نشست اخیر اوپک در حالی به کار خود پایان داد که اجماعی در آن صورت نگرفت و بازار نفت اوپک همچون گذشته به کار خود ادامه می دهد اما موضوع بسیار مهم که از ادامه تنش و تقابل عربستان با ایران حکایت دارد، اظهار نظر وزیر نفت عربستان مبنی بر منطقی دانستن قیمت نفت است.

ادامه تقابل عربستان با ایران در بازار نفت/ قیمت ۵۰ دلاری نفت با توجه به بودجه منطقی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، از حدود 2 سال گذشته کشور عربستان در کنار مسائل سیاسی در مسائل اقتصادی همچون بازار نفت در تقابل شدید با ایران قرار گرفته و با تصمیمات خود و فشارهای سیاسی و اقتصادی به دیگر کشورهای هم پیمان، بازار نفت را از مسیر تعادل و اصول اقتصادی بازار مبنی بر تناسب عرضه و تقاضا، خارج کرده است.
سیاست گذاری های نفتی عربستان، بازار نفت اوپک را به سمتی برد که میزان تولید و صادرات از حجم منطقی خود افزایش یافت و این موضوع ارزانی بازار را به همراه داشت، از سوی دیگر میزان تولید کشورهای غیراوپک نیز افزایش یافت و مزید بر علت شد.
در دو سال اخیر جلسات متعددی در اوپک برگزار شد اما اجماعی را به همراه نداشت و عدم اجماع در اوپک به معنای شکست اوپک تلقی می‌شود، آخرین جلسه اوپک پنج شنبه هفته گذشته در حالی برگزار شد که اکثر کارشناسان تصور دستیابی به یک نتیجه واحد در بازار نفت را متصور نبودند و این موضوع در شرایطی رخ داد که غیراوپکی ها برای تصمیم گیری های خود در انتظار اجماع اعضای اوپک نشسته‌اند.
در چنین شرایطی که همگان به دنبال افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده و اجلاس اوپک به اجماعی در این رابطه نرسیده است، وزیر نفت عربستان قیمت 50 دلاری نفت در هر بشکه را منطقی دانست، به عقیده کارشناسان چنین اظهار نظری در شرایط فعلی بازار به دور از نظرات کارشناسی بوده و تا حدودی نشان از تقابل عربستان با ایران دارد.
عربستان با رفع تحریم های نفتی ایران تقابل خود را با کشور تشدید کرد و به دنبال تضغیف ایران در بازار نفت است، این موضوع را می توان در نسشت فریز نفتی دوحه دنبال کرد که عربستان با رفتاریهای غیر اقتصادی خود منجر به شکست نشست شد.
این مسائل دقیقا در حالی رخ می دهد که ایران با رفع تحریم ها میزان تولید و صادرات خود را به میزان قبل از تحریم ها افزایش داد و به دنبال آن است تا این میزان را افزایش دهد و در عمل عربستان در بازی با ایران شکست خورده است.
در رابطه با کاهش قیمت نفت از سوی عربستان در بازار اروپا، مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به نتیجه جلسه اوپک اظهار کرد: تمام کارشناسان و اهل فن نتیجه فعلی نشست اخیر اوپک را مبنی بر تعیین دبیرکل و عدم اجماع در رابطه با سهمیه بندی نفت متصور بودند.
وی ادامه داد: عربستان تقابل خود را با ایران حفظ کرده و در شرایط فعلی میزان آن را افزایش داده است، عربستان در حال حاضر به دنبال تضعیف ایران در بازار نفت است که عربستان در این راستا قیمت نفت خود را در بازار اروپا کاهش داده است.
این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی بیان کرد: تا زمانی که در بازار تفاوت فاحش قیمت رخ ندهد، روند کلی بازار تغییر نخواهد کرد، اما در غیراینصورت اگر تخفیف های بسیار برای فروش نفت در یک منطقه ارائه شود، عاملی خواهد شد تا نفت از منطقه‌ای به منطقه دیگر صادرات مجدد انجام شود در چنین شرایطی کشورهای تولیدکننده نفت مجبور به کاهش قیمت نفت می‌شوند.
بهروزی‌فر در رابطه با صحبت های اخیر وزیر نفت عربستان مبنی بر منطقی دانستن قیمت 50 دلاری نفت، گفت: قیمت 50 دلاری نفت در هر بشکه نسبت به چند ماه گذشته که این قیمت به کمتر از 30 دلار رسیده بود، منطقی است و از سوی دیگر با توجه به تعیین قیمت نفت در بودجه سال‌جاری کشور قیمت 50 دلاری نفت برای هر بشکه مناسب ارزیابی می‌شود، اما با توجه به تمایل کشورهای تولیدکننده نفت مبنی بر افزایش قیمت نفت به 60 و 70 دلار در هر بشکه، قیمت نفت 50 دلاری منطقی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.