وقتی ایران تهدید به بستن تنگه هرمز می کند، ممکن است در ابتدا آن را چندان جدی نگیریم. اما باید این تهدید که مسئولان ایرانی بارها آن را تکرار کرده اند را بیش از آنچه به نظر می رسد جدی گرفت.

ایران چگونه تنگه ی هرمز را خواهد بست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از انتخاب، یواس نیوز نوشت: وقتی ایران تهدید به بستن تنگه هرمز می کند، ممکن است در ابتدا آن را چندان جدی نگیریم. اما باید این تهدید که مسئولان ایرانی بارها آن را تکرار کرده اند را بیش از آنچه به نظر می رسد جدی گرفت.

همین ماه گذشته سردار سلامی، معاون فرماندهی سپاه پاسداران، اعلام کرد نیروهای ایرانی در صورت تهدید آمریکا تنگه هرمز را خواهند بست. او گفت: «اگر آمریکایی ها و متحدان منطقه ای آن بخواهند از تنگه هرمز عبور کنند و ما را تهدید کنند، ما اجازه هیچ ورودی را نمی دهیم».

این آخرین مورد از مجموعه تهدیدهای آشکار و پنهان ایران درباره تنگه هرمز بود. در طول رزمایش پیامبر اکرم 9 در ایران در فوریه 2015 یک نمونه ساختگی از ناوهواپیمابر آمریکایی مورد اصابت موشک ها قرار گرفت تا آن که در پایان منفجر شد. دریادار علی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه در این باره گفت: «ناوهای هواپیمابر آمریکایی محل بزرگی برای ذخیره تسلیحات و مهمات هستند و در آن ها انواع موشک، راکت، اژدر و چیزهای دیگر انبار می شود».

پس از آن در دسامبر گذشته ایران چند آزمایش موشکی نزدیک ناوهای نظامی آمریکا و کشتی های تجاری در تنگه هرمز انجام داد. و در ماه ژانویه به یک کشتی جنگی آمریکایی هشدار داده شد به محل آزمایش موشکی ایران در این منطقه نزدیک نشود. ایران همچنین یک پهپاد بدون سرنشین را بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکایی به پرواز در آورد، و گفت در حال آزمایش پهپادهای انتحاری است که می تواند برای حمله به کشتی های آمریکایی استفاده شوند.

به نظر می رسد ایران با مشاهده ضعف دولت اوباما و پیروزی آشکار دیپلماسی تهران در توافق هسته ای جسورتر از قبل شده است. این معامله یک سویه هیچ یک از انتظارات آمریکا در نشان دادن حسن نیت از سوی ایران را برآورده نکرده است. رهبر ایران در سخنرانی جمعه گذشته خود گفت، با آمریکا درباره مسائل منطقه ای همکاری نمی کنیم. ... اهداف آن ها در منطقه 180 درجه با ایران فرق می کند.

و حالا به مسئله هرمز بر می گردیم. کشتی هایی که از تنگه هرمز می گذرند یک سوم نفتی که از راه دریایی تجارت می شود را با خود حمل می کنند، پس می توان این را در نظر داشت که ایران بخواهد با این تهدیدها روی بالا بردن قیمت نفت فشار وارد کند. با این حال، احتمال بیشتر آن است که ایران با جسارتی که پس از توافق هسته ای پیدا کرده، بر هدف راهبردی قدیمی خود تاکید داشته باشد که آمریکا را وادار به بیرون رفتن از این منطقه کند. شاید تهدید ایران درباره تنگه هرمز جدی به نظر نیاید، اما می تواند روزی عملی شود. این یک اشتباه است که فکر کنیم ایران اگر می توانست کنترل این گلوگاه مهم نفتی را به دست نمی گرفت.

در این زمان شاید ایران توان نظامی لازم برای تحمیل این خواسته را نداشته باشد، اما به اندازه کافی توان دارد که بخواهد زمینه ساز بحرانی شود که تصویر تسلط ناوهای آمریکا را شدیدا خدشه دار کند. در رزمایش "چالش هزاره" در سال 2002، بر اساس سناریوی بستن تنگه هرمز، آمریکا صدمات شبیه سازی شده بسیاری را متحمل شد، که شامل یک ناو هواپیمابر و 10 رزمناو بود. از آن زمان تا کنون قابلیت های نظامی آمریکا در خلیج فارس کاهش یافته، و آمریکا با فشار بین المللی از سوی روسیه و چین مواجه است. در یک زمان در یک مکان بالاخره نیروهای آمریکایی در بوته آزمایش قرار می گیرند.

علاوه بر موضوع قابلیت ها، این مورد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که آیا کاخ سفید واکنش سختی به بحران تنگه هرمز نشان خواهد داد. شاید رئیس جمهوری غیر از اوباما که نخواهد رضایت رهبران ایران را حفظ کند، اقدامات لازم برای جلوگیری از بالا گرفتن بحران را صورت ندهد. آمریکا نمی تواند از متحدان سنیش در منطقه انتظار همکاری داشته باشد، زیرا نه دارای توان نظامی کافی برای رویارویی با ایران هستند و نه به آمریکا اعتماد کافی برای حمایت از خود را دارند. و در صورت موفقیت آمیز بودن حملات موشک های ایران و خسارت سنگین نیروی دریایی آمریکا، کاخ سفید گریزان از خطر سراسیمه می شود و دیپلمات های خود را به ژنو می فرستد تا راه حلی دیپلماتیک برای حل این بحران پیدا کند.

به زبان دیگر، ایران پیروز می شود.

نویسنده: جیمز رابینز، عضو ارشد امور امنیت ملی در شورای سیاست خارجی آمریکایی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.