ایالات متحده در ماه‌های اخیر اقدامات خطرناکی را درآمریکای لاتین انجام داده است.

ارتش آمریکا آماده حمله نظامی به ونزوئلا؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  منطقه آمریکای لاتین به سبب وجود "انقلاب‌های بولیواری" یک قطب بزرگ ضد امپریالیسم شناخته می شود و ایالات متحده را شدیدا نگران کرده است.  ایالات متحده آمریکا با بیشترکشورهای منطقه آمریکای لاتین همچون بولیوی، نیکاراگوئه و ونزوئلا و... مشکل جدی دارد؛ چرا که این کشورها همواره سیاست های سلطه جویانه "واشنگتن" را نفی کردند. 
**راهبرد "واشنگتن" برای مقابله با "کاراکاس" چیست؟ 
سردمداران  "نئو محافظه کار" دولت "جورج بوش" و دولت "اوباما" چندین بار با آمیخته‌ای ابراز تهدید نظامی و تحریم اقتصادی به دنبال به زانو درآوردن ونزوئلا  و "هوگو چاوز" و پس از آن "نیکلاس مادورو " در 10 سال اخیر بودند .نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در این زمینه گفت: تهدیدهای آمریکا پس از برکناری "دیلما روسف" از سمت ریاست جمهور برزیل علیه ونزوئلا افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه "واشنگتن" مرکز توطئه علیه "کاراکاس" است، تاکید کرد: هواپمای جاسوسی متعلق به ارتش آمریکا اخیرا بر فراز آسمان ونزوئلا به پرواز درآمده است.  
مادورو گفت: «برخی عوامل خارجی برای حمله به ونزوئلا آماده می‌شوند و در حال حاضر مشغول صحنه‌سازی خشونت هستند تا طرح آنها برای مداخله نظامی در ونزوئلا توجیه شود. برخی تحلیلگران معتقدند آمریکا در صدد است همان سیاست مداخله‌آمیزی را که درباره برزیل در پیش گرفته درباره ونزوئلا هم به کار گیرد. 

 

 



ایالات متحده آمریکا هرساله تحریم‌های سختی را ضد ونزوئلا تصویب می‌کند و از سویی دیگر با ساماندهی آشوب‌های خیابانی به دنبال ضربه زدن به "نیکلاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا هستند.  در ونزوئلا هم اعتراضات در حال گسترش است؛ پس از تلاش‌های ناموفق ایالات متحده برای بی‌ثبات کردن دولت هوگو چاوز، رئیس جمهور «مادورو» که سیاست‌های "چاوز"  را در ونزوئلا ادامه می‌دهد؛ چالش هایی جدی را تجربه می کند.  
آمریکا به دنبال آن است تا با ساماندهی آشوب‌های خیابانی یک انقلاب مخملین همانند آنچه در اوکراین و گرجستان به پیروزی رسید ؛ دولت ونزوئلا را سرنگون کند. دیگر راهبرد ایالات متحده استفاده از اهرم نظامی برای مقابله با "نیکلاس مادورو" است. البته نیروهای مسلح ونزوئلا برای مقابله با تهدیدات نظامی مانورهایی را در نظر دارند. 
**رزمایش بزرگ ونزوئلا برای مقابله با تهدیدات نظامی آمریکا 
"ولادیمیر پادرینو" وزیر دفاع ونزوئلا در این زمینه گفت:  در این مانورها ، اعضای 7 منطقه، 24 ناحیه و 99 بخش دفاع همه جانبه شرکت کردند  و  یک عامل اصلی‌ تمرینات نظامی ، علیه شبه نظامیان  بود.





 

وی ادامه داد: اینها مانورهایی هستند که در ارتباط با تهدیدها‌، نه تنها در ونزوئلا بلکه در تمام جهان برای اجرای سیستم دفاعی کشور صورت گرفتند. مادورو ، دستور العمل هایی‌ را برای انجام این تمرینات داده که در نقشه های فرماندهی استراتژیکی عملیاتی نیروهای مسلح برنامه ریزی شده است. 
وزیر دفاع ونزوئلا افزود : نیروهای مسلح  به دلیل وقایعی که در ماه های اخیر و به طور خاص آنچه که مربوط به فرمان "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا است، اتفاق افتاده و در آن اوباما، مردم صلح جویی نظیر ونزوئلا را به عنوان یک تهدید فوق العاده برای امنیت آمریکا قلمداد کرد، نیاز به آمادگی دارند. 
پادرینو تصریح کرد: این امر نیروهای مسلح بولیواری را برای ادامه آموزش عملیاتی در آماده باش قرار داده است. هدف این تهدید ها چیز دیگری جز شکستن انقلاب بولیواری،  و شکستن اتحاد های استراتژیکی نیست.  وزیر دفاع ونزوئلا همچنین درخواست کرد که ملت به این تمرین های نظامی که به عنوان 'استقلال 2016 ' توصیف شده ا‌ند، بپیوندند.


آمریکا به دنبال آن است تا از طریق راهبرد نظامی یا استفاده از تاکتیک انقلاب مخملین ؛ یک دولت هوادار امپریالیسم در ونزوئلا به قدرت برسد و در این راستا اعتراضات عمومی را در این کشور طراحی و هدایت می کند.همچنین ونزوئلا شدیدا درگیر بحران های اقتصادی است و تلاش می کند بدهی های خود را جبران کند.  دولت ونزوئلا 7 / 1 میلیارد دلار از فلزات گرانبهای خود را در سه ماهه اول سال جاری میلادی فروخته تا بدهی‌های خود را پرداخت کند. ونزوئلا با بحرانی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و شدیدا در تامین سوخت و مواد غذایی مردم ونزوئلا در تنگناه قرار دارد.  براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، ذخایر طلای این عضو اوپک در یک سال گذشته یک‌سوم کاهش داشته و آنها در ماه مارس و فوریه بیش از 40 تن طلا فروخته‌اند. اکنون طلا حدود 70 درصد مجموعه ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد که به شدت کاهش یافته است.  ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در خود جا داده حال آنکه ضرر ناشی از سیاست های نفتی اوپک در سال های اخیر، درآمدهای دولت را کاهش و سطح تورم را به ۱۸۰ درصد رسانده است. سوال اینجاست که چرا ونزوئلا در پیکان هجمه‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد؟ چرا کشوری همچون کلمبیا در شرایط تهدید و اقدام نظامی نیست. در این زمینه باید گفت که کشوری همچون کلمبیا به عنوان متحد آمریکا شناخته می شود، اما ونزوئلا روابط دیپلماتیک مساعدی با ایالات متحده ندارد و همین موضوع پیش زمینه توطئه های "واشنگتن" علیه "کاراکاس" است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.