'مارینا ماهاتیر' دختر 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق و معمار مالزی نوین بار دیگر از نفوذ فرهنگی عربی در این کشور جنوب شرق آسیا انتقاد کرد و گفت: تمام مالزیایی ها باید بسیار نگران جریان فرهنگ عربی که در حال تسخیر فرهنگ مالزیایی است، باشند.

ابراز تاسف فرزند 'ماهاتیر محمد' از روند عربی سازی مالزی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دختر ماهاتیر محمد که به عنوان یک فعال اجتماعی، وبلاگر و روزنامه ‌نگار در مالزی فعالیت می کند روز شنبه گفت که معتقد است نگرش غالب مالایی ها اینگونه است که اگر چیزی از خاورمیانه بیاید کاملا درست است.
وی این پدیده را نوعی استعمار توصیف و خواستار نگرانی مالزیایی ها از جریان غالب شدن فرهنگ عربی بر فرهنگ مالایی شد و گفت: این مساله بسیار بزرگی است و تنها به طرز لباس پوشیدن محدود نمی شود، بلکه یک طرز فکر است.
وی در مصاحبه ای با نشریه 'گلوب جنوب شرق آسیا' گفت: از زمانی که مساله را مطرح کرده است برخی افراد پرسیده اند که این چه اشکالی دارد، زیرا مالزیایی ها همیشه ارزش های مختلف را جذب فرهنگ خود کرده اند.
بزرگترین فرزند ماهاتیر محمد افزود: بله این درست است. ما به شکل طبیعی ارزش های فرهنگی را جذب می کنیم، اما این روزها انگار فرهنگ عربی به ما دارد تحمیل می شود.
وی گفت: فشار زیادی وجود دارد. مالزی واقعا جای خنده داری است، اینجا مثل خیلی از کشورهای مسلمان نیست، اینجا زنان تحصیلکرده هستند و پست های بالایی را می گیرند، ولی این ذهنیت بخصوص بین مردان هنوز وجود دارد که جایگاه زن پایین تر است.
مارینا ماهاتیر در پاسخ به سوالی در مورد 'جنبش نجات مالزی' یا 'جنبش مردمی' که توسط پدرش به عنوان نخست وزیر اسبق و معمار مالزی نوین علیه 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر کنونی رهبری می شود، گفت: فکر می کنم اتفاق و دستاورد خوبی است. با نگاه کردن به صف بندی ها متوجه می شوید کنار هم آوردن این تعداد دشمنان سیاسی با نظرات مختلف و مجبور شدن به رعایت برابری و احترام به یکدیگر اتفاق خوبی است.
وی معتقد است: سیاست در مالزی خلاصه شده در اینکه من درست می گویم و طرف مقابل شیطان است. اما این که شرکت کننده های این جنبش به حرف مخالفان خود گوش می دهند و با خود می گویند آن طرف هم حرف های منطقی می زند خوب است. این نوید یک چشم انداز وسیع تر سیاسی را می دهد که دستاورد بسیار بزرگی است.
کارینا ماهاتیر در مورد تجمعات گروه 'برسیح' که تاکنون سه بار برگزار شده و گروهی خواستار انتخابات عادلانه و آزاد می شوند، گفت: مالزیایی ها واقعا زندگی خوبی داشته اند، و این روند آنها را بسیار مغرور کرده بود. اکنون همه چیز به میل از دست ندادن زندگی خوب ختم می شود.
وی در مورد عقاید ماهاتیر محمد به عنوان فردی که بیش از دو دهه نخست وزیر مالزی بوده است، گفت: من مدام به مردم می گویم مسئول روابط عمومی پدرم نیستم، او خودش به خوبی می تواند از خود مراقب کند، ما عقاید متفاوت بسیاری داریم.
'مارینا ماهاتیر' با توجه به نفوذ بسیار فرهنگ عربی در مالزی در مقابل این نفوذ فرهنگی موضع می گیرد پیش از این نیز اهدای کمک مالی عربستان سعودی به نخست وزیر مالزی و رهبر حزب حاکم 'آمنو' که به حساب شخصی اش واریز شد را در حالی که ریاض در حال ورشکستگی مالی و کسر بودجه است، مورد سئوال قرار داده بود.
وی به عنوان یک فعال اجتماعی ضد عربی سازی این کشور جنوب شرق آسیا این سئوال را مطرح کرد: اگر عربستان در حال اهدای پول است، چرا این کشور چنین کمک های مالی سخاوتمندانه ای را در اختیار افراد دیگر نمی گذارد؟
دختر ماهاتیر محمد معتقد است حرکت این کشور جنوب شرق آسیا به سمت افراط گرایی است و تغییر لباس مردم و استفاده از لباس های عربی، نشانه ای از این افراط گرایی است.
وی اخیرا با اشاره به تلاش برای اجرای برخی قوانین مانند عربستان در مالزی، گفته بود: نمی خواهم در کشوری زندگی کنم که شرایطی مانند عربستان داشته باشد.
'دنیس ایگنانتیوس' یک دیپلمات ارشد بازنشسته مالزی نیز پیش از این با اشاره به تلاش های مختلف عربستان در بخش های تربیت افراطیون نظامی و معلمان و اساتید متعصب وهابی، تاکید کرده بود چیزی که تاکنون در منطقه جنوب شرقی آسیا آشکار نشده است روند تدریجی عربستانی سازی این منطقه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.