قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی : خورهای شهر بندرعباس(رودهای جاری درون شهر و متصل به دریا) مدتی است که با مشکلات زیست محیطی مواجهند، به طوری که کارشناسان در این خصوص اعلام خطر کرده و معتقدند که برای رهایی از این وضعیت باید برنامه ریزی‌های جدی از سوی مسؤولان صورت گیرد.

   بهسازی خورهای بندرعباس؛  یک گام پیش، دو گام پس

یک عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه خورهای اطراف شهر بندرعباس همواره با مشکلاتی رو به رو بوده اند، می گوید: چه پیش از تشکیل شورای شهر و چه پس از تشکیل شورا، تلاش‌ها برای ساماندهی خورهای بندرعباس نتیجه ای در برنداشته است.

 ورود پساب و فاضلاب به خورها
دکتر صمد حمزه ای با اشاره به اینکه ورود فاضلاب و پساب‌های خانگی و صنعتی از مهم‌ترین علل این پدیده است، خاطرنشان می کند: ساخت موج شکن‌های خارج از ضابطه، ساماندهی نشدن خورها، پیشروی نامناسب خشکی در دریا، تخلیه سوخت قاچاق در دریا، حوادث دریایی، تخلیه مواد صنعتی و شیمیایی و تخلیه آب نامتوازن نفتکش‌ها و دفع فضولات و مواد سوختنی موتورخانه کشتی‌های بازرگانی از دیگر عوامل این بحران زیست محیطی است.
این دکترای فیزیک دریا با اشاره به وضعیت اسفبار ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس، می افزاید: در شهر بندرعباس نزدیک به 60درصد فاضلاب مستقیم به دریا وارد می شود که از این حیث روزانه افزون بر 2300مترمکعب فاضلاب از طریق خورها به دریا می ریزد.
وی ناکارآمدی سیستم تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس و وجود برخی عناصر غیرمجاز را که سبب استفاده نشدن در آبیاری فضای سبز می شود، از دیگر مشکلات فاضلاب شهری می داند و می افزاید: وجود صنایع و کارخانه‌ها و توجه نکردن به زیست دریا، تغییر الگوهای جریان جزر و مد در ساحل، از بین رفتن و تضعیف جریان کرانه ای به عنوان مهم‌ترین عامل اختلاط آب‌های ساحلی با آب‌های دور از ساحل مطرح است و تغییر شکل خط ساحلی و برهم خوردن توازن در ساحل، تبدیل ساحل بندرعباس از شرق به غرب به یک ساحل گلی چسبناک و از بین رفتن موجودات منحصر به فرد در خلیج فارس از دیگر مشکلات عمده ورود فاضلاب‌ها به دریاست.

 تبدیل آب‌های ساحلی بندرعباس به گنداب
به گزارش ایسنا، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان هرمزگان تبدیل شدن خورها به یک تهدید جدی به جای فرصت را امری خطرناک اعلام می کند و
می گوید: این خورها اکنون محل تجمع حیوانات موذی و حشراتی است که سبب انتقال بیماری می شود. همچنین زشت شدن شکل ساحل و مبلمان شهری و افزایش خطرات محیطی در مواقعی مانند طوفان و سیل از دیگر خطراتی است که امروزه در خورهای بندرعباس دیده می شود.
وی با تأکید بر اینکه مسؤولان در این خصوص باید برنامه ریزی جدی را در دستور کار خود قرار دهند،
می افزاید: تبدیل شدن آب‌های ساحلی بندرعباس به گنداب و مرداب، رشد گونه‌های خطرناک سیانو باکتری، جلبک و رخدادهایی مانند کشند قرمز، مرگ و میر آبزیان و افزایش بیماری‌های پوستی از معضلاتی است که امروزه شاهد آن در سواحل بندرعباس هستیم.
عضو دیگر شورای شهر بندرعباس نیز با بیان اینکه کارهای زیادی در شهر بندرعباس انجام شده که بدون مطالعه بوده است، می گوید: در بندرعباس ابتدا کارها انجام می‌شود و سپس که به بن بست رسیدند، مدیران به مطالعه در کار یا پروژه فکر می کنند که این خود یک نقص بزرگ است.
پرویز سالاری با بیان اینکه در سال 90 دو خور شیلات و گورسوزان برای ساماندهی به شهرداری بندرعباس و آب منطقه ای واگذار شد، تصریح می کند: بحث خور شیلات قرار است در هفته دولت به بهره برداری برسد، اما در مورد خور گورسوزان باید پرسید، وزارت نیرو که از پردرآمدترین وزارتخانه‌ها در استان هرمزگان است، تاکنون چه اقدام‌هایی برای پیشرفت و اتمام آن انجام داده است.

 خورها محل انباشت زباله شده اند
رئيس پیشین بخش تحقيقات حفاظت سواحل و عضو مركز تحقيقات حفاظت خاك و آبخيزداري کشور نیز می گوید: خورها ظرفیت مناسبی هستند که باید بیشترین استفاده از آن‌ها صورت بگیرد، نه آنکه تنها به محل انباشت زباله تبدیل شوند.
دكتر علي كرمي خانيكي با اشاره به اینکه خورها پیشروی آب دریا در خشکی هستند، می افزاید: خورها امکان لایروبی دارند، اما تخلیه آن مهم است، زیرا در بندرعباس پس از لایروبی و تخلیه رسوبات، ریزدانه‌ها با جزر و مد باز می گردند که این به دلیل  کارشناسی نشدن مطالعات وطرح‌ها بوده است.
وی با بیان اینکه ساخت تفرجگاه، انتقال آب سطحی در مواقع سیلاب‌ها به دریا، کنترل آلودگی و ایجاد مسیر عبور و مرور قایق‌ها در خورها از فرآیندهایی است که امکان اجرای آن در بندرعباس وجود دارد، می افزاید: در زمینه اجرای بهسازی خورها باید ترس را کنار گذاشت و یک بار برای همیشه با برنامه ریزی و مطالعه مناسب پیش رفت تا به نتیجه مناسب دست یافت.
وی می گوید: 5800 کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد و اینکه برخی آقایان در این جلسات می گویند که باید از دریا ترسید و به آن دست نزد، جمله ای خنده دار و البته تأسف بار است! این مدرس رشته فیزیک دریا می افزاید: چرا نباید از ظرفیت دریا استفاده کرد، در تهران برای استفاده از منابع آبی تا عمق 10 متر حفاری می شود، اما در بندرعباس برای حفاری تا دو متر ترس وجود دارد!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.