قدس آنلاین/ ایلام/ غلامرضا محمدمرادی: شهر ایلام بعنوان مرکز این استان، یکی از شهرهای کم جمعیت کشور است که چندین خیابان، میدان و بلوار خرد و ریز را در دل خود جای داده است.

" قُرِق" برخی میادین و بلوارها در ایلام!+ تصاویر

اگر گشت و گذاری کوتاه در این شهر داشته باشید، به خوبی مشاهده خواهید کرد که در برخی محلات و مناطق شهر، عمران شهری چندان مناسب و چشمگیری به سرانجام نرسیده است و نخاله و زباله، فرسودگی موزائیک فرش ها، چاله چوله و دست اندازهای طبیعی و مصنوعی، آسفالت نامناسب، گندیدگی جداول، سد معبرها و...، بیش از هر طراوت و زیبایی دیگری، در این شهر خودنمایی می کنند.

* انتقاد امام جمعه ایلام از نامناسب بودن ورودی ها و انباشت زباله ها!

برای ورود به این شهر، سه مسیر( شمال، غرب و جنوب ) ترسیم شده است که متأسفانه این ورودی ها که پیشانی شهر هستند، چندان جذابیت و دلربایی ندارند و نه از نقش و نگار خبری هست و نه از اِلمان هنری و نه از پرچم های رنگارنگ و نه از گل و بلبل.!! اگر مسافر و رهگذری برای اولین بار گذرش به این ورودی ها بیفتد، احتمال خواهد داد که راه را اشتباه آمده است چرا که این نوع ورودی های ناموزون و چندش آور با ورودی های یک شهر و مرکز استان هیچ همخوانی ندارد.

آزاردهندگی، خرابی و نامناسب بودن ورودی های این شهر و انباشت نخاله و زباله ها به حدی آزار دهنده است که حجت الاسلام لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در خطبه های نماز جمعه، این موضوع را صراحتاً به مسؤلان ذیربط تذکر داد و اعلام نمود" متاسفانه ورودی های ایلام که محل تردد زائران اربعین است مملو از زباله و نخاله شده و این موضوع بسیار آزار دهنده است. از مسؤلین مربوطه می خواهم که هر چه سریعتر نسبت به این امر اهتمام داشته و به رفع این معضل اقدام نمایند. "

* این رشته سر درازی دارد!

استانداران و شهرداران زیادی برای ترمیم، بهسازی و زیباسازی ورودی ها و فضاهای مختلف این شهر مرثیه ها خواندند و شعارها سردادند و اما بعد از مدت کوتاهی، همه چیز به دست فراموشی سپرده شد و تا جائی که واکنش تند معاون اول رئیس جمهور  دولت قبل را نیز به همراه داشت و وی در جلسه شورای اداری استان که در سالن فنی و حرفه ای برگزار شد، استاندار وقت را مؤاخذه کرد و نگارنده نیز مطلبی تحت عنوان" واکنش محمدرضا به کارنامه مجتبی! " را در همین سایت خبری تحلیلی منتشر ساخت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب استانداری بومی و مجرب و انتخاب شهرداری از جنس شورا، انتظارات همگان برای داشتن شهری زیبا و دلربا با ورودی هایی خوش منظر، بالا رفت و شهروندان برای رؤیت اِلمان ها، معابر و فضاهای سبز مخمل گون، تله کابین، پارک های متنوع و رنگارنگ، آبشارهای مصنوعی و ...، لحظه شماری کردند اما دیری نپایید و " ال نینو " خواب را از سرمان پراند و انتظارات به خواب رفت و خواب های توسعه شهری، تعبیر نشدند.!!

* انتظار جامعه؛ برخورد شدید با متخلفین!

شهرداری که همراز و همقطار شورائیان بود، در مدت اندک جلوس بر کرسی شهرداری ایلام، بارها از سوی برخی دوستان دیروز و منتقدین امروز، مورد سؤال و استیضاح قرار گرفت و در استیضاح سالجاری توانست با پنج رأی از مجموع 11 رأی، به ساختمان پرستو بازگردد و پس از این ماجرا، مصاحبه رئیس شورای شهر به همراه 4 تن دیگر از اعضای شورا با جمعی از خبرنگاران و انتشار ماحصل آن جلسه 4 ساعته، بر اختلافات، تنش و اصطکاک بین شهردار و برخی اعضای شورای شهر افزود، سکوت ها شکست، خط و نشان ها کشیده شد و تا حدود زیادی خدمات و عمران شهری مختل گردید.!!

اعلام و تأکید تعدادی از اعضای شورای شهر حاضر در جلسه مصاحبه مبنی بر وقوع برخی اقدامات غیرقانونی در شهرداری و مجموعه های وابسته، بویژه داستان تلخ" پرداخت غیرقانونی و بدون مصوبه 127 میلیون تومان پاداش!! " و انتشار آن داستان های تأثربرانگیز و قابل توجه در رسانه ها، سایت های خبری و فضاهای مجازی، افکار عمومی را بیش از پیش متأثر ساخت و دستگاه های نظارتی و حاکمیتی ذیربط نیز با ظرافت و حساسیت وارد عمل شدند و مردم کماکان منتظرند که بالاخره ماجرای این" اقدامات غیرقانونی و  پادش ها " به کجا ختم می شود و انتظار بحق جامعه نیز این است که اگر خدایی ناخواسته، تخلفی صورت گرفته است، با متخلفین بدون اغماض و با شدت برخورد شود و اگر هم اقدام غیرقانونی و تخلفی شکل نگرفته است، از پاکدستان به نحو شایسته تقدیر شود.

* مردم؛ قربانی کشمکش ها!

کاملاً واضح است که در این" کشمکش ها و بِگم، بِگم ها " تنها شهروندان و ساکنان این شهر متضرر می شوند و روز به روز خرابی ها ویرانی های شهر افزایش خواهدیافت و معابر، میادین، جداول، بلوارها و پیاده روها مملو از خار و خاشاک، زباله و نخاله، پسمانده های مغازه ها و صنایع تولیدی و تبدیلی خواهند شد و چهره این شهر بیش از پیش زشت و غیر قابل تردد و سکونت خواهد شد.

از شورائیان که تدبیرشان در انتخاب شهردار به سنگ خورد و از شهرداری که از یاران خویش بارها مورد سؤال، استیضاح و بازخواست قرار گرفته است، انتظار می رود تا زمانی که موضوعات فی مابین در دستگاههای نظارتی و ذیربط در جریان است و احتمالاً زمان بر هم باشد، به خدمات بی وقفه خویش ادامه دهند و شهر و شهروندان را از بلاتکلیفی طاقت فرسا نجات دهند و نگذارند که امور مردم و توسعه شهری، بیش از این مختل و رها شود.

* قُرِق برخی میادین و بلوارها زیبنده ایلام و ایلامیان نیست!

نگارنده در اندک بازدید میدانی که از چند نقطه شهر داشته و از برخی بلوارها، پیاده روها و میادین نیز تصاویر برداشته است، کاملاً نمایان و دردآور است که سبزه برخی از این میادین، پیاده روها و بلوار ها از جمله" بلوار امام علی(ع)، بلوار خبرنگار و میدانک همجوار تپه شاهد " به شدت خشکیده و رنجور شده و گویا شهروندان برای درامان ماندن از شر حشرات و خزندگان، اقدام به آتش زدن" قُرِق " های انباشت شده در این فضاها، نموده اند و مشاهده این مناظر نازیبا، دل هر رهگذری را به درد وا می دارد.

اگر شهروندان و مخاطبان فهیم،  قدم رنجه کنند و برای نمونه، این سه نقطه از شهر را از نگاه تیزبین خویش بگذرانند، حتماً تأیید خواهند نمود که این مناظر تأسف برانگیز و مملو از خارهای وحشی، علف های خشک و زباله و نخاله، زیبنده ایلام و ایلامیان نیست. آیا زیبنده است که برای پاکسازی این" قُرق ها " از چهره شهر، دست به دامان آتش شد و دست یاری را به سوی دامداران دراز کرد تا با چرای دام و احشام شان، این همه خار و علف های خشکیده را از برخی بلوارها، پیاده روها و میادین، بزدایند.!!؟

 امید است که مسؤلان امر و مدیران ارشد کشوری و استانی و شهروندان،  به داد عمران شهری این شهر که دروازه عتبات عالیات است برسند و نگذارند که مردمان این سامان" یادها و نام ها " بیش از این آزرده خاطر شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    وقتی شهرداررای اکثریت شوراراازدست داده ودربحث پاداشهادستش روشده بهتره ازمردم عذرخواهی کرده واستعفادهد