نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که اجرای کامل برجام ، به جامعه بین المللی اطمینان خاطر می دهد که مسیرهای بالقوه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای کاملا مسدود شده اند.

 برجام اطمینان خاطر می‌دهد که مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کاملا مسدود شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، "هنری انشر"  نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بیانیه ای را در نشست راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت های جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ( 2015 ) منتشر کرد.

سایت دفتر نمایندگی آمریکا در وین متن این بیانیه را در نشستی که روزهای ششم تا دهم ژوئن برگزار می شود، به شرح زیر منتشر کرد: آمریکا از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به سبب گزارش 27 مه خود در خصوص عمل کردن ایران به برجام تشکر می کند. ما از دبیرکل ، معاون مدیرکل در امور پادمان ها  و کارکنانشان به سبب عملکرد  فوق العاده آنها در انجام مسئولیت های خود در ایران، از جمله جلسه فنی که هفته گذشته برگزار شد تقدیر می کنیم.

ما از این تایید مدیر کل استقبال می کنیم که آژانس از روز اجرای برجام همچنان عمل کردن ایران به تعهدات هسته ای خود را زیر نظر دارد و  آن را راستی آزمایی می کند. عمل کردن کامل و مستمر ایران به برجام ، این امکان را فراهم خواهد کرد تا جامعه بین المللی به تدریج به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا کند.

آژانس از روز اجرای برجام که نقطه عطف تاریخی است، به نقش  مهم خود برای تایید عمل  کردن ایران به همه اقدامات خواسته شده مرتبط با برنامه هسته‌ای خود ادامه می دهد. شرکت کنندگان برجام ، شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس ، مسئولیت ویژه  نظارت بر این تعهدات هسته‌ای را به دبیرخانه آژانس سپرده‌اند. تداوم راستی آزمایی و نظارت آژانس بر این اقدامات، برای اطمینان از اینکه برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و صلح آمیز باقی می ماند ضروری است.

برجام ، مفصل و جامع است.ایران به منظور ایجاد و حفظ اعتماد جامعه بین المللی، باید به تمام اقدامات خواسته شده در مدت تعیین شده به طور کامل پایبند باشد. اجرای کامل برجام ، به جامعه بین المللی اطمینان خاطر می دهد که مسیرهای بالقوه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای کاملا مسدود شده اند.

اگر هر گونه نگرانی های هسته ای جدیدی در ایران از جمله هر گونه نگرانی جدید در مورد فعالیت های مربوط به ساخت سلاح بوجود بیاید، مهم است توجه داشته باشید  آژانس بین المللی انرژی اتمی اختیارات کامل خود را برای بررسی این نگرانی ها دارد.اقداماتی برای افزایش شفافیت و راستی آزمایی در ضمیمه برجام ذکر شده است. در عین حال ، این اقدامات جایگزین اختیارات فعلی آژانس  تحت موافقتنامه جامع پادمان ها و پروتکل الحاقی نمی شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند و باید هر گونه نگرانی جدید و موثق در خصوص فعالیت های هسته ای اعلام نشده یا ممنوعه را پیگیری کند. ما اطمینان کامل داریم آژانس این کار را انجام خواهد داد.

آمریکا با همه کشورهای عضو همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود آژانس منابع لازم را برای انجام مسئولیت های مهم خود در ایران در تمام مدت اجرای برجام در اختیار دارد. ما از  قول های متعدد حمایت مالی از تلاش های آژانس در خصوص نظارت بر برجام استقبال می کنیم. ما همچنین از شورای حکام به سبب رسیدن به اجماع نظر در مورد یکپارچه سازی هزینه های راستی آزمایی مناسب در بودجه عادی قدردانی می کنیم. بودجه‌های مسئولیت‌های جدید در ایران باید به شیوه ای پایدار و بدون ایجاد اختلال در دیگر کارهای ضروری آژانس در سطح جهان در زمینه پادمان ها، امنیت، ایمنی و استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای تامین شود.

با توجه به این اظهار نظر ها ، آمریکا به گزارش مدیرکل مندرج در سند GOV/2016/23 توجه و درخواست می کند این گزارش به صورت عمومی منتشر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.