شاید آن روز برای اردوغان وعده داده باشند که سقوط سوریه، ایران را به عنوان قوی ترین رقیب منطقه ای ترکیه تضعیف خواهد کرد و او می تواند رهبری منطقه را بر عهده بگیرد. اشتباه اردوغان و مشاورانش این بوده که تنها آغاز پروژه را دیده اند و امروز که تحولات سوریه به مراحل جدی تر رسیده، اصل نقشه بیشتر خود را نشان می دهد.

ابر پروژه تجزیه منطقه، چگونه نوعثمانی‌گرایی"اردوغان"را می‌بلعد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری جهان، آمریکایی ها روابط خود با کردهای سوریه را کاملا هدفمند و سازمان یافته کرده اند. بخشی از گروه های کرد عملا به پیاده نظام آمریکا در سوریه برای اعلام خود مختاری و نهایتا تجزیه سوریه تبدیل شده اند. آمریکایی ها چند صد نفر به شمال سوریه برای هدایت نیروهای کرد فرستاده اند. ضمن اینکه مقامات آمریکا تلاش می کنند با همیاری کردها عدم حضور زمینی خود در مبارزه با داعش را نیز پوشش دهند. این در حالیست که همکاری نظامی آمریکا و کردها بگونه ای تقویت شده که آنها عملیات مشترک برای تصرف الرقه به عنوان پایتخت داعش در سوریه نیز آغاز کرده اند. تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی از نیروهای ویژه آمریکایی در روستای المتراس در شمال شهر رقه این گزارش ها را تایید کرده اند. نکته قابل توجه در تصاویر این است که برخی از نظامیان آمریکایی روی یونیفرم نظامی خود شعار "یگان های حمایت کرد" را برای همبستگی خود با کردها در سوریه نصب کرده بودند.

اما از این طرف روابط دولت اردوغان با کردها چه در داخل و چه در خارج ترکیه، خصوصا با کردهای سوری خوب نیست. در داخل دولت اردوغان اقدامات نظامی زیادی علیه کردها به بهانه اقدامات تروریستی و همچنین اقدامات تجزیه طلبانه انجام داده است. در سوریه نیز اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در میان کردهای سوریه یک چهره منفور است. زیرا دولت اردوغان هم در خصوص پناهندگان کرد سوری بدرفتاری های زیادی انجام داده است و هم در زمان تحولات کوبانی، دولت ترکیه کمکی به کردها نه تنها نکرد بلکه با تعلل های خود سبب ضربات سنگین جانی و انسانی به کردها شد. از طرفی دیگر مقامات ترک اعلام خودمختاری کردها در سوریه را زمینه ساز تجزیه سرزمینی کردها از ترکیه در دولت مرکزی می دانند. به همین دلیل در مسئله کردها، مقامات ترکیه، آنها را چالش امنیت ملی خود می دانند و حاضر به کوتاه آمدن نیستند.

با این وجود روابط اخیر آمریکا با کردهای سوریه سبب نگرانی های دولت اردوغان شده است. موضوعی که می تواند حتی به چالشی سنگین در روابط دو کشور نیز تبدیل شود.

همچنانکه، وزیر امور خارجه ترکیه همکاری نیروهای ویژه آمریکایی با نیروهای کُرد در شمال سوریه را "منافقانه" توصیف کرد.

این در حالیست که آمریکایی ها نیروهای کرد را مانعی در مقابل داعش می دانند ولی ترکیه همین نیروها را در لیست گروه های تروریستی خود قرار داده است.

همچنین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با تروریستی خواندن حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) سوریه، از آمریکا به علت حمایت از این حزب انتقاد کرد.

اردوغان در این باره گفت: به آمریکا می‌گویم که شما در موقعیت اشتباهی ایستاده‌اید و ما اسناد بسیاری مبنی بر تروریستی بودند PYD داریم.

او همچنین گفت: به کشورهای عضو ناتو نیز می‌گویم که برخی اعضای ناتو سربازان خود را برای جنگ در سوریه در کنار سازمان‌های تروریستی اعزام کرده‌اند.

اما با وجود انتقادات مقامات ترک،  «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است «ما به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.»

به همین منظور «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد، آنکارا به واشنگتن پیشنهاد کرده است عملیات ویژه مشترک علیه گروه‌های تروریستی در سوریه صورت دهند ولی بدون مشارکت شبه‌نظامیان کُرد.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «باید نیروهای‌مان را جمع کنیم. آنها (آمریکایی‌ها) نیروهای ویژه دارند و ما نیز نیروهای ویژه داریم. ما می‌گوییم بله باید جبهه‌ای جدید باز شود ولی نه مشارکت حزب اتحاد دموکراتیک.»

اما ظاهرا آمریکایی ها به این مطالبات پاسخ مثبتی نمی دهند و  کار و پروژه خودشان را پیش می برند.

به همین دلیل«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در انتقادی تلویحی از آمریکا، گفت: پروژه خطرناکی در حال اجرا در جنوب ما (شمال سوریه) است، متاسفانه پشت اجرای این پروژه‌ها طرف‌هایی (بدون ذکر نام) هستند، که دوست ما به نظر می‌رسد.

اردوغان، که این سخنان را طی سخنانی در مراسم افطاری در استانبول ایراد می‌کرد، خطاب به برخی از طرف‌ها گفت: «برخی از این کشورهای دوست به حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) به بهانه مبارزه آنها با داعش اقرار می‌کنند. النصره را به عنوان گروه تروریستی قبول دارید. پس چرا النصره که با داعش درحال نبرد است را دوست خود نمی‌دانید؟ از نظر ما تروریست بد و خوب وجود ندارد و همه آن‌ها پلید و بد هستند.

اما در حقیقت این تقابل و رویارویی دو طرح بزرگ در خاورمیانه محسوب می شود. طرح اردوغان که سیاست راهبردی نوعثمانی گری را در پیش گرفته بود و می خواست با تسلط کامل بر سوریه زمینه های اولین پایه حکومت جدید عثمانی را در منطقه بنا کند، اما اینک در مقابل ابرپروژه آمریکا در منطقه است که می گوید طرح تجزیه منطقه و کشورهای بزرگ اسلامی همانند، ایران، ترکیه، مصر، عراق و عربستان باید از سوریه رقم بخورد.

اردوغان که از متحدین آمریکا محسوب می شود و کشورش تنها کشور مسلمان عضو ناتو است، از زمانی که تمام توانش را برای نابودی دولت سوریه بکار بست، ظاهرا نمی دانست که قرار است خود به بخشی از پروژه آمریکا تبدیل بشود که دامن ترکیه را نیز دیر یا زود خواهد گرفت.

شاید آن روز به اردوغان وعده داده باشند که سقوط سوریه، ایران را به عنوان قوی ترین رقیب منطقه ای ترکیه تضعیف خواهد کرد و او می تواند رهبری منطقه را بر عهده بگیرد. اشتباه اردوغان و مشاورانش این بوده که تنها آغاز پروژه را دیده اند و امروز که تحولات سوریه به مراحل جدی تر رسیده، اصل نقشه بیشتر خود را نشان می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.