در حالی تشکیل فراکسیون سوم در مجلس غیرممکن به نظر می‌رسید که برخی نمایندگان از اعلام موجودیت آن در روزهای آتی خبر می‌دهند.

«ضلع سوم »مجلس در حال بارگذاری است/لاریجانی از «فراکسیون ولایت» جدا می‌شود؟ 
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضلع سوم مجلس دهم در حال بارگذاری است. جریان چندم مجلس اگرچه در حال حاضر نامی چون فراکسیون«امید» و« ولایت» ندارد ولی تولدش سیاسیون را به یاد خط و ربط رهروانی‌های مجلس نهم می اندازد، با این حال برخی از تشکیل فراکسیون سومی در مجلس سخن به میان می‌آورند که دیگر نه زمزمه است و نه غیر ممکن.  « فرصت دهید، غبارها می خوابد !» این اظهارات بهروز نعمتی نماینده مردم تهران کمی بعد از منتخب شدنش در مجلس دهم است. وی همچنین پیش از تشکیل فراکسیون های اصلی مجلس دهم می‌گوید: برخی مجلس دهمی‌ها رابطه فراکسیونی خود را با تندروهای دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا قطع می کنند.
 
فرش قرمز
پس از انتخابات مجلس دهم نمایندگان دوجریان  اصلاح طلب و اصولگرا پارلمان، ساختار تشکیلاتی خود را با حمایت از نامزدهای خود برای ریاست مجلس، سامان دادند. اصولگرایان درحالی علم حمایت از علی لاریجانی را برای ریاست مجلس بلند کردند که برخی از افراد این جناح از ابتدا معتقد بودند "حمایت اصولگرایان از ریاست لاریجانی در مجلس دهم جبری است.» اما در آن طرف اردوگاه اصولگرایی، اصلاح طلبان هم فرش فراکسیون امید را زیر پای عارف انداختند تا حمایتشان را از ریاستش در مجلس دهم علنی کنند.
 
سکوت راست
گذشت و گذشت تا انتخابات دائمی مجلس، علی لاریجانی را بر کرسی ریاست مجلس نشاند و در پی انتخابات نواب رئیس، با وجود پیروزی نامزد اصولگرایان در انتخابات موقت هئیت رئیسه، یک عضو اصلاحطلب و یک نامزد لیست امید کرسی نواب مجلس دهم را ازآن خود کردند، نتیجه‌ای که سکوت اردوگاه اصولگرایی در مجلس را به همراه داشت.
 
این درحالی بود که صحبت از تشکیل فراکسیون سوم  و سه ضلعی شدن مجلس پس از انتخابات هئیت رئیسه دائمی مجلس رفته رفته قوت گرفت تا اینکه نماینده مردم رشت پرده ها را کنار زده و به طور قطع از تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم خبر داد.
 
100 عضو مستقل
با این حال حرف از تشکیل فراکسیون سوم زمانی بالا گرفت که سایر نمایندگان هم از تمایل خودشان درباره حضور در این فراکسیون گفتند.
 
« فراکسیون سوم متشکل از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و مستقلان خواهد بود» این اظهارات مهرداد بائوج‌ لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران است.
 
وی همچنین اضافه می کند: این فراکسیون بیش از 100 عضو خواهد داشت و  به زودی اعلام موجودیت می‌کند.
 
ضلع سوم مجلس در حال بارگذاری .../ آیا لاریجانی از فراکسیون ولایت جدا می‌شود
 
گلایه از رئیس
اما صحبت بر سر تشکیل فراکسیون سوم دور از سایه اختلافات درون فراکسیونی نبوده و به اذعان برخی حرف از گلایه ها در میان است.
 
همین چند روز اخیر بود که غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران جوان پرده از گلایه های اصولگرایان از علی لاریجانی برداشت.
 
وی که گلایه‌های اصولگرایان فراکسیون ولایت از علی لاریجانی را صحیح نمی دانست درباره گلایه هایشان به علی لاریجانی،گفت: برخی اصولگرایان معتقدند سهمشان از کرسی های هئیت رئیسه مجلس کافی نبوده است و در این رابطه از علی لاریجانی گلایه دارند که بنده معتقدم این گلایه ها صحیح نیست.
 
ضلع سوم مجلس در حال بارگذاری .../ آیا لاریجانی از فراکسیون ولایت جدا می‌شود
 
اتحاد موقت برای ریاست دائم/جدایی لاریجانی از فراکسیون «ولایت»
 البته نماینده مردم رشت حمایت اصولگرایان از ریاست علی لاریجانی در مجلس دهم را در جهت اتحاد موقت دانست و گفت: بدون شک  فراکسیون ولایت درآینده ای نزدیک به دو شعبه فراکسیون ولایت و فراکسیون سوم تقسیم می شود.
اما تمامی این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته در راهروهای مجلس زمزمه‌های درباره جدایی لاریجانی از فراکسیون ولایت به گوش می‌رسید.
 
قطب سوم، مجلس دهم را اداره می کند/ فراکسیون سوم زیر چتر «لاریجانی»
با این حال عقربه فراکسیونی مجلس دهم این روزها رو به فراکسیونی می چرخد که هنوز مشخص نیست چه خط و ربطی خواهد داشت و برخی  معتقدند این فراکسیون متشکل از نزدیکان علی لاریجانی خواهد بود و سیاست‌های رئیس مجلس در این فراکسیون پیگیری خواهد شد.
 
این در حالی است که پیشتر غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی  به خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران گفته بود:  قطب سوم ، مجلس دهم را اداره خواهد کرد.
 
نماینده مردم رشت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علی لاریجانی در مجلس دهم به کدام فراکسیون تعلق خاطر خواهد داشت، تصریح می‌کند: معتقدم کسانی که از اصلاح طلبان و اصولگرایان تند دوری می‌جویند زیر چتر لاریجانی قرار خواهند گرفت و این جریان می‌تواند در قالب فراکسیون و قطب سوم در مجلس دهم متبلور شود چرا که بدون قطب سوم مجلس دهم اداره نخواهد شد.
 
«مستقلین» با پلاک «رهروان» می آیند
اما برخی هم از شباهت فراکسیون سوم با فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم می گویند، فراکسیونی که کاظم جلالی و بهروز نعمتی زمانی رئیس و نائب رئیس آن بودند . 
 
درهمین رابطه بهروز نعمتی پیشتر به باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فراکسیون سوم شباهتی به رهروان ولایت مجلس نهم خواهد داشت؟ گفت: معمولا فراکسیون‌ها در ادوار مختلف مجلس شکل‌ می‌گیرند و هر مجلس فراکسیون‌های خود را خواهد داشت ولی این که این فراکسیون به تفکرات رهروان ولایت شباهت پیدا کند، بعید نیست.
 
ضلع سوم مجلس در حال بارگذاری .../ آیا لاریجانی از فراکسیون ولایت جدا می‌شود
این در حالی است که مهرداد لاهوتی یکی دیگر از نمایندگان مجلس دهم در همین زمینه می گوید: فراکسیون سوم همان مشی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم را پیگیری خواهد کرد.
 
لاریجانی یا جلالی ؟
با این حال ریاست بر فراکسیون سوم مجلس دهم پیش از تشکیل این فراکسیون، موضوع دیگری است که همواره حرف و حدیث هایی را به دنبال دارد. برخی از لاریجانی سخن به میان می آورند و برخی هم از جلالی و برخی هم می گویند فراکسیون سوم حول محور شخصیتی حرکت نخواهد کرد؛ حال با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید تصمیم بر سر تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم چقدر جدی است و این فراکسیون در صورت تشکیلش چقدر می تواند معادلات سیاسی مجلس دهم را دگرگون کند.
 
گزارش از سعید ابراهیمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.