۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
کد خبر: 391750

حسن هانی زاده

کشکول سیاسی بن سلمان در سفر به آمریکا

محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع رژیم آل سعود در سفر به واشنگتن با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.
این سفر به دلیل تحولات اخیر منطقه و شکست طرح‌های نظامی و سیاسی رژیم آل سعود در سوریه، یمن وعراق وافزایش فشار افکار عمومی علیه کاخ سفید به دلیل پشتیبانی از رژیم کودک کش سعودی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
عربستان پس از کشتار فجیع کودکان یمنی و جنایات گروهک‌های تروریستی وابسته به عربستان علیه مردم سوریه بشدت دچار انزوای سیاسی شده است.
قرار دادن نام عربستان در فهرست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان و سپس حذف نام این رژیم هزینه‌های سیاسی واعتباری بالایی برای آمریکا و سازمان ملل به همراه داشته است.
همچنین اقدام اخیر برخی از اعضای کنگره آمریکا برای انتشار اسناد محرمانه کمیته بررسی حادثه 11 سپتامبر 2001 که در آن نقش رژیم عربستان در پشتیبانی از القاعده کاملاً بیان شده، نگرانی‌هایی در میان خاندان سعودی بر انگیخته است.
انتقاد اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از ساختار سیاسی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان به دلیل نبود دموکراسی در این کشورها شکاف میان ریاض و واشنگتن را عمیق تر کرده است.
از سوی دیگر، آمریکا بشدت از سیاست‌های رژیم آل سعود در یمن وسوریه خشمگین است زیرا ادامه بحران سوریه جامعه جهانی ونیز آمریکا را بشدت نگران کرده است .
احتمال گسترش بحران سوریه در جهان موجب شده که واشنگتن درصدد باشد بدون مشورت با عربستان بحران سوریه را بر اساس نقشه راه خود مهار کند.
واشنگتن بارها مراتب نگرانی خود را در خصوص ارسال کمک لجستیکی و مالی از سوی عربستان به گروهک‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و جیش الاسلام به ریاض ابلاغ کرده است.
از نظر آمریکا، عربستان بدون توجه به پیامدهای ادامه بحران سوریه کمک مالی در اختیار گروهک‌های تروریستی سوریه قرار می‌دهد و این امر ممکن است، شرایط این کشور را پیچیده تر کند.
موضوع دیگری که نگرانی ریاض را بر انگیخته مسأله حل موضوع هسته ای ایران با کشورهای 1+5 است که ریاض بشدت از رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نگران است.
افزایش نفوذ ایران در منطقه و تقویت جایگاه مقاومت اسلامی در خاورمیانه بخشی از کشکول سیاسی جانشین ولیعهد عربستان در سفر به آمریکا را تشکیل می‌دهد.
اما آنچه در این سفر برای محمد بن سلمان مهم است موضوع آینده سیاسی عربستان و ضرورت موافقت واشنگتن با جانشینی وی در صورت فوت ملک سلمان بن عبدالعزیز است.
از آنجایی که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بشدت دچار بیماری آلزایمر شده و احتمال مرگ وی زیاد است، بنابراین محمد بن سلمان خارج از عرف اجتماعی موجود در پیکره رژیم آل سعود، تلاش دارد تا اهرم‌های قدرت را پس از مرگ پدر در دست بگیرد.
از این رو، محمد بن سلمان طرح 2030 را با مشورت کاخ سفید به عنوان نقشه راه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عربستان در 14 سال آینده ارایه داده و انتظار دارد که واشنگتن با این طرح موافقت کند.
بنابراین این سفر در ترسیم افق روابط واشنگتن و ریاض در یک چشم انداز 15 ساله مؤثر خواهد بود اما انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در شکل گیری نهایی پازل‌های روابط دو کشور کاملاً تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.