قدس آنلاین/ محمد رضایی: تالاب‌ها ماسه زار شدند، رودخانه‌های دایمی فصلی شدند و رودخانه‌های فصلی خشکیدند. دریاچه ارومیه نمکزار شد، بختگان فراموش شد، جنگل‌هایمان زباله‌دان و دریاهای زیبا به مخازن فاضلاب‌های شهری و کارخانه‌های آلاینده تبدیل شده‌اند و... .

 «محیط زیست» گرفتار گفتاردرمانی شده است

این‌ها را کامبیز سلیمانی، فعال زیست محیطی و مدیر یکی از سمن‌های فعال در این حوزه می‌گوید. با تأسف باید پذیرفت که این تصویر، یک تصویر واقعی از احوال این روزهای محیط زیست ایران است، محیط زیستی که تا دو دهه پیش هیچ‌کس تصور چنین روزهای بدی را برایش نمی‌کرد.

 مسؤولان و این همه جفای زیست محیطی
سلیمانی آهی می‌کشد و با بغضی در گلو می‌گوید، همه مسؤولانی که با سیاست بازی در برابر این همه مشکل زیست محیطی سکوت کرده اند و برای مراسم ترحیم گونه‌های نادر سرزمینمان لحظه شماری می‌کنند، باید پاسخگوی این جفای بزرگ در حق طبیعت، عرصه ها و جامعه باشند.
در اهمیت مشکلات زیست محیطی همین بس که رهبر فرزانه انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیستی، بر حل معضلات این حوزه تأکید جدی داشتند و به همه دستگاه‌ها دستور دادند که تمام فعالیت‌های صنعتی، عمرانی و خدماتی و پروژه‌های استانی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.
حجت الاسلام محمدرضا عزیزی، استاد حوزه و دانشگاه در این باره می‌گوید: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «فَکَفرَتْ بِاَنْعُمِ اللهِ فَأَذاقَهَا اللهُ لِباسَ الْجوعِ وَ الْخَوفِ»؛ یعنی کفران کردند نعمت‌های خدا را، پس خدا ایشان را به گرسنگی و بیم و تشویش مبتلا ساخت.

 سزای آسیب زدن به گیاهان
 و جانوران
وی در توضیح این آیه شریفه می‌افزاید: آنچه به عنوان بیماری‌های مزمن، افسردگی و دلمردگی‌ها، اجل‌های زودرس، سردردهای مزمن، بی برکتی کسب و کار و زشتی ظاهر شهر و مسأله‌های دیگر در جامعه دیده می‌شود، بلاهایی هستند که بر اثر آسیب زدن به گیاهان و جانوران، اسراف و کفران نعمت ایجاد شده و باید در این زمینه چاره‌جویی شود، زیرا توسعه کشور بدون حل مسایل زیست محیطی امکان پذیر نیست.

 آمارها زیبا هستند، نه عملکردها
دکتر عذرا نجاتی، استادیار سابق دانشکده محیط زیست و عضو هیأت مدیره سمن نیلوفر صحرایی به خبرنگار ما می‌گوید: مسؤولان محیط زیست یک روز با مردم زابل یا خوزستان زندگی و شرایط وحشتناک آن‌ها را تجربه نکرده‌اند، اما همواره شعار مقابله با ریزگردها و حل مشکلات را می‌دهند. در منطق آنان فقط آمارها زیبا هستند و از عملکرد، خبری نیست.
وی می‌افزاید: مسؤولان ارشد محیط زیست می‌گویند، ستاد ویژه مقابله با ریزگردها تشکیل و کارگروه‌های تخصصی و علمی برای مقابله با ریزگردها در سطح ملی و نیز در استان خوزستان فعال هستند، اما باید پرسید از340 کانون بحرانی تولید غبار استان خوزستان چند کانون مهار شده است؟
به اعتقاد این عضو شبکه سمن‌های زیست محیطی کشور، همه ساله با رسیدن به تابستان و اوج کم آبی، وزارت نیرو و محیط زیست به فکر چاره جویی آبی می‌افتند و در خصوص مشکلات مربوط به بحران آب و اتلاف شدید آب در زمینه کشاورزی سخن می‌گویند، اما در حوزه عمل و معرفی راه‌های ذخیره سازی و بهینه سازی مصرف آب خبری نیست.

 همکاری محیط زیست
 و شهرداری برای تخریب باغ‌ها!
 مهندس مجید ابوذری، فعال زیست محیطی و کارشناس حوزه بازیافت و بهینه سازی مصرف مواد غذایی می‌گوید: متأسفانه در بحث آسیب زدن به محیط زیست شهری و برای تخریب باغ‌ها همکاری خوبی بین شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و تخلفات شهرداری درباره خسارت هایی که پیمانکاران این نهاد به محیط زیست و باغ‌های کلانشهرها وارد می‌کنند، با چراغ سبز محیط زیست انجام می‌شود.
وی با تأکید بر جلب مشارکت‌های مردمی می‌افزاید: قهر مردم با وظیفه اجتماعی حفظ محیط زیست و نیز بخشی نگری دستگاه‌ها مهم‌ترین مشکل محیط زیست کشور است و حفظ مواهب طبیعی به عنوان بستر توسعه پایدار نیازمند همکاری دیگر بخش‌های اجرایی و مشارکت بیش از پیش سمن ها و مردم است. این عضو انجمن پایشگران محیط زیست ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری، محیط زیست را مسأله ملی اعلام کرده‌اند، یادآور می‌شود: تشکل‌های زیست محیطی بازوان توانمند محیط زیست هستند و در صورت حمایت دولت، همه اقشار مردم و دستگاه‌های دولتی باید در کنار سازمان محیط زیست به حفظ این مواهب طبیعی کمک کنند تا حفاظت از محیط زیست به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

 چشم امید به مجلس و برنامه ششم
محمدحسین طرقی، عضو سمن حفظ محیط کوهستانی ایران نیز در این باره معتقد است، هم اکنون همه راه‌ها به مجلس ختم می‌شود و نمایندگان ملت باید با دریافت دیدگاه‌های نخبگان حوزه‌های زیست محیطی و تشکل‌های فعال در محیط زیست، راهکارهای اجرایی را در برنامه ششم توسعه پیگیری و تصویب کنند. وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر موضوع فرابخشی محیط زیست، می‌افزاید: اهمیت و جایگاه محیط زیست و تأکید بر حل معضلات آن در سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نشان دهنده این نکته است که برای رسیدن به پیشرفت واقعی باید به این حوزه نگاه ویژه صورت گیرد.
این فعال زیست محیطی تأکید می‌کند: نگهداری از تالاب‌ها، سواحل دریاها، احیای رودخانه‌های فصلی، مقابله با ریزگردها، موضوع کارون و حفاظت از آن، برداشت‌های بی‌رویه و تخریب مراتع و سرانجام جلوگیری از نگاه سودجویانه به محیط زیست به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه پایدار باید در دستور کار مسؤولان در سال جاری قرار گیرد.

 فراموشی
 از کاهش گازهای گلخانه‌ای
این عضو سمن حفظ محیط کوهستانی ایران با اشاره به رویدادهای جهانی در حوزه محیط زیست تأکید می‌کند: لزوم حرکت به سمت کاهش گازهای گلخانه‌ای یک اتفاق بسیار مهم جهانی است که باید ایران نیز در این زمینه نقش آفرین باشد. وی می‌افزاید: کشور ما نیز چون در 20 سال اخیر شاهد افزایش خشکسالی و کاهش بارندگی بوده است، باید با اجرای طرح‌های آبخوانداری و صنایع مرتبط با کاهش گازهای گلخانه‌ای در خصوص کاهش اثرات این گازها در تولیدات، تصمیم بگیرد، اما دولت هنوز در این زمینه حرکت خاصی انجام نداده است.

 وقت زیادی نداریم!
دکتر علیرضا صدرالسادات، عضو هیأت علمی منابع طبیعی و مدیر سمن چشمه نیز با بیان اینکه گویا قرار نیست در کشور ما معضلات زیست محیطی متوقف شوند، می‌گوید: با توجه به عقب بودنمان از کشورهای پیشرفته باید در روند رسیدگی به مشکلات و معضلات محیط زیستی سریع‌تر از قبل عمل کنیم. وی می‌افزاید: هر روز مشکلات صنایع و مسایل مرتبط با آلودگی خاک و آلودگی هوا پیچیده تر می‌شود و در صورتی که مشکلات خاک حل نشود، تولیدات کشاورزی، هوا و آب هم در این زنجیره درگیر خواهد شد و در نهایت مردم زیان خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سروناز دولتخواه IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    مقاله تلخ شما را خواندم و تاسف خوردم به حال انسان هایی که پس از این به این محیط زیست مخروبه می خواهند وارد شوند!چه بدبخت هستند آیندگانی که اجدادشان ما باشیم و چقدر سلامتی آن ها را با بی توجهی به محیط زیست دانستهیا ندانسته به خطر می اندازیم! به قول حکیم ارد بزرگ " دارايي يک کشور ، تنها در بانک ها نيست ، گونه هاي گياهي و جانوري ، دارايي بسيار با ارزشتري است."