۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 389519

در حالی پیش از این وزیر راه و شماری از معاونانش در صدد رونق‌بخشی مصنوعی به بازار مسکن با اظهارنظرهای گاه و بیگاه بودند که سخنگوی دولت نیز به این جرگه اضافه شده، به نظر می‌رسد دولت عزم خود را برای ایجاد جو روانی در بازار مسکن جزم کرده است.

عزم جزم برای جوسازی در بازار مسکن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، در ماه‌های پایانی سال گذشته و چند ماه سپری شده از سال 95 وزیر راه  و شهرسازی و معاونانش از هر فرصتی برای اظهارنظر درباره آینده بازار مسکن استفاده کرده و همواره بر خروج این بخش از رکود و آغاز رونق تاکید کرده‌اند.
مظاهریان فروردین ماه از آغاز رونق بازار مسکن از نیمه دوم امسال خبر داده و گفته بود: آن‌طور که از شواهد بازار مسکن و همچنین تجربه دوره‌های رکود و رونق از یک طرف و چشم‌انداز اقتصاد کلان کشور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر بازار مسکن نشان می‌دهد نقطه شروع رونق در بازار معاملات مسکن را می‌توان پایان نیمه اول سال 95 (به‌طور دقیق‌تر از مردادماه – مصادف با پایان ماه رمضان) پیش‌بینی کرد. کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند محرک مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری و تسریع رونق در بازار مسکن و ساخت‌وساز باشد؛ هر چند نرخ دو درصدی کاهش یافته در دو ماه اخیر به تنهایی کافی نبوده و این اثرگذاری زمانی محسوس‌تر است که نرخ سود باز هم به‌طور موثر و متناسب با کاهش تورم در کشور کاهش یابد.
مقام مافوق وی یعنی عباس آخوندی نیز همواره بر دیدن نشانه‌های رونق بازار مسکن تاکید کرده است. وی در این‌باره گفته بود: سال 95، سال رونق بازار مسکن است.
به هر حال در شرایطی که وزیر و معاونش بدون آن‌که چیزی (برنامه) در چنته داشته باشند همواره از خروج بازار مسکن از رکود سخن می‌گویند که به نظر می‌رسد سیاست "ایجاد جو روانی" برای بر هم زدن آرامش بازار مسکن به سایر دستگاه‌های دولتی نیز سرایت کرده است.
چه آن‌که صبح امروز سخنگوی دولت از رونق نسبی در بازار مسکن طی دو ماه فروردین و اردیبهشت 95 خبر داده و گفته است: در این ماه‌ها برای واحدهای مسکونی و آپارتمانی از جهت معاملات و ارزش آن، رشدهایی حاصل شده است. در فروردین تعداد معاملات 19 درصد رشد داشته و ارزش واحدهای مسکونی 33,4 درصد رشد داشته است. در اردیبهشت‌ماه نیز تعداد معاملات 7 دهم درصد با ارزش معاملات 5,1 درصد، رشد داشته‌ایم.
به گزارش تسنیم، نبود برنامه مشخص برای بخش مسکن یکی از نقدهایی است که کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به مسئولان دولتی وارد می‌کنند. در این وضعیت برخی از مسئولان می‌کوشند با ایجاد جو روانی شرایط خروج مسکن از رکود را فراهم کنند. تا امروز که مردم به این جوسازی اعتنایی نکرده‌اند که البته دلیل بخشی از این بی اعتنایی را باید در نبود تسهیلات مناسب و کاهش شدید قدرت خرید مردم جستجو کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.