سیدطالب طاهری کارآفرین موفق خرمشهری تولید کننده گلاب و انواع عرق های گیاهی، این روزها به جای مسافرکشی، خود کارآفرینی شده که زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده است.

کارآفرینی به جای مسافرکشی؛ تولید سالانه ۲۰ هزار لیتر عرقیات گیاهی در خرمشهر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،بیشتر مردم دنبال کار می گردند چه آنها که اصلا شغلی ندارند و چه آنها که به فکر کسب و کار بهتر و پردرآمدتری هستند اما هر دو گروه بیشتر پشت میز نشستن و داشتن شغل دولتی را مطمئن و مطلوب می دانند برای همین شاید حتی به فکر کارآفرینی و تولید شغل آن هم با سرمایه ای نه چندان کلان نیفتند. 
برخی شغل ها پیش از آن که نیازمند پول باشد، دانش و مهارت می خواهد و البته قدری همت. تولید اسانس های گیاهی از این دسته مشاغل است؛ شغلی که با وجود یک کاربر ماهر ایجاد می شود و به سوددهی می رسد. 
عرقیات گیاهی از پرطرفدارترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است و در ایران ده ها نوع گیاه وجود دارد که عرق گیری شده و به صورت طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
عرقیات طبی، اسانس های گیاهی یا داروهای معطری هستند که به آب اضافه می شود و می‌تواند گیرنده‌های عصبی بویایی را تحریک کرده و بر روند ساخته شدن هورمون ها، درجه حرارت و سوخت و ساز بدن، سطح هورمون‌های استرس و جنسی، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی تاثیر بگذارند. 
عرقیات گیاهی از نسبتی تنگاتنگ با طب سنتی و بومی کشورمان برخوردار است و به همین دلیل همزمان با افزایش میل مردم به طب سنتی، مصرف عرقیات گیاهی نیز در کشور رو به افزایش گذاشته است. 
به طور متوسط هر لیتر گلاب با کیفیت عالی در بازار به قیمت 100 هزار ریال فروخته می شود ضمن اینکه تفاله باقیمانده برخی گیاهان نظیر گل محمدی نیز می تواند به مصرف صنایع مربا سازی برسد پس با راه اندازی چنین شغلی می توان با یک تیر، چند نشان زد. 
سیدطالب طاهری از تولید کنندگان موفق عرقیات گیاهی در روستای 'شنه ' خرمشهر استان خوزستان است. 
این کارآفرین که سال 1381 قصد داشت تا با خرید خودرو، مسافر کشی کند، این روزها با راه اندازی کسب و کار، اعتباری در بازار به دست آورده و پس از سه سال تلاش، کارگاه بزرگ تولید عرقیات گیاهی راه اندازی کرده و برای 6 نفر اشتغالزایی کند. 
این فعال عرصه تولید در خصوص نحوه آشنایی خود با عرصه تولید عرقیات گیاهی این گونه توضیح می دهد: 
سال 1381 برای خرید خودروی پیکان و مسافرکشی با سرمایه 17 میلیون ریالی عازم شیراز شدم، در آن شهر با توصیه یکی از دوستان و با توجه به آشنایی تجربی با صنعت گلابگیری و تولید عرق 'طارونه' از پوست نخل خرما، آن سرمایه را به سفارش دیگ بخار در صنعت تولید عرقیات اختصاص دادم. 
تولید عرق طارونه از پوست محصول نخل خرما تهیه می شود و اهالی محلی در آبادان و خرمشهر از آن به عنوان یک نوشیدنی همراه با آب آشامیدنی استفاده می کنند. 
با خرید بشکه های ذخیره مایع و سپس گسترش کارگاه و دریافت وام 150 میلیون ریالی از سازمان بسیج سازندگی توانستم شغل آبرومندی دست و پا کرده و گامی در عرصه تولید بردارم. 
این جوان که پیش از این کارمند فنی مخابرات بوده با داشتن سرمایه اندک و ایده و خلاقیت، با راه اندازی کارگاه تولید عرقیات گیاهی ماهانه بیش از 20 میلیون ریال درآمد کسب کرده و توانسته دو نفر از افراد بیکار روستای شنه از توابع خرمشهر را به صورت دائمی مشغول به کار کند. 
سیدطالب طاهری این روزها به تولید گلاب و انواع عرقیات گیاهی نظیر عرق طارونه، نعنا، خارشتر، شیرین بیان، زیره، رازیانه، کاسنی، شوید، گشنیز می پردازد. 
وی گفت:از سال 1381 تا 1386 تنها عرق طارونه تهیه می کردم و تنها یک مشتری برای خرید محصول داشتم ولی پس از آن، با بازاریابی محصول، مشتریان بیشتری برای خرید محصول اضافه شدند و هم اینک علاوه بر عرق طارونه عرق انواع گیاهان بویژه گیاهان محلی از جمله شیرین بیان، شویت، نعناع نیز تولید می کنم. 
طاهری اظهارکرد: ابتدا کارگاه کوچکی را راه اندازی کرده و با دریافت تسهیلات 150 میلیون ریال از محل صندوق توسعه کارآفرینی با معرفی نامه بسیج، کارگاه خود را تجهیز و به 300 مترمربع رساندم. 
این کارآفرین، بیشتر فروش محصولات تولیدی خود را بازارهای آبادان، خرمشهر، شهر بندر امام خمینی(ره) و هندیجان عنوان کرد و گفت:برای توسعه کار و فروش در شهرهای مختلف نیاز به بازاریابی و برخی مجوزها دارم. 
وی با اشاره به روش تهیه عرق طارونه گفت:عرق طارونه از اواخر اسفند تا 25 فروردین موقع تلقیح 'گرده افشانی'نخلستان های، از جمع آوری پوست مورد نیاز محصول تهیه می شود و پس از عرق گیری، محصول باید بین 25 تا 30 روز در فضای مناسب ذخیره سازی شود تا قوام یابد و پس از آن آماده فروش می شود. 
طاهری هزینه پارسال کارگاه خود را 420 میلیون ریال عنوان کرد و افزود:امسال تاکنون از یک تن و 47 کیلوگرم گل محمدی، دو هزار و 600 لیتر گلاب تهیه شد و در مجموع سالانه 20 هزار لیتر تولید دارم. 
*** نیازهای این فعال اقتصادی برای توسعه و تجهیز کارگاه: 
سیدمحمد طاهری تهیه یک دستگاه بسته بندی با رول خاص به قیمت 120 میلیون ریال، دستگاه اسانس گیری به قیمت 10میلیون ریال و یک دستگاه پرس برای آبغوره و یک دستگاه خودرو یخچال دار برای نقل و انتقال گل و گلاب و آبلیمو و آبغوره را از ملزومات راه اندازی چنین کارگاهی عنوان کرد. 
وی افزود: در صورت توسعه کارگاه امکان جذب پنج کارکر جدید در کارگاه فراهم می شود. 
کارگاه تولید عرقیجات سیدمحمد طاهری در روستای شنه نهر 11 از توابع شهرستان خرمشهر قرار دارد و سالانه 20هزار لیتر انواع عرقیات گیاهی در بسته بندی 1.5 لیتری، دو لیتری، چهارلیتری و 20 لیتری تولید می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.