشت هرچند ضرورت صرفه جویی باید همچنان در برنامه کاری مردم باشد.

وی در خصوص برنامه انجام شده برای مشهد 2017 خاطر نشان کرد:برنامه ریزی های مهمی  از جمله  نشست با سفرای کشورهای اسلامی و سفرای ایران در کشورهای خارجی صورت گرفته است و جداول فرهنگی نیز تهیه شده است ضمن اینکه 101 پروژه عمرانی نیز تعریف شده است و در حال حاضر مهم ترین کار توجیه افکار عمومی و مردم برای این رخداد مهم در سال 2017 است.

*تخلف جای حمایت ندارد

وی در خصوص مباحث مطرح شده اخیر فی مابین شهرداری و مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی اظهار داشت: اعتقادی به برخوردهای چالشی در سطح جامعه ندارم .دولت مشکلی با شهرداری و شورای شهر مشهد ندارد.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز هیچ کس نباید از تخلف حمایت می کند و این موضوعی است که نه مربوط به امسال و دوسال قبل و حتی 5 سال پیش است بلکه تخلف همیشه تخلف است و جایی برای حمایت ندارد.همان گونه که شهرداری و شورای شهرنسبت به تخلفات رخ داده در سنوات قبل که برای مدیرت شهری و شهرداری مشکل ایجاد کرده است تذکر دادند که البته  تذکر درستی نیز بود .

وی اذعان داشت:باید پذیرفت برخی از اقداماتی که الان انجام می شود اشکال دارد و فرق نمی کند که چه کسی آن را انجام داده است.اما  باید این موارد در مراجع قانونی طرح و رسیدگی شود لازم نیست این اشکالات به رسانه ها و افکار عمومی منتقل شود.

*اعلام آمادگی آستان قدس

وی درباره بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر  که چندان با معماری اسلامی و ایرانی شباهتی  و نشانی از شهر مذهبی ندارد،گفت: در جلسه اخیر با تولیت آستان قدس رضوی ایشان نیز نسبت به دغدغه های مطرح شده ابراز نگرانی کردند  و اعلام داشتند  آستان قدس برای همفکری در این خصوص آمادگی دارد.

وی با تاکید کرد: باید پیوستگی بین هسته این کانون که وجود حرم مطهر امام رضا(ع) است با هسته پیرامونی که چهار قطاع پیش بینی شده است و با دیگر مناطق شهر وجود داشته باشد.

*محاصره اطراف حرم در پاساژ و مراکز اقتصادی

وی با بیان اینکه برای  این مطلب کارگروهایی تشکیل و دغدغه هایی مانند نگهداری و مرمت بافت تاریخی اعلام شده است،اضافه کرد: نباید حوزه اطراف حرم در محاصره هتل ها و پاساژ و مراکز اقتصادی صرف باشد.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد:هر چند مجموعه نگرانی هایی در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر وجود دارد که دغدغه درستی است اما این بدان معنی نیست که بتوان تمام طرح ها  کن فیکون شود چرا که سرمایه گذاری های زیادی انجام شده است لذا باید با حفظ تعهدات قبلی و تکلیف های قانونی ملاحظاتی را در بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر اعمال کرد.

*2700 میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در خراسان رضوی

وی در بخش دیگر با اشاره به 2 هزار و 700 میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در استان اظهار داشت: 794 پروژه  مربوط به مصوبات سفر دولت دارای  پیشرفت  فیزیکی 1/86 درصد است که امید است در فرصت سال جاری به اتمام برسد.

وی همچینین در بررسی سهم اشتغال خراسان رضوی خاطر نشان کرد: 21 درصد اشتغال فعلی استان  مربوط به صنعت،7/32 درصد سهم کشاورزی و 2/46 درصد نیز مربوط به سهم خدمات است.

وی اضافه کرد:در سال جاری ایجاد 105 هزار فرصت شغلی جدید پیش بینی شده است.

*حق آبه مساله قانونی

استاندار خراسان رضوی در این نشست بیش از دو ساعته خود با خبرنگاران درباره نگرانی برای  آب سد دوستی با توجه به احداث سدی در بالادست سد دوستی توسط افغانستان یادآورشد: در سفر چندین باره به افغانستان موضوع لزوم رعایت حق آبه ایران از رودخانه های مشترک مطرح شده است اما مسوولان افغانستان به نقطه نظرات مردم و روزنامه های خود اشاره داشتند که افکار عمومی این کشور معتقد است آب باید در مقابل سوخت باشد در حالیکه پاسخ ما به عنوان مسوولان ایرانی این بود که اولا حق آبه یک مساله قانونی و حق دوولی است و نکته دیگر اینکه ایران از سالهای سال  تاکنون میزبان خیلی عظیمی از پناهجویان افغانی است که اگر  به شمار مهاجران افغانی در ایران توجه شود و اگر هر یک از آنان هفته ای یک بشکه آب استفاده کنند رقم زیادی از مصرف اب خواهد بود که باید این مساله را مسوولان ،افکار عمومی و رسانه های افغانستان مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه در بحث آبهای مرزی چه در خراسان رضوی که سد دوستی  است و چه در سیستان بلوچستان کشور با مشکلاتی مواجه است،گفت:در سال جاری به جزء سیلاب هایی که به سمت سد دوستی آمد شاهد ورود آب جدید به این سد نبودیم.

*سهم 45 درصدی سد دوستی در تامین آب شرب مشهد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سد دوستی 34 درصد آب دارد،گفت: در مجموع بیش از 45 درصد آب شرب مشهد از سد دوستی تامین می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون گشت نامحسوس در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: برخی موارد بر اساس قانون جرم است و ضابطین قضایی موظف به برخورد با فرد خاطی هستند از جمله این موارد روزه خواری است.

وی با تاکید بر اینکه روزه خواری علنی در ماه رمضان از هیچ کس قابل پذیرش نیست،افزود: اگر کسی مرتکب این جرم شود ضابطین قضایی برخورد خواهند کرد لذا این قیبل موارد دیگر احتیاج به بحث کشت محسوس یا نامحسوس ندارد بلکه اعمال قانون وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است که البته در موضوع عفاف حجاب نیز همین مساله صدق می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته در اولویت استان قرار دارد،گفـت: در سال جاری 20 میلیارد تومان برای پروژه های طرح های عمرانی روستایی استان مصوب شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میزانی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    4 0
    یعنی چی صادرات که توانشو نداشت چرا تعهدات میزانو قبول کرد ۰به همین ماه عزیز قسمتون میدم دو ساله زندگی نداریم
  • java IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    2 0
    خدا تو را سر جایت بنشاند به حق علی
  • بیچاره IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    2 0
    خدا ازتون نگاره دو ساله بیچاره مون کردین انشاالله سزای این کارتونی ببینید
  • رضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    2 0
    رشیدیان با حلمی هم کاسه است